«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

وقتی که اون با “زیرکی” خود شگفتی‌ساز می‌شود

پایگاه خبری هیل در این باره نوشت: مانورهای چند ماه اخیر کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در عرصه بین‌المللی موجب شگفتی برخی بابت “زیرکی و دانایی” آنها شده است.

 

کیم به نشانه‌ دوستی خواهرش را به المپیک زمستانی کره‌جنوبی فرستاد، نشستی تاریخی با رئیس‌جمهوری کره جنوبی برگزار کرد و این هفته با ایجاد ابهام در نشست آتی برنامه‌ریزی شده با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ضربه‌ای به او زد.

 

رابرت مانینگ، از اعضای ارشد شورای آتلانتیک گفت: این کاملا قابل توجه است. او پنج سال است که قدرت را در دست دارد و تنها کسی که در آغوش گرفته است دنیس رادمن (بسکتبالیست سابق آمریکایی) است و ناگهان او چنین دولتمرد فوق‌العاده‌ای می‌شود.

 

گرچه جهان کیم را با تهدیدات جنجالی‌اش علیه ایالات متحده می‌شناسند، اما او از زمان روی کار آمدن در ۲۰۱۱ از کره‌شمالی خارج نشده بود و این روند ناگهان در ماه مارس با دیدار او با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین تغییر کرد. دومین سفر به چین در ماه آوریل موجب شد تا او اولین رهبر کره‌شمالی شود که طی ۳۲ سال گذشته با هواپیما سفر کرده است.

 

کیم جونگ اون همچنین اولین رهبر کره‌شمالی شد که از زمان جنگ کره پا در خاک کره‌جنوبی گذاشت. او ماه گذشته طی مراسمی که به صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، پا به آن سوی مرز گذاشت تا با مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار کند. همان زمان، او همتای خود در کره جنوبی را دعوت کرد تا برای لحظه‌ای وارد خاک کره‌شمالی شود.

 

دین چنگ، محقق ارشد مرکز مطالعات آسیایی در بنیاد هریتیج می‌گوید: قطعا کیم زرنگ و داناست و به همین دلیل است که در المپیک زمستانی خواهرش را به جهان نشان داد. کیم و مون در طول دیدارشان همواره لبخند به لب داشتند. او شجاعانه توانست مون را به طرف مرز خودش بکشد. قطعا او در بازی دادن رسانه‌های جهان بسیار بهتر از پدر و پدربزرگش عمل می‌کند.

 

گشاده‌رویی او ظاهرا بر ساکنان کره‌جنوبی تاثیر گذاشت؛ طبق نتایج مرکز تحقیقات کره پس از دیدار مذکور ۷۸ درصد از پاسخ‌دهندگان تاکید کردند که به کیم اعتماد دارند. هفته گذشته کیم با خط و نشان کشیدن تهدید کرد که اگر ایالات متحده آمریکا همچنان بر دخواست “یکجانبه” خلع سلاح هسته‌ای تاکید کند نشست پیش‌بینی شده با ترامپ در سنگاپور را لغو می‌کند.

 

در بیانیه کره‌شمالی همچنین از جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا بابت اینکه گفته بود کشورش به دنبال یک مدل به سبک لیبی برای کره‌شمالی است، انتقاد شد. کارشناسان می‌گویند اون به تسلیحات هسته‌ای برای تضمین بقای دولتش نیاز دارد بنابراین سخنان بولتون هشدارآمیز است. معمر قذافی لیبی کمتر از یک دهه پس از توافق بر سر برنامه‌های هسته‌ای کشورش از قدرت برکنار و نهایتا کشته شد. تهدید کره‌شمالی برای لغو نشست، ترامپ را بر آن داشت تا با عقب‌نشینی از سخنان بولتون تاکید کند اگر کیم تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارد “تضمین‌هایی” می‌دهد.

 

مایک پامپئو هم ظاهرا پس از دو بار دیدار رو در رو با او تحت تاثیر قرار گرفته و می‌گوید گفت‌وگوی آنها “گرم” بوده و کیم “با اهداف مردم آمریکا اتفاق‌نظر دارد.” رابرت مانینگ، از اعضای ارشد شورای آتلانتیک می‌گوید: مایک پامپئو آدم ضعیف و سست عنصری نیست و به نظر می‌رسد تحت تاثیر قرار گرفته باشد.

 

مانینگ افزود: دوستانم در کره‌جنوبی هم دیدگاه‌های مثبتی دارند. آنها می‌گویند “او یک مرد عادی است، موسیقی راک دوست دارد و غیره” او نشان داده است که خیلی ماهر و استادکار است و فکر می کنم مردم وقعا او را دست‌کم گرفته بودند.

ایسنا

 

چین و ایالات متحده آمریکا، به جنگ تجاری خاتمه می‌دهند

چین و ایالات متحده آمریکا، تصمیم گرفتند که به هر گونه جنگ تجاری و نیز به افزایش تعرفه های گمرکی بر واردات محصول، خاتمه دهند.   بنا به گزارش رسانه های رسمی چین، امروز یکشنبه ٢٠ مِه، ایالات متحدۀ آمریکا و چین تصمیم گرفتند با محکوم کردن هرگونه جنگ تجاری، به افزایش عوارض مالیاتی بر ... چین و ایالات متحده آمریکا، به جنگ تجاری خاتمه می‌دهند

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر

اعزام بمب‌افکن‌های پکن به جزایر دریای چین جنوبی

به گزارش رویترز، نیروی هوایی چین بمب‌افکن‌های خود را روی جزایر دریای چین جنوبی مستقر کرد. نیروی هوایی چین در بیانیه‌ای این اقدام را بخشی از رزمایش تمرینی خود در مناطق مورد مناقشه اعلام کرد.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

عقب‌نشینی واشنگتن؛ بمب افکن‌های آمریکا در رزمایش با کره جنوبی شرکت نمی‌کنند

به دنبال هشدار کره شمالی مبنی بر اینکه احتمال دارد در برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی در ماه آینده میلادی تجدید نظر کند، آمریکا اعلام کرد بمب افکن‌های اتمی این کشور در رزمایش هوایی با کره جنوبی شرکت نمی‌کنند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کره جنوبی, کره شمالی