گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است. به گزارش ایسنا، پس از عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیل از شهر خان یونس، دست کم ۳۹۲ جسد از سه گور جمعی کشف شده در مجتمع ... گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد

نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه اعلام کرد که پلیس این کشور به علت اعتراض او به نسل‌کشی اسراییل در نوار غزه، احضار کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ‌۲۴، «ماتیلد پانوت» نماینده ارشد و رییس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس ... پلیس فرانسه نماینده پارلمان را بابت انتقاد از اسراییل احضار کرد

ادامه

آزادی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, فلسطین, نسل‌کشی

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

رئیس جمهور کوبا خواستار پایان نسل‌کشی در غزه شد

رئیس‌جمهور کوبا از جامعه بین‌المللی خواست تا برای پایان دادن به «نسل‌کشی» در غزه اقدام کند. به گزارش ایسنا، میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا با به اشتراک گذاشتن عکسی از پرچم فلسطین بر روی بنای یادبود خوزه مارتی در هاوانا، پایتخت این کشور، گفت: کوبا خواستار توقف نسل کشی است. دیاز کانل در ایکس نوشت: ... رئیس جمهور کوبا خواستار پایان نسل‌کشی در غزه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی

چهار دهه نسل‌کشی در سکوت؛ تنها به جرم فقر

رسانه‌های غربی به تازگی از جنایتی پرده برداشته‌اند که چهار دهه مردم سوئد را تنها به دلیل فقر از ادامه نسل بازداشته است.

رویترز اخیراً در گزارشی از اقدامی در یک دوره ۴۰ ساله پرده برداشته که قطعاً می‌توانست صدای وجدان‌های بیدار بسیاری را بلند کند، اما در شرایطی که منفعت طلبی گوی سبقت را در جهانی مملو از رقابت‌های نابرابر از همگان ربوده صدایی از کسی بلند نشد.

حاکمان سوئد چهار دهه با عقیم کردن افراد ضعیف جامعه مانع از ادامه نسل آن‌ها شده و از این طریق به خیال خود افراد قوی جمعیت غالب این کشور را تشکیل داده‌اند. آن‌ها به بهانه فقر و یا به دلیل دو رگه بودن و تفاوت نژادی افراد را بدون رضایت و به اجبار عقیم می‌کردند. اتفاقی که بسیاری از قربانیان آن دهه‌ها بعد به دلیل شرم از بازگویی حقیقت هنوز هم آن را پنهان می‌کنند.

در گزارش رویترز آمده است که کشور سوئد بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۶ یک طرح اصلاح نژادی را بر پایه علم زیست‌شناسی نژادی تنظیم کرد. آن‌ها می‌خواستند از شر افراد ضعیف‌تر خلاص شوند. با این قانون حدود ۳۳ هزار نفر از مردم سوئد با توسل به زور و گاهی بدون علت پزشکی عقیم شدند که بیشتر آن‌ها را زنان و به ویژه کولی‌های رومانیایی تشکیل می‌دادند.

«جیل سوندست» که تاکنون در مورد تاریکترین لحظات تاریخی خانواده‌اش با کسی صحبت نکرده بود در اینباره گفت: «این رازی بود که کسی جرات صحبت کردن در مورد آن را نداشت. جامعه شرمنده آن بود که مردم در سوئد مجبور به عقیم سازی می‌شدند.»

این فیلمساز ۷۱ ساله زمانی که متوجه شد چهار عمویش به زور عقیم شده‌اند، در شوک فرو رفته بود و در این باره گفت: «آن‌ها عقیم شدند زیرا فقیر بودند. جرم آن‌ها فقر بود.»

قربانیان از میان جوانان که بیشتر آن‌ها زن بودند، انتخاب می‌شدند. آن‌ها به دلیل «ناتوانی ذهنی»، «سرکش بودن» یا «نژاد دورگه» مورد عقیم سازی قرار می‌گرفتند. مقامات سوئدی بر این باور بودند که در حال ایجاد جامعه‌ای هستند که مورد غبطه جهانیان خواهد بود.»

طبق این قانون هر فردی می‌توانست بدون رضایت و به دلایل اصلاح نژادی، اجتماعی یا پزشکی عقیم شود. این قانون پس از سال‌ها تحقیق توسط موسسه دولتی زیست شناسی نژادی اجرا شد. مؤسسه پیشگامی که در سال ۱۹۲۲ تأسیس شد و بعد‌ها آلمان نازی با الهام از سوئدی‌ها آن را اجرا کرد. تأمین مالی این مؤسسه نیز از حمایت سیاسی گسترد‌ه‌ای برخوردار بود و همه احزاب به جز کمونیستها از آن حمایت می‌کردند.

در آن زمان، برنامه عقیم سازی دولتی مخفی نبود و به صورت عمومی در اینباره بحث می‌شد و به دلیل تبلیغات گسترده انتقادات کمی را نیز برمی‌انگیخت. در دهه ۱۹۹۰ و به دنبال یک تحقیق پارلمانی، دولت سوئد به قربانیان عقیم سازی اجباری پیشنهاد پرداخت غرامت داد و با این طرح حدود ۱۵ هزار یورو را برای هر قربانی مقرر کردند. تعداد ۳ هزار پرونده غرامت صادر شد که می‌تواند بسیار کمتر از تعداد افراد مشکوک به عقیم شدن باشد. بسیاری از افراد از دریافت غرامت خودداری کردند، چرا که آن را شرم‌آور می‌خواندند.

بعد‌ها از الگوی اصلاح نژادی سوئد آلمان نازی نیز تقلید کرد و همین رویه را در دهه ۳۰ میلادی ادامه داد. در این سال‌ها مؤسسه قیصر ویلهلم با هدف پاکسازی قومی و با هزینه بنیاد راکفلر تشکیل شد که در آن مجاز بود افرادی با تبار مختلط قومی و همه بیماران روانی را عقیم کند.

همان طور که اسناد و مدارک تاریخی نشان می‌دهد غربی‌ها با این روند نژادپرستانه و ضدحقوق بشری ناآشنا نیستند. تنها در سال ۲۰۲۰، دادگاه‌های اسپانیا ۲۸ پرونده را برای عقیم‌سازی اجباری افراد دارای معلولیت صادر کردند. به گفته مقامات رسمی اسپانیا، در دهه گذشته، ۹۳۲ پرونده به دادگاه ارائه شد. با این وجود، سازمان‌ها می‌گویند اعداد گزارش شده منعکس کننده واقعیت نیستند. آن‌ها معتقدند که رقم واقعی باید شامل عقیم سازی‌های غیرقانونی باشد که تعیین کمیت آن‌ها می‌تواند برای کشور چالش برانگیز باشد. قربانیان عقیم سازی اجباری اغلب در مورد این روش گمراه می‌شوند و از غیرقابل برگشت بودن آن آگاه نیستند. به ظاهر عقیم سازی اجباری در اروپا در حال حاضر مجاز نیست، اما هنوز هم این اتفاق در حال وقوع است نه تنها در اسپانیا که در بسیاری از کشور‌های غربی از جمله آمریکا. هنوز هم در بسیاری از موقعیت‌ها و به بهانه‌های واهی مهاجران و برخی از تبار‌های نژادی به اجبار عقیم می‌شوند.

در سپتامبر ۲۰۲۰ سندی منتشر شد که فاش کرد عمل عقیم‌سازی اجباری بدون رضایت روی زنان بازداشت شده در اداره گمرک و مهاجرت آمریکا در حال انجام است. بر اساس افشاگری مذکور، یک متخصص زنان و زایمان در بازداشتگاهی در ایالت جورجیای آمریکا همه ۲۰ زن ارجاع شده به مطبش را بدون آگاهی آن‌ها عقیم کرد؛ بعداً بیش از ۴۰ زن دیگر روایت‌های خود را از سوءرفتار و سوءاستفاده پزشک مذکور از خود افشا کردند.

نکته جالب‌توجه در مورد انجام جراحی عقیم‌سازی روی این زنان مهاجر این است که انجام این عمل به صورت داوطلبانه برای زنان آمریکایی دارای مقدمات خاصی است که در عقیم‌سازی زنان مهاجر اصلاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بیشتر این زنان فقیر، مکزیکی یا رنگین پوست بودند و مانند زنان مراکز نگهداری مهاجران، مجبور به این کار شدند یا این عمل در ناآگاهی آنان یا با تهدیدشان به مجازات انفرادی طولانی مدت انجام شد. هرچند عقیم سازی اجباری در زندان‌های آمریکا ۹ سال پیش غیرقانونی اعلام شد، اما نمی‌توان با اطمینان از پایان قطعی این اقدام سخن گفت.

عقیم‌سازی اجباری در آمریکا در سطح فدرال همچنان قانونی است و ۳۱ ایالت و ناحیه کلمبیای این کشور نیز قوانینی بر مجاز بودن عقیم‌سازی اجباری دائمی دارند. البته مستندات زیادی در مورد عقیم سازی اجباری در بیمارستان‌های آمریکا نیز وجود دارد. طی دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰، بسیاری از عقیم سازی‌های هدفمند در این مکان‌ها اتفاق افتاده و زنان مکزیکی را به طور نامتناسب هدف قرار داد. شمار زنان مکزیکی تبار عقیم شده در این دو دهه ۲۰ هزار نفر اعلام شد که شکایتشان در نهایت با رای قاضی مبنی بر حسن نیت عاملان بی نتیجه ماند.

شرایطی مانند بیسوادی افراد، ناتوانی آن‌ها در تامین هزینه‌های درمان، عدم توانایی برقراری ارتباط به دلیل ندانستن زبان و … برای اجرای قانون مصوب ابزار‌های مناسبی را فراهم می‌کرد.عقیم سازی اجباری در آمریکا اکنون در بازداشتگاه‌های مهاجران به طرز عجیبی در حال تکرار است. شکایت‌های متعددی از جانب بازداشت شدگان در مورد عقیم سازی بدون رضایت و آگاهی آن‌ها از سال ۲۰۱۸ به ویژه در بازداشتگاه‌های مهاجران در ایالت «جورجیا» مطرح شده که به تایید شماری از پزشکان و پرستاران نیز رسیده است.این افراد که در برابر شیوع بیماری کرونا، محافظت بهداشتی و پزشکی دریافت نمی‌کنند، در صورت اعلام بیماری‌های دیگر خود با برداشتن مخفیانه رحم نیز مواجه می‌شود.

«گاردین» در گزارشی که به این امر اختصاص داده، می‎‌گوید ۴۰ زن مهاجر از انجام عمل هیسترکتومی روی آن‌ها بدون اطلاعشان خبر داده‌اند. «مرکز برنان» ضمن اشاره به ناکامی اداره مهاجرت آمریکا در تامین و حفاظت از سلامتی مهاجران و نگهداری آنان در مراکز پرازدحام که با خطر شیوع کرونا مواجه هستند، از تاثیر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا بر سهولت انجام عمل هیسترکتومی انتقاد کرد.

موج جدید ناآرامی‌ها در پرو

موج جدید تظاهرات علیه رئیس جمهور موقت کشور پرو، با درگیری معترضان و نیروهای پلیس و درخواست استعفای رئیس جمهور این کشور آغاز شد. به گزارش مهر به نقل از فرانس۲۴، موج جدید تظاهرات علیه دینا بلوآرته، رئیس جمهور موقت کشور پرو از اواخر هفته گذشته آغاز شد و معترضان خواستار استعفای او برگزاری انتخابات ... موج جدید ناآرامی‌ها در پرو

ادامه

اسپانیا, اعتراضات اجتماعی, پرو, جهان, حقوق بشر, خبر, نسل کشی

حزب کمونیست سودان؛ نیروهای پشتیبانی سریع ۵۵ نفر را در شمال سودان کشتند

حزب کمونیست سودان مدعی شد که شبه‌نظامیان پشتیبانی سریع این کشور، ۵۵ نفر را در شمال سودان کشته اند. به گزارش مهر به نقل از العربیه، به ادعای حزب کمونیست سودان، نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، با حمله به روستایی در شمال این کشور، ۵۵ نفر را کشته و خانه‌ها را سوزانده‌اند. به گفته این ... حزب کمونیست سودان؛ نیروهای پشتیبانی سریع ۵۵ نفر را در شمال سودان کشتند

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, سودان, شمال شرق آفریقا, نسل کشی

پرچم آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در ایتالیا به آتش کشیده شد + فیلم

معترضان در ایتالیا در اعتراض به سیاست‌های جنگ‌طلبانه ناتو در جنگ اوکراین، پرچم آمریکا و اتحادیه اروپا را آتش زدند. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، معترضان ایتالیایی در تظاهرات روز کارگر و در مخالفت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه ناتو در جنگ اوکراین، پرچم آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو را آتش زدند. روز شنبه نیز ... پرچم آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در ایتالیا به آتش کشیده شد + فیلم

ادامه

آمریکا, امنیتی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, روسیه, سوئد, ضد جنگ, غرب, فرانسه, کارگری, نسل کشی

جنگ را متوقف کنید! دست‌ها از سودان کوتاه! از انقلاب حمایت کنید!

همان‌طور که در خبرها بود، روز ۲۶ فروردین شبه‌نظامیان سودانی “نیروهای پشتیبانی سریع” به پایگاه‌های متعدد نظامی ارتش سودان در سراسر سودان، از جمله در خارطوم، پایتخت کشور، حمله کردند. این حمله‌ها به برخوردهای نظامی خونینی منجر شد که به گزارش سازمان بهداشت جهانی تا کنون بیشتر از ۴۰۰ کشته و ۳۵۰۰ زخمی داشته است. ... جنگ را متوقف کنید! دست‌ها از سودان کوتاه! از انقلاب حمایت کنید!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اتحادیه عرب, اتیوپی, استبداد, اقتصادی, امارات, پناهجویی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, عربستان سعودی, غارتگری, کمونیسم, لیبی, مصر, مقاله, نسل کشی