بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد ۸.۱ درصدی چین در سال ۲۰۲۱

صندوق بین‌المللی پول در تازه ترین گزارش خود از امکان رشد ۸.۱ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ خبر داد.

 

به گزارش ایرنا از روزنامه مردم چین، بر اساس چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد دنیا نیز در سال جاری میلادی با رشدی ۵.۵ درصدی همراه خواهد بود که این پیش‌بینی، به معنای افزایش ۰.۳ درصدی نسبت به پیش‌بینی مهر سال جاری این نهاد مالی بین‌المللی است.

 

«گیتا گوپینات» اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی تاکید کرد: رشد اقتصادی امسال جهان به نتیجه رقابت حاکم بین ویروس جهش یافته کرونا و واکسیناسیون جهت پایان بخشیدن به همه گیری کووید-۱۹ و همچنین قابلیت و کارآمدی سیاست گذاری های مربوطه در زمینه تامین حمایت و پشتیبانی مؤثر تا زمان حصول این نتایج بستگی دارد.

 

وی خاطر نشان کرد که یکی از علل ارائه پیش‌بینی بهتر از وضعیت اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱، تاثیرات مثبت ناشی از آغاز واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها بوده است.

 

این اقتصاددان در عین حال با اشاره به اینکه درصد احیای اقتصاد پیش بینی شده سال جاری با تفاوت چشمگیری در کشورهای مختلف همراه است، تاکید کرد که چین یکی از اقتصادهای دنیاست که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به سطح اقتصادی پیش‌بینی شده قبل از وقوع اپیدمی در این کشور بازگشته است.

 

بر اساس تازه‌ترین به روز رسانی های انجام شده در چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰، ۲.۳ درصد برآورد شده است.

 

این صندوق برای آمریکا تا میزان ۵.۱درصد، برای حوزه یورو ۴.۲ درصد و برای ژاپن ۳.۱ درصد رشد را پیش‌بینی می‌کند. اقتصاد این کشورها در سال ۲۰۲۰ کوچک شد.

 

گوپینات در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به پشتیبانی کارآمد سیاست گذاری های موثر چین در زمینه های سیاست مالی و پولی و رشد صادرات تاکید کرد: چین در مهار همه گیری کرونا بسیار موفق بوده و نقشی بسیار پراهمیت در باز گرداندن هر چه سریعتر فعالیت به این کشور ایفا کرده است.

 

بر اساس پیش بینی مسئولان صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۵.۶ درصدی همراه خواهد شد و اقتصاد جهان در سال آتی میلادی نیز ۴.۲ درصد رشد خواهد داشت.

 

با این حال این صندوق با اشاره به تاثیرات نوع جدید ویروس کرونا و تاخیرات احتمالی در توزیع واکسن به عنوان تهدیدات ممکن، می‌گوید در برخی موارد تردیدهای خاصی وجود دارد.

 

از سوی دیگر، «جرمی یورگنس» رییس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد (داووس) در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها تاکید کرد که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۰ در شرایط منفی، رشد مثبت خود را حفظ کرد که ۱۰ سال پیش، هیچ کس نمی‌توانست این توسعه سریع را پیش‌بینی کند.

 

وی گفت: به بیش از ۵۰ شهر و بیشتر استان های چین سفر کرده‌ام و در ۱۰ سال گذشته، تغییرات و تحولات عظیمی در روند ساخت تجهیزات زیربنایی این کشور تأثیر عمیقی بر من گذاشته است. هیچ کس چنین رشد و پیشرفت سریع و موفقی را در سرزمین چین پیش‌بینی نمی‌کرد و در ۱۰ سال آینده، توسعه چین همچنان فراتر از انتظار مردم خواهد بود.

بحران کمبود واکسن و هشدار اتحادیه اروپا به شرکت واکسن‌سازی آسترازنکا

کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در ادامه کشمکش‌ها با شرکت تولید واکسن کرونا آسترازنکا هشدار داد که این شرکت سریع‌تر به تعهدات اخلاقی و حقوقی خود در تحویل به موقع واکسن کرونا عمل‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, سوئد

آمریکا مدعی توقیف یک محموله نفتی دو میلیون بشکه‌ای ایران شد

این نفت خام که در نفتکش آچیلس با پرچم لیبریا حمل می‌شود به‌دستور وزارت دادگستری آمریکا به‌سمت این کشور در حرکت است.

ادامه

افریقای جنوبی, اقتصادی, امارات, امریکا, ایران, تحریم, جهان, چین, خبر, عمان, لیبریا, ونزوئلا

گاردین: انگلیس به حدود ۸۰ درصد از کشورهایی که تحت محدودیت قرار داده سلاح فروخته است

یک تحلیل نشان داده که وزرا و مقام‌های انگلیسی فروش تسلیحات از سوی این کشور به حدود چهار پنجم از کشورهایی که در پنج سال گذشته هدف تحریم‌های تسلیحاتی، تحریم‌های تجاری یا محدودیت‌های دیگر قرار گرفته‌اند را تایید کرده‌اند.

ادامه

اقتصادی, انگلستان, بحرین, بنگلادش, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر, کلمبیا, کنیا, مصر