چپ فرانسه با تشکیل «جبهه مردمی نوین» ابتکار مبارزه با راست افراطی را بدست گرفت!

نتایج انتخابات “پارلمان اروپا” در روز یکشنبه ۹ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) افزایش نگران کننده آرای حزب‌های “راست افراطی” را به‌طورمحسوس در برخی کشورها و از جمله فرانسه، آلمان، و ایتالیا به‌همراه داشت.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از مشخص شدن نتیجهٔ آرا و شکست کوبندهٔ حزبش از سوی راست افراطی، در اقدامی که اروپا را لرزاند مجلس قانون‌گذاری (پارلمان) این کشور را منحل کرد و به برگزاری سریع انتخابات پارلمانی‌ای پیش از موعد تصمیم گرفت. حزب‌های چپ و متمایل  به چپ در فرانسه که درحال حاضر مجموعاً آرای چشمگیر (۳۱ درصد آرا) را در دست دارند، با اعلام تشکیل “جبههٔ مردمی نوین”، درحال تنظیم برنامه‌ای منسجم به‌قصد پاسخ دادن به نیاز مردم می‌باشند.

در انتخابات پارلمان اروپا حزب “رنسانس” به‌رهبری امانوئل ماکرون ۱۵٫۴ درصد آرا را کسب کرد، نتیجه ای که نشان دهنده تضعیف بیش از پیش موقعیت رئیس‌جمهور فرانسه و شکست عمیق استراتژی خط سیاسی او می‌باشد. راست‌های افراطی از جمله حزب “اجماع ملی” به‌رهبری خانم “مارین لوپن” درمجموع نزدیک ۴۰ درصد آرا را به‌دست آوردند. نصیب “جمهوری‌خواهان” (راست سنتی فرانسه) فقط ۷٫۲۴ درصد آرا بود. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور مجلس قانون‌گذاری را منحل کرد که شاید با وارد آوردن شوکی سیاسی در کشور از قدرت گرفتن راست افراطی  و پیروزی آن در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری مانع بشود، اما رئیس راست سنتی برای نخستین بار رسماً همکاری با حزب راست افراطی مارین لوپن را خواستار شد، خواستی که خطر رسیدن راست افراطی به حکومت را افزایش می‌دهد.

در تاریخ “جمهوری پنجم” فرانسه تا کنون رؤسای‌جمهور این کشور پنج بار از روش انحلال پارلمان برای تقویت قدرت سیاسی‌شان استفاده‌ کرده‌اند.

در چنین شرایطی، با هدف تدوین برنامه‌ای که خواست و نیاز اکثریت مردم فرانسه را در بر ‌گیرد، برای مبارزه با نیروهای سیاسی طرفدار ماکرون، نیروهای راست، و راست افراطی فرانسه، “جبهه مردمی نوین” حضورش در صحنه مبارزه را اعلام کرد.

روند گفتگوهای چپ

حزب کمونیست فرانسه، حزب سوسیالیست، و حزب سبزها، روز دوشنبه ۲۱ خرداد، فردای انحلال مجلس، بدون شرکت رسمی مسئولان گروه “فرانسهٔ نافرمان” (FI)، گفتگوهای‌شان برای تشکیل جبههٔ جدید را شروع کردند. البته “فرانسوا روفن”، نمایندهٔ مجلس از گروه “فرانسهٔ نافرمان”، به‌عنوان مهمان در گفتگوها حضور داشت.

عصر دوشنبه ، اولین گام غول‌آسا پس از یک روز مذاکرات بی‌وقفه برداشته شد. کمونیست‌ها‌، سوسیالیست‌ها، حزب سبزها و طرفداران حفظ محیط زیست و همچنین سه حزب جدیدالتاسیس دیگر از جمله “حزب میدان جمهوری” که به حزب‌های نام‌برده پیوسته بودند بیانیه‌ای در شب دوشنبه منتشر کردند و در آن گفته شد: “ما تشکیل  ٬جبههٔ مردمی نوین٬ که به‌شکلی بی‌سابقه همه نیروهای انسانگرا، اتحادیه‌های کارگری، انجمن‌ها، و شهروندان را گردهم می‌آورد خواهانیم. …” در ادامه چنین گفتند: “ما برنامهٔ اجتماعی و زیست‌محیطی‌ای جایگزین پروژهٔ راست‌گرایانه و نژادپرستانهٔ ماکرون و مبارزه با آن را خواهانیم” و متعهد می‌شوند از “کاندیداهای منحصربه‌فرد [این جبهه] در هر حوزهٔ انتخاباتی پشتیبانی کنند.”

پنجشنبه ، ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) توافق “جبههٔ مردمی نوین” در مورد برنامه و نامزدهای حوزه‌های انتخاباتی نهایی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام شد. حوالی ساعت ۴ بعدازظهر، مانوئل بامپارد، هماهنگ کنندهٔ گروه “فرانسهٔ نافرمان” در دفتر مرکزی حزب سبز‌ها و طرفداران محیط زیست به‌طوررسمی به روند گفتگو‌ها پیوست و خواستار همکاری وتشکیل “جبههٔ مردمی نوین” شد و چنین ادامه داد: “شرایط نیاز به کار مشترک و روشن برای شکست دادن راست افراطی و به‌دست گرفتن حکومت را ایجاب می‌کند.”  این توافق‌نامه اوایل بعدازظهر پنجشنبه از جانب “فرانسهٔ نافرمان”، “حزب سوسیالیست”، طرفداران “محیط زیست”، “حزب کمونیست فرانسه”، “حزب میدان جمهوری”، و جمعی پرشمار از حزب‌ها امضا شد. در همین روز توافق “جبههٔ مردمی نوین” در مورد برنامه و نامزدهای حوزه‌های انتخاباتی نهایی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام شد.

گفتگوها در مورد برخی مسائل طولانی بود: چه کسی در صورت پیروزی چپ نخست‌وزیر خواهد شد؟ طرفداران ملانشون، فرانسوا روفن، فابین روسل، و دیگران، به‌شکل‌هایی گوناگون آمادگی رهبران حزب‌های مورد حمایت‌شان را اعلام کردند ضمن اینکه انتخاب نخست‌وزیر را به عهدهٔ روندی دموکراتیک واگذار کرده‌اند.

یکی از مسئولان “فرانسهٔ نافرمان” در رابطه با بغرنجی مذاکرات در مورد مسایلی مانند اوضاع‌واحوال کنونی در غزه اظهار داشت: “ساعت‌ها بحث و گفتگو کردیم.” یک سیاستمدار مطلع از روند و جزئیات گفتگوها می‌گوید: “لحظات تنش در کشاکش نهایی طبیعی است. … همه پس از بیانات رهبران حزب‌ها، مانوئل بامپارد، الیویه فور، ماری توندولیه، و فابین روسل بر سر میز مذاکره برمی‌گردند.”

به‌گزارش “یورو نیز”، ماکرون با انتقاد از “ائتلاف‌های غیرطبیعی” که پس از انحلال مجلس فرانسه شکل گرفته است، دلیل این ائتلاف‌ها را فقط کسب قدرت به هر طریقی دانست. او در سخنان خود مدعی شد گروه‌هایی که با یکدیگر ائتلاف کرده‌اند نگاهی مشترک به مسائل جامعه از جمله سیاست خارجی ندارند.

برخی تحلیلگران سیاسی احتمال می‌دهند در صورت  موفقیت ائتلاف حزب‌ها و گروه‌های چپ و مدافع محیط زیست، آن‌ها پیروز انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه باشند.

برنامهٔ “جبههٔ مردمی نوین”

ظهر پنجشنبه طی کنفرانسی مطبوعاتی برنامه “جبههٔ مردمی نوین” اعلام شد که عبارت است از اقدام‌هایی که در همان روزهای اول به‌دلیل وضعیت اضطراری اجتماعی انجام می‌شود:

¨  کاهش قیمت نیازهای ضروری اساسی در مورد مواد غذایی، انرژی، و سوخت و تعیین قیمت مناسب مواد غذایی برای استان‌های فرانسه که در قاره‌های دیگر هستند.

¨  لغو بلافاصله احکام اجرای قوانین امانوئل ماکرون در مورد بازنشستگی درسن  ۶۴‌  سالگی و همچنین لغو قانون بیمه بیکاری که قرار است در تاریخ ۱ ژوئیه انجام شود.

¨  افزایش حداقل مستمری بازنشستگی ( برای یک دوره کار کامل)  بر مبنای حداقل دستمزد و تعیین حداقل  برای سالمندان تا حد بالای خط فقر.

¨ افزایش حداقل دستمزد به ۱۶۰۰ یورو خالص، و به‌نسبت برای دیگران با شاخص کارمندان دولت، افزایش حقوق و غرامت کارآموزان و ایجاد “درآمد دانشجویی” و افزایش کمک هزینه مسکن.

¨   تعیین قیمت مناسب برای تولیدات کشاورزی.

¨ به‌طورخلاصه بازسازی خدمات عمومی و اقدام‌هایی برای نجات کره زمین با تدوین “برنامه محیط زیستی تا سال ۲۰۵۰/ ۱۴۲۹.

در مورد مسائل بین‌المللی: “تعهدات روشن”، “حمایت از اوکراین”، مبارزه با یهودی ستیزی ، “پشتیبانی فعال برای آتش بس فوری در غزه” و به‌رسمیت شناخت کشور فلسطین.

فابین روسل: “چپ تنها جایگزین برای مکرون و راست‌افراطی است”

فابین روسل، دبیر ملی حزب کمونیست فرانسه،  در مصاحبه با روزنامه “اومانیته”  نکته‌هایی مهم را مورد تأکید قرار داد.

اومانیته: چپ بلافاصله به چالش انتخابات زودتر از موعد پاسخ داد و اتحادی جدید به‌نام “جبههٔ مردمی نوین” ایجاد کرد. این جبهه چه تفاوتی  با اتحاد قبلی، “نوپس”، در دو سال پیش دارد. چگونه آن را توضیح می‌دهید؟

فابین روسل: [این جبهه] تشابهی با “نوپس” ندارد. یک سال پبش خواستار اتحادی فراتر از نوپس شدم. اکنون همین کار را انجام می‌دهیم. نزدیک به بیست سازمان سیاسی به این پیشنهاد پاسخ داده‌اند. ما درحال توافق در مورد برنامه‌ای دولتی برای نگارش صفحه‌ای تازه در تاریخ هستیم که انتظارهای مردم فرانسه را برآورده می‌کند. نزدیک به بیست سازمان سیاسی به خواست اتحاد پاسخ داده‌اند. مردم خواهان تغییر هستند و نیروهای چپ این تغییر را عملی می‌کنند.

اومانیته: در ماه‌های اخیر چپ‌ها مدام مورد حمله قرار می‌گیرند. امانوئل ماکرون حتی “جبههٔ مردمی نوین” را جبههٔ ناشایست توصیف می‌کند.

فابین روسل: من می‌توانم درک کنم که ابتکار عمل ما او را آزار می‌دهد. ما می‌خواهیم “اصلاحات” بازنشستگی و بیمه بیکاری او را لغو کنیم. ما می‌خواهیم با افزایش دستمزدها، حداقل دستمزد… قدرت خرید [زحمتکشان] را بالا ببریم. ما از سرمایه‌گذاری‌های اصلی در خدمات عمومی، از جمله آموزش‌وپرورش و بهداشت دفاع می‌کنیم و برای این سرمایه‌گذاری‌ها از مالیات بر سود سهام استفاده کرده و مالیات بر ثروتمندان را دوباره برقرار می‌کنیم.

بدیهی است در جناح چپ تفاوت‌هایی بین ما وجود دارد. بنابراین کار و کوشش ما برای تهیه برنامه‌ای مشترک برای دولتی که تشکیل خواهیم داد به همان انداره مهم خواهد بود که بتوانیم بخش مهمی از هم‌وطنان را متقاعد کنیم.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ  ۱۲۱۰، ۲۸ خرداد ۱۴۰۳

شکست «کنگرهٔ ملی آفریقا» درانتخابات سراسری آفریقای جنوبی، در‌سی‌اُمین سالگرد پیروزی تاریخی بر آپارتاید

کمیسیون مسئول برگزاری انتخابات در آفریقای جنوبی بعدازظهر روز یکشنبه ۱۳ خرداد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در سطح کشور (فدرال) و در ۹ ایالت آفریقای جنوبی را اعلام کرد. بر اساس تعداد کرسی‌های نمایندگی که حزب‌های سیاسی آن کشور به دست آورده‌اند، این احتمال پیش‌بینی‌شده که ”کنگرهٔ ملی آفریقا“ به اکثریت مطلق در پارلمان فدرال ... شکست «کنگرهٔ ملی آفریقا» درانتخابات سراسری آفریقای جنوبی، در‌سی‌اُمین سالگرد پیروزی تاریخی بر آپارتاید

ادامه

آپارتاید, آفریقای جنوبی, اروپای غربی, امپریالیسم, ایدئولوژی, جمهوری ملی و دموکراتیک, جنگ نیابتی, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, صهیونیسم, مبارزه طبقاتی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

ماهیت و سرشت مبارزۀ سندیکایی

نولیبرالیسم، اپورتونیسم، و فساد برخی سندیکالیست‌ها عامل تحریف ماهیت و سرشت مبارزۀ سندیکایی بوده است. امروز کلمبیا ده‌ها سندیکا دارد که هیچ ارتباطی با مبارزه در دفاع از کارگر و به‌طورکلی پرولتاریا ندارند. آن‌ها زائدۀ کارفرمایان برای یک سکۀ کثیف رقت‌انگیز هستند و حاضرند برادران طبقاتی‌شان را بی‌شرمانه بفروشند. به‌عنوان مثال، هر کسی باور می‌کند ... ماهیت و سرشت مبارزۀ سندیکایی

ادامه

جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, فساد, کلمبیا, کمونیسم, لنین, نئولیبرالیسم

سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

گفتگوی “هوگو گُزمن”، سردبیر نشریه “ال سیگلو”، با “آندره سولیمانو”، اقتصاددان برجسته شیلی- ۲۹ مارس ۲۰۲۴/ ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ این اقتصاددان با تجربه بر این امر تأکید می کند که “سرمایه‌داری کلان، از انجام هرگونه اصلاحات به‌سود اتحادیه‌های کارگری جلوگیری می‌کند” و “مسئله سطح پایین دستمزدها در شیلی، مقدار زیادی به قدرت چانه‌زنی بسیار محدود ... سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

ادامه

آمریکا, اقتصادی, برابری اجتماعی, جهان, چین, خصوصی‌سازی, دیدگاه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, شیلی, طبقه کارگر, مقاله, نئولیبرالیسم

هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس