حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

چرا ایمنی و بهداشت محیط کار رعایت نمی‌شود؟

متعاقب تأکید اخیر ولی ‌فقیه بر “حذف مقررات دست‌وپاگیر”، خبرگزاری ایلنا، ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۹، از برون‌سپاری “بازرسی بیمه‌ای و احراز اشتغال کارگران ساختمانی” به‌وسیلهٔ سازمان تأمین اجتماعی گزارش داد.

بر اساس دیدگاه نولیبرالی رژیم، بازرسی از محیط کار به‌وسیلهٔ بازرسان وزارت کار یکی از “مقررات دست‌وپاگیر” است [!] و باید حذف گردد. به‌خصوص در ۷ سال اخیر وزارت کار به‌مرور از تعداد بازرسان و بازرسی‌ها کاسته است.

 

وزیر کار وقت و سخنگوی دولت درحال حاضر یعنی علی ربیعی چند سال پیش گفته بود: “در بازرسی‌های کار تجدیدنظر و برخی از بازرسی‌ها را برون‌سپاری کردیم.” ربیعی در ادامه این اقدام به ایسنا، ۲ دی‌ماه ۱۳۹۳، گفت: “به‌جای آنکه بازرسی کار را افزایش دهیم در هر کارگاه یک نفر مسئول ایمنی کار را با تعامل با کارفرما قرار می‌دهیم.” وزارت کار پا را حتا از این هم فراتر گذاشت و معاون وزارت‌خانه با اشاره به “مدل جدید بازرسی خودکار” به ایسنا، ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۳، گفت: “در مدل جدید سیستم خودبازرسی کار غرامت محوری و جریمه کارفرما کاملاً امحا شده و رویکرد تعامل فعال با کارفرما با هدف ایمن‌سازی محیط کار” درپیش گرفته می‌شود.

 

در ادامه این پویه، اکنون به جایی رسیده‌ایم که رئیس کانون انجمن‌های صنفی مسئولین کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور به ایلنا، ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۹، گفته است: “بیش از ۴ میلیون محیط کار مشمول قانون کار در ایران وجود دارد. تعداد بازرسان وزارت کار حدود ۱۲۰۰ نفر است… [بنا بر این] هر پنج سال یک ‌بار، یک کارگاه می‌تواند از سوی بازرسان، بازرسی شود. … ما دقیقاً نمی‌دانیم بر چه چیزی نظارت می‌شود… بسیاری از حوادث کار که منجر به مرگ یا مصدومیت افراد می‌شود، ثبت نمی‌شوند. … کرونا جان کارگران را تهدید می‌کند و آنها فقط ابزار خودمراقبتی را دارند.”

 

همچنین در همین راستا یعنی “حذف مقررات دست‌وپاگیر”، مجلس روز ۵ خردادماه ۱۳۹۳، به وزارت صنعت به‌اصطلاح “اجازه” داد تا با ۳۵۰۰ نفر از بازرسان در حوزه نظارت بر بازار “قرارداد کار معین منعقد کند.” اکنون بعد از حدود ۶ سال، به‌دنبال جان‌ باختن ۱۹ کارگر معدن در سال ۱۳۹۸، در بحث نبودِ  پوشش نظارتی بازرسان وزارت صنعت، کارشناس ایمنی و بهداشت کار به ایلنا، ۶ فروردین‌ماه ۹۹، گفت: “سال ۱۳۹۸ را باید سال مرگ ارزان معدنچیان ایرانی نامید.” به‌نظر می‌رسد ولی‌ فقیه به “مرگ ارزان” کنونی کارگران  قانع  نیست.

 

بنا به گزارش ایلنا، ۴ اردیبهشت‌ماه ۹۹، نماینده ارومیه در مجلس در روز ۲ اردیبهشت‌ماه، از مبتلا شدن “۳۷ نفر از کارگران پتروشیمی” به بیماری کرونا خبر داد. او گفت: “پتروشیمی ارومیه بدون رعایت اصول بهداشتی، کارگران را در ایام تعطیلی واحدها، دعوت به‌کار کرد.” روز بعد استاندار ارومیه تعداد مبتلا شدگان در پتروشیمی را ۳۸ نفر عنوان کرد، و مدیرکل تعاون و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌غربی نیز گفت: “در پتروشیمی ارومیه… هیچ اقدامی برای جلوگیری از گسترش ویروس [کرونا] صورت نگرفته است.” درحالی‌که رژیم ولایی مدعی است به کشورهایی مانند آلمان “کیت تست” و “ماسک” فرستاده است، اما به‌دلیل کمبود “کیت تست”- تا زمان تهیه این گزارش ایلنا- دیگر کارگران شاغل در پتروشیمی تست نشده بودند. جالب این‌جاست که دبیرخانه امور بیمه‌ای کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی تازه در روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه انجام فرایند بازرسی کارگزاری‌ها را صرفاً “بلامانع” اعلام کرد. روز ۲۹ اردیبهشت‌ماه کارگران “خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق” خواستار ایجاد تشکل “مستقل کارگری” شدند. آنان دستیابی به امنیت شغلی و “ایمنی و بهداشت پیشگیرانه در ایامی که کرونا امنیت جانی”  کارگران را به خطر انداخته است را درگرو بر پایی تشکل “صنفی مستقل” دانستند.

ضمیمهٔ کارگری «نامهٔ مردم»

شورایعالی کار: افزایش حداقل مزد کارگران از ۲۱درصد به ۲۶درصد/ کاهش پایه سنوات به ۱۰۰ هزار تومان/ افزایش حق مسکن به ۳۰۰ هزار تومان

در جلسه امروز شورایعالی کار، حق مسکن کارگری ۳۰۰ هزار تومان و حداقل مزد از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد افزایش یافت؛ این درحالیست که پایه سنوات از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسید.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

حسین حبیبی؛ عدم استقلال شوراهای اسلامی کار و ضرورت ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری

حسین حبیبی گفت: نماینده کارفرما و نماینده دولت در هیئت‌های تعیین صلاحیت کاندیداها عملاً دو رای در مقابل یک رای تشکیل می‌دهند. یا کارگران تایید صلاحیت نمی‌شوند یا اگر هم کاندیدا شود، عامل مدیریت می‌شوند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, مصاحبه و گفتگو