خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

پیروزی اعتصاب صدها هزار معلم وکارگر خدماتی آمریکا با افزایش ۳۰درصد حقوق پس از سه روز راهپیمایی

منابع محلی اعلام کردند که اتحادیه بین‌المللی کارکنان خدمات آمریکا، با پشتیبانی ده‌ها هزار نفر نیروی کار معترض در این اعتصاب توانسته در حوزه کارگران خدمات و پشتیبانی به موفقیت‌هایی برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، کارگران بخش خدمات و معلمان ایالت‌های غربی این کشور ازجمله در ایالت بزرگ لُس‌آنجلس با انجام یک راهپیمایی سه روزه اعتراضی مطالبه خود را برای افزایش حقوق و دستمزد در سال جدید میلادی مطرح کردند.

این پیاده‌روی سه روزه شامل معلمان لس‌آنجلس، دانش آموزان معترض به وضعیت آموزش گران و بی‌کیفیت، باغبانان، پاکبانان و خدمه شهرداری، رانندگان اتوبوس، کارگران کافه و رستوران‌ها و دستیاران آموزش ویژه بوده است که روز یکشنبه پایان یافت.

به دنبال اعتصاب سه روزه که صدها پردیس آموزشی تعطیل و کلاس‌های ۴۲۲ هزار دانش آموز طی یک هفته لغو شد. اتحادیه‌ای که بیش از ۳۰ هزار معلم و کارمند آموزش و پرورش را نمایندگی می‌کند، روز جمعه به توافقی آزمایشی با آموزش و پرورش لس آنجلس دست یافت. 

همچنین منابع محلی اعلام کردند که اتحادیه بین‌المللی کارکنان خدمات آمریکا، با پشتیبانی ده‌ها هزار نفر نیروی کار معترض در این اعتصاب توانسته در حوزه کارگران خدمات و پشتیبانی به موفقیت‌هایی برسد. 

اتحادیه لس‌آنجلس متحد، دومین اتحادیه بزرگ نیروهای خدماتی آمریکا، به خواسته‌های اصلی خود (از جمله افزایش ۳۰ درصدی دستمزد) رسیده است. گفتنی است این توافق بزرگ کارگران اعتصابی با دولت همچنان باید توسط اتحادیه کارکنان به رأی گذاشته شود. 

شهردار یکی از مناطق مهم ایالت لس‌آنجلس اعلام کرده است: «از اینکه امروز توانستیم به توافقی دست پیدا کنیم تا در مقابل اعتصاب بزرگ به سمت جلو حرکت کنیم، از طرفین مذاکرات سپاسگزارم و آینده‌ای بهتر برای کارگران، معلمان و دانش‌آموزان آن‌ها در سال‌های پیش رو آرزومندم.»

در طول اعتصاب، اتحادیه بر این ادعا تاکید کرده بود که بسیاری از اعضای آن اندکی بیشتر از حداقل دستمزد دریافت می‌کنند و برای پرداخت صورت‌حساب‌های روزمره زندگی خود در کالیفرنیای جنوبی که منطقه‌ای بسیار گرانقیمت‌تر است، تلاش می‌کنند. 

اتحادیه معلمان لس‌آنجلس که در حال حاضر در حال مذاکره بر سر قرارداد خود است و از ۳۵ هزار عضو خود خواسته تا در همبستگی خود با یکدیگر در صورت پیمان شکنی دولت دوباره کار خود را ترک کنند.

این اعتصاب که از روز چهارشنبه آغاز شد، به سه روز محدود شد و مدارس از صبح جمعه بازگشایی شده بودند، با این اعتصاب همراهی کردند. 

پرسنل محلی ۹۹ مدرسه از ۱ ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بدون قرارداد کار می‌کردند. حداقل دستمزد ۲۲ دلار در ساعت تعیین می‌شد و نیروهایی که از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ شاغل بودند، تنها یک بار پاداش ۱۰۰۰ دلاری دریافت می‌کردند. 

پس از این اعتصاب قرار بر این شده است که یک صندوق توسعه آموزشی و حرفه‌ای ۳ میلیون دلاری برای اعضای اتحادیه ایجاد شود. 

به گفته مسئول آموزش و پرورش ایالتی پس از تصویب اصلاحات حقوقی در پی این اعتصاب، حقوق معلمان ایالتی فاقد قرارداد ۱۵ درصد افزایش می‌یابد. پس از ۱ ژانویه۲۰۲۳، حقوق آن‌ها حدود ۳۰ درصد بیشتر از روز چهارشنبه که اعتصاب آغاز شد، خواهد بود. 

او در مصاحبه‌ای در جمعه شب گفت: «این پتانسیل تغییرات دگرگونی را دارد. ما می‌خواهیم این جرقه‌ای باشد برای بازنگری در مدارس، ارزش‌های ما در مورد آموزش. وقتی ۶۵۰۰۰ کارمند آموزش و پرورش به والدین می‌گویند که ما باید این کار را برای بهبود شرایط انجام دهیم، این بسیار قدرتمند است.»

یکی از معلمان در حین برگزاری راهپیمایی گفت: «وقتی به کارگران کم‌دستمزد فکر می‌کنید، به کارمندان و معلمان مدرسه فکر نمی‌کنید. شما شاید به کارگران فاقد دستمزد مناسب در یک فست فود فکر کنید. اما شما به افرادی فکر نمی‌کنید که از کودکان با نیازهای ویژه مراقبت کردن چه مشکلاتی دارد و نبود حقوق و انگیزه چه بلایی بر سر آینده آنان خواهد آورد.»

بسیاری از کارگران پشتیبانی و خدمات مدارس و اقمار آن نیز به اعتصابات پیوسته‌ بودند و باعث شدند یک جمعیت بیش از یکصد هزارنفری شکل گرفته و فرآیند سازمان دهی را در لس‌آنجلس پیش ببرد.

یکی از این کارگران بخش خدماتی گفت: «دستمزدهای ما مطابق با تورم بیش از ۱۰ درصدی منطقه غرب آمریکا نبود. در لس‌آنجلس هزینه‌های زندگی تا حد فزاینده‌ای و به شکلی مضحک زیاد شده است.»

درخواست احزاب چپ گرای فرانسه برای تشدید اعتراضات

مقامات سیاسی چپ در فرانسه تشدید اعتراضات در این کشور را علیه دولت فرانسه خواستار شدند. سیاستمداران جناح چپ از فرانسوی‌ها دعوت کردند تا اعتراضات علیه اصلاح نظام بازنشستگی را تشدید کنند. فابین روسل، رهبر کمونیست‌های فرانسه خواستار توقف همه فعالیت‌ها در کشور شده و ژان لوک ملانشون از همه نیرو‌ها خواسته نبرد با دولت ... درخواست احزاب چپ گرای فرانسه برای تشدید اعتراضات

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, حقوق بشر, غرب اروپا, فرانسه, فعال محیط زیست, کارگری

فرانسه در آشوب؛ یک میلیون نفر علیه ماکرون تظاهرات کردند

فرانسه روز پنجشنبه شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌هایی بود که تاکنون علیه سیاست اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور این کشور برگزار شده و بیش از یک میلیون نفر در خیابان‌های سراسر این کشور اروپایی تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری فارس شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد تجمعات روز گذشته در سراسر فرانسه ابتدا آرام و صلح‌آمیز ... فرانسه در آشوب؛ یک میلیون نفر علیه ماکرون تظاهرات کردند

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, فرانسه, فیلم, کارگری

«مزد تحمیلی به طبقه کارگر» توسط دولتِ مدعی سه جانبه گرایی

حداقل دستمزد و مزایای ۱۴۰۲، در نهایت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است در حالیکه سبد معیشت ۱۴۰۱ رقم ۹ میلیون تومان دارد؛ در واقع سالی که گذشت کارگران باید ۹ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند حالا در سال تازه هم همین مقدار حقوق ماهانه ندارند. به گزارش ایلنا نسرین هزاره مقدمِ، «مذاکرات مزدی پایان ... «مزد تحمیلی به طبقه کارگر» توسط دولتِ مدعی سه جانبه گرایی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

حمله پلیس فرانسه به شهروندان معترض در پاریس + فیلم

به دنبال تصویب طرح جنجالی موسوم به اصلاحات بازنشستگی در فرانسه، تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به این طرح همچنان ادامه دارد. به گزارش فارس، بنابر گزارش شبکه فرانسوی «بی‌اف‌ام تی وی»، تظاهرات ابتدا بدون برخورد و تنش در میدان جمهوری فرانسه آغاز و سپس ساعت هشت شب به وقت محلی به درگیری و ... حمله پلیس فرانسه به شهروندان معترض در پاریس + فیلم

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, خبر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, فرانسه, فیلم