واکنش‌های منفی شرکت‌های خودروسازی اروپایی به‌ اقدامات اتحادیه اروپا در اعمال تعرفه‌ها و تلاش برای سرکوب خودروهای چینی

«برای اروپا، به ‌ویژه برای صنعت خودروسازی آلمان، تصمیم اتحادیه اروپا بیش از آنکه مفید باشد، برای افزایش رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی اروپا مفید نیست.» به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ پنجشنبه ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد)، گروه فولکس واگن آلمان با اشاره به اعلام احتمال اعمال تعرفه‌های کمیسیون اروپا علیه خودروهای الکتریکی چین که بالاترین آن ۳۸.۱ ... واکنش‌های منفی شرکت‌های خودروسازی اروپایی به‌ اقدامات اتحادیه اروپا در اعمال تعرفه‌ها و تلاش برای سرکوب خودروهای چینی

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, سیاسی

سقوط آزاد فرانسه و آلمان؛ آیا انقلاب جدیدی در راه است؟

بعید است که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، مقام نخست‌وزیری را به حزب «اجتماع ملی» پیشکش کند زیرا غرورش چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد. داستان این روزهای فرانسه به‌مثابه یک کشتی در حال غرق است که به تدریج ارتباطش را از دست می‌دهد و همه اینها از «خودشیفتگی کورکورانه‌ رئیس‌جمهوری» نشات می‌گیرد که همچنان تصور می‌کند ... سقوط آزاد فرانسه و آلمان؛ آیا انقلاب جدیدی در راه است؟

ادامه

آلمان, اروپا, انگلیس, جهان, سیاسی, غرب, فرانسه

مرگ رئیسی، آشفتگی در «حکومت یکدست»، و ضرورت سازمان‌دهی فشار حداکثری بر دیکتاتوری

با مرگ ابراهیم رئیسی، کارگزار جنایتکار دیکتاتوری حاکم، پروژۀ “حکومت یکدست” مورد نظر علی خامنه‌ای متحمل ضربۀ دیگری شد. این پروژه بر محور دولت رئیسی در سه سال گذشته با شکست‌های بزرگ در عرصۀ سیاست‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شده بود. از یک سو، “نه” بزرگ مردم در تحریم وسیع همۀ انتخابات‌های فرمایشی در سه ... مرگ رئیسی، آشفتگی در «حکومت یکدست»، و ضرورت سازمان‌دهی فشار حداکثری بر دیکتاتوری

ادامه

آمریکا, اختلاف طبقاتی, استبداد, اسراییل, اقتصادی, امپریالیسم, تحلیل, جمهوری ملی و دموکراتیک, جهان, سازمان ملل, سرمایه‌داری, سیاسی, فلسطین, معیشت, نئولیبرالیسم

اعتراض کارگران صنایع نفت، گاز، پولاد، و پتروشیمی

در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه تظاهرات و تجمع‌های مطالباتی کارگران، زحمتکشان، و بازنشستگان در صنایع بزرگ راهبردی از جمله در صنایع فولاد، نفت، گاز، و پتروشیمی ادامه یافت. ادامه این تجمع‌های اعتراضی برای خواست‌های صنفی از یک طرف و عجز حکومت ولی فقیه از جوابگو بودن در مورد حداقل خواست‌های صنفی کارگران از طرف دیگر، یقیناً ... اعتراض کارگران صنایع نفت، گاز، پولاد، و پتروشیمی

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, استبداد, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, سیاسی, طبقه کارگر, فقر, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ستیزِ رژیم ولایی با استقلال “کانون وکلا”، سرکوب آزادی‌ها، و نقض حقوق فردی و اجتماعی است! در رویارویی با قوانین واپس‌گرا و قوه قضاییهٔ سرکوبگر رژیم، وکلای میهن‌مان همچنان در راستای حفظ و تضمین استقلال “کانون وکلا” و قوه قضاییه به مبارزه ادامه می‌دهند. چالش‌ها و ایجاد موانع که رژیم ولایت فقیه در برابر خواست ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, استقلال, اسلام سیاسی, امنیتی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, ترکیه, خصوصی‌سازی, دانشجویی, روزنامه نگاران, سرمایه‌داری, سیاسی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فرهنگیان, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

چه باید کرد؟ دربارهٔ ضرورت بسیج طبقۀ کارگر و زحمتکشان برای تغییر توازن نیروها به زیان دیکتاتوری ولایی

نگاهی حتی گذرا به مجموعۀ تحولات عمدهٔ داخل کشور نشان می‌دهد که سیر قهقرایی و وخیم‌تر شدن اوضاع در همهٔ شئون اساسی تحولات سیاسی و اقتصادی-اجتماعی ادامه دارد و برگشت‌ناپذیر شده است. اتکای دیکتاتوری حاکم به سرکوب خشن و خفه کردن صدای اعتراض طیف گوناگون منتقدان و مخالفان وضع موجود – وضعی که حتی خود دیکتاتور آن را “نابسامان” تشخیص داده است – روز به روز بیشتر می‌شود.

امروزه طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان، یعنی اکثر مردم کشور، به‌خوبی متوجه شده‌اند که نحوهٔ مدیریت کشور کاملاً برخلاف منافع آنان و خواست‌هایشان است و عملاً امیدی به دگرگونی‌های مؤثر واقعی برای بهبود کار و زندگی در حکومت استبداد مذهبی نیست.

برخلاف تبلیغات و سخنوری‌های خامنه‌ای و رئیسی در مورد موفقیت‌های حکومت اسلامی و وعده‌های خدعه‌گرانۀ آنان در مورد آیندۀ بهتر در “تمدن اسلامی”، حتی “خودی‌ترین‌ها“هم به پوچ بودن این لاف و گزاف‌ها و آمارهای ساختگی پی‌برده‌اند. با توجه به دید بسیار منفی و اعتراضی بخش اعظم جامعه به دیکتاتوری حاکم، روشن است که حاکمان برای حفظ سلطهٔ غارتگرانه و استبدادی‌شان بر محور “اسلام سیاسی” و اقتصاد سرمایه‌داری نولیبرالی به‌شدت احساس خطر می‌کنند.

این “خودی‌ترین ها“ از یک سو می‌بینند که انواع اقدام‌های حکومت به دستور رهبرشان برای تغییر ذهنیّت منفی جامعه در مورد حکومت دیکتاتوری مذهبی با شکست مواجه می‌شود و حتی نتیجهٔ عکس می‌دهد و در نهایت به خشم بیش از پیش مردم حق‌طلب دامن می‌زند. شکست‌های پی‌درپی اخیر حکومت، از جمله در تحمیل حجاب اجباری با اجرای “طرح نور” و «نه» قاطع مردم به رژیم در دو دورۀ انتخابات نمایشی مجلس، مؤید این واقعیت است. از سوی دیگر، این خودی‌های ذوب‌شده در ولایت فقیه فهمیده‌اند که ترفندهای خامنه‌ای و دستگاه تبلیغاتی حکومت برای لاپوشانی بحران‌های داخلی از راه منحرف کردن افکار عمومی به‌سوی “دشمن خارجی” بی‌اثر است.

این روزها احساس تهدید و خطر در میان “خودی‌ترین خودی‌ها” چنان بالا گرفته که آشکارا انتقادهای گزنده می‌کنند و در مورد وخامت اوضاع هشدار می‌دهند. برای مثال، مسعود پیرهادی، سردبیر روزنامۀ اصول‌گرای رسالت، در سرمقالۀ روز ۲۲ اردیبهشت در مورد نتیجۀ مفتضحانهٔ دور دوم انتخابات نمایشی مجلس، که آرای ریخته‌شده در تهران فقط هفت درصد کل آرای واجدان شرایط در پایتخت بود، نوشت: “اصرار دارم در این نوشته از ‘فاجعه’ و ‘بحران’ و قدری ‘تحقیر’ استفاده کنم، بلکه ککمان بگزد؛ شاید تکانی بخوریم و دست از این تغافل‌ها که غافلمان کرده برداریم.” این در حالی است که خامنه‌ای پیش‌تر با مطرح کردن عامل “دشمن خارجی” بار دیگر اعلام کرده بود که “دشمن چشم دوخته است که انتخاباتِ بی‌رونقی شود. […] هرچه رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است.”

بحران بن‌بست اقتصادی و تأثیر آن بر شتاب یافتن سیر قهقرایی وخامت کار و زندگی زحمتکشان کشور چشم اسفندیار حکومت ولایی است که “خودی‌ترین خودی‌ها”‌ را نیز بسیار نگران وضع خودشان و حکومتشان کرده است. خودی‌ها می‌دانند که “حکومت یکدست” و دولت رئیسی در دفع کردن این خطر بزرگ برای “حفظ نظام” ناتوان بوده و جز شعار دادن و آمارسازی کار دیگری نکرده است. همچنین، می‌بینند که اظهاراتی از نوع گفته‌های رئیسی در روز جمعهٔ گذشته در سفر استانی به مازندران تکرار سخنوری‌های بی‌مایۀ همیشگی سران رژیم برای انحراف افکار عمومی و لاپوشانی ناتوانی و ناشایستگی دولت است. رئیسی در آن سفر گفت: “دشمن به‌دنبال ایجاد ناامیدی و القای یأس و ناامیدی است و اَبَرپروژهٔ ما در کشور امیدآفرینی است.”

اما بلافاصله پس از مصاحبۀ تلویزیونی رئیسی در شب ۱۸ اردیبهشت که با عنوان “صریح و شفاف با مردم” تبلیغ شده بود، ، روزنامهٔ جمهوری اسلامی خطاب به رئیس جمهور رژیم نوشت: “از مصاحبه با خبرنگاران مستقل پرهیز می‌کنید تا ناکامی‌ها را کامیابی جلوه دهید.” آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در سفر اخیر رئیسی به قم به او گفت: “چه دلیلی دارد که بعضی از اقلام خوراکی تا این اندازه گران باشد؟ دولت باید راهکاری برای جلوگیری از گرانی افسارگسیخته بیابد.” همچنین، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب مؤتلفه، هفتۀ گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار جماران گفت: “گرانی‌های روزافزون همه را خسته کرده. نیازمند تحول عمیق در کشور هستیم.” همهٔ اینها نشانهٔ نگرانی‌های خودی‌ها دربارهٔ “حفظ نظام” است.

با توجه به واقعیت‌های دردناک زندگی روزمرهٔ زحمتکشان، که حتی “خودی‌ترین‌ها“ متصل به هرم قدرت نیز نمی‌توانند انکار کنند، باید به دو مشخصۀ اصلی مهم توجه کرد که تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر تحولات آتی کشور خواهد داشت:

۱. دره‌ای بسیار عمیق و گسترده و پرنشدنی میان مردم و مجموعهٔ رژیم حاکم- شامل همهٔ جناح‌های سیاسی آن- به وجود آمده است و پایگاه اجتماعی از دست رفتۀ حکومت ولایی دیگر احیاشدنی نیست. به دیگر سخن، برخلاف فراخوان‌های بی‌اثر خامنه‌ای و اعوان و انصارش و تحلیل‌های اصلاح‌طلبانهٔ حکومتی، فاصلۀ میان مردم و دیکتاتوری حاکم پُرنشدنی است و صحبت از “وحدت” بی‌مورد و فریبکارانه است.

۲. در اقتصاد سیاسی شکل‌گرفته در رژیم کنونی نه‌تنها روند ژرفش شکاف میان منافع مبرم طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان (بخش اعظم جامعه) و لایه‌های بالایی ثروت‌اندوز و غارتگر متوقف نشده، بلکه پُرشتاب‌تر نیز شده است.

همچنین، شماری از نظرسنجی‌های رسمی و غیررسمی و نیز شواهد روزمرهٔ زندگی حاکی از آن است که طرفداری از حکومت دینی در جامعه بسیار کاهش یافته است. هر ناظر آگاه و منصف در ایران که نگاهی حتی گذرا ولی واقع‌بینانه به کنش و واکنش‌های اجتماعی روزمره بیندازد متوجه می‌شود که به‌موازات مخالفت قاطع افکار عمومی با دیکتاتوری چپاولگر دینی و گسترده شدن خواست گذر از این رژیم، هواداری از گرایش‌های سیاسی گوناگون در برابر رژیم شکل گرفته است. در مجموع، با وجود اختلاف‌ها و تناقض‌های میان این گرایش‌های سیاسی و شاخه‌های نظری متنوع درون آنها، می‌توان دو فصل مشترک را بین آنها تشخیص داد: خواست ایجاد دگرگونی‌های بنیادی اقتصادی-اجتماعی به‌سود اکثریت جامعه و جایگزینی رژیم حاکم کنونی با جمهوری سکولار (غیردینی) بر شالودهٔ آرای اکثریت.

روشن است که وجود این گرایش‌های سیاسی و همچنین این فصل مشترک‌ها نمایانگر مجموعۀ نظریات طیف وسیعی از لایه‌ها و طبقه‌های اجتماعی مطابق با منافع طبقاتی هر کدام است. از این لحاظ، تنوع و پراکندگی و حتی تناقض میان این گرایش‌های سیاسی طبیعی است. این واقعیتی عینی و روندی ناگزیر در جوامع طبقاتی است که در تحلیل اوضاع مشخص کشور باید در نظر گرفت.

می‌بینیم که از یک سو دستگاه تبلیغاتی-امنیتی دیکتاتوری حاکم با بهره‌برداری از این تنوع و تناقض‌های ناگزیر و تلاش برای تشدید تقابل بین آنها در افکار عمومی سعی کرده است توان سازمان‌یافتگی جریان‌های سیاسی و مدنی در مبارزۀ ضدّدیکتاتوری را کاهش دهد. رژیم متأسفانه موفقیت‌هایی در این راه داشته و توانسته است بسیاری را به فعالیت‌های فردی و رسانه‌یی، به‌جای فعالیت‌های حزبی/سازمانی سوق دهد. امروزه کم نیستند کسانی که با گریز از فعالیت سازمان‌یافته عملاً کار سیاسی حزبی برای مبارزه با دیکتاتوری حاکم را رد می‌کنند و دانسته یا ندانسته به پراکندگی نیروهای چپ و مترقی یاری می‌رسانند و مانع شکل‌گیری اتحاد سیاسی می‌شوند.

از سوی دیگر، می‌بینیم که اپوزیسیون جعلی و ارتجاعی متشکل از جریان‌های راست افراطی بر گرد رضا پهلوی با برخورداری از توان مالی و تبلیغاتی وسیعی که دارد توانسته است بر بخشی از افکار عمومی تا حدّی اثر بگذارد. اما در تحلیل نهایی، این اپوزیسیون تفرقه‌انداز و انحصارطلب همراه با جریان‌های جمهوری‌خواه راست‌گرا امکان تغییر توازن نیروهای اجتماعی مترقی جامعه به زیان دیکتاتوری حاکم و به بیان خودشان “براندازی” رژیم را ندارد. از این رو، آنان هرچه بیشتر برای جلب حمایت و دخالت مستقیم نیروهای خارجی می‌کوشند و حتی خواستار حملۀ نظامی به ایران می‌شوند. به‌رغم توان مالی و تبلیغاتی وسیع این اپوزیسیون ارتجاعی، پروژهٔ احیای رژیم سلطنتی و نشاندن آن به‌جای رژیم ولایی در اساس شکست خورده است. سرمایۀ اصلی این اپوزیسیون جعلی چهرۀ ساختگی رسانه‌یی و پُرسروصدای رضا پهلوی و حمایت یکپارچه از کارنامهٔ رژیم دیکتاتوری پیشین است. همان‌طور که در چند سال اخیر دیده‌ایم، این جریان ارتجاعی از هر نوع کار حزبی دموکراتیک و ارائۀ برنامه سیاسی گریزان و بسیار تفرقه‌افکن و مخرّب است.

امروزه بخش عمدۀ مردم خواهان جمهوری غیرمذهبی ملی و دموکراتیک بر پایهٔ آرای اکثریت برای تحقق دگرگونی‌های بنیادی اقتصادی-اجتماعی و زندگی شایسته‌اند، نه بازتولید رژیم انحصارطلب دیگری بر محور حاکمیت یک فرد- چه شیخ و چه شاه. تلاش‌هایی نیز که این روزها زیر عنوان‌های من‌درآوردی مانند “از شاهزاده تا تاجزاده” برای ایجاد هیاهوی رسانه‌یی می‌شود، یا تلاش برای آمیختن هواداران شاه و شیخ در جوّ سیاسی کنونی، تلاش‌هایی فریبکارانه و عبث برای ایجاد معجون نوظهوری از جنس “اپوزیسیون راست” و منحرف کردن روند مبارزهٔ مردمی است.

بیش از سه دهه پیش حزب ما ضرورت طرد حاکمیت مطلق ولایت فقیه و جدایی کامل دین از حکومت را عاملی تعیین‌کننده در روند گذار ایران از دیکتاتوری به حکومتی ملی و دموکراتیک ارزیابی کرد. در برنامۀ مصوّب کنگرهٔ هفتم حزب تودهٔ ایران (تیر ۱۴۰۱)، ضمن اشاره به ضرورت برپایی جمهوری ملی و دموکراتیک پس از برچیده شدن رژیم کنونی، بر این واقعیت نیز تأکید شده است که در مرحلۀ کنونی مبارزه، بدون تلاش و تدارک نیروهای سیاسی برای بسیج کردن نیروهای اجتماعی، شامل وسیع‌ترین لایه‌ها و طبقه‌های اجتماعی، نمی‌توان امر تغییر توازن نیروهای اجتماعی به زیان دیکتاتوری حاکم را محقق کرد. بدیهی است تا زمانی که توازن نیرو به سود دیکتاتوری ولایی- با توسل به اهرم سرکوب خشن- باقی بماند، برچیدن بساط دیکتاتوری کنونی و برپایی حکومتی دیگر در چهارچوب جمهوری سکولار ملی و دموکراتیک به اتکای آرای اکثریت نامحتمل خواهد ماند.

تجربۀ خیزش‌ها و جنبش‌های اعتراضی یک دهۀ گذشته و به‌ویژه خیزش گستردۀ زنان و جوانان آزادی‌خواه و حق‌طلب با شعار “زن، زندگی، آزادی” نشان دهندهٔ آن است که فقط با تظاهرات خیابانی و مبارزۀ رسانه‌یی با خواست آزادی‌های اجتماعی و فردی- که در جای خود بسیار مهم است- نمی‌توان توازن نیروهای اجتماعی را به زیان استبداد حاکم تغییر داد. بنابراین، باید پذیرفت که بسیج و سازمان‌دهی جنبش ضدّدیکتاتوری و تغییر دادن توازن نیروها با تلفیق ماهرانه و عملی خواست‌های دموکراتیک و عدالت‌خواهانه، متناسب با اوضاع عینی و ذهنی جامعه در هر زمان مشخص، گامی مهم و اساسی در راه ارتقای مبارزۀ ضدّدیکتاتوری است. بخش اعظم جامعهٔ ما را طبقۀ کارگر و زحمتکشان شهر و روستا تشکیل می‌دهند. از این رو، هر گونه دگرگونی بنیادی در نظام اجتماعی-اقتصادی کشور، به‌ویژه مهم‌ترین آنها که حذف کامل و برچیدن رژیم دیکتاتوری کنونی است، با مشارکت این بخش عظیم جامعه در جبهه‌ای وسیع و در نظر گرفتن منافع زحمتکشان می‌تواند محقق شود.

به نقل از «نامۀ مردم» شمارۀ ۱۲۰۸، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در حال بررسی درخواست استرالیا از آمریکا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس است. به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از “اسپوتنیک”, بایدن در پاسخ به سوالی درباره درخواست استرالیا مبنی بر پایان دادن به پیگرد قانونی آسانژ توسط دولت آمریکا گفت: ما ... بایدن: درخواست استرالیا برای توقف پیگرد قانونی جولیان آسانژ را بررسی می‌کنیم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, افغانستان, اقیانوسیه, انگلیس, جهان, حقوق بشر, عراق, ویکی‌لیکس