براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا

مدودف؛ به‌مداخله نظامی غرب در‌ جنگ، خارج از خاک اوکراین پاسخ می‌دهیم

معاون شورای امنیت روسیه به اظهارات برخی مقامات غربی درباره اعزام نظامیان این کشورها برای مشارکت در جنگ اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف» رییس‌جمهور پیشین روسیه و معاون شورای امنیت روسیه امروز (دوشنبه) گفت اعزام نظامیان غربی به اوکراین متضمن ورود مستقیم این کشورها به جنگ است که روسیه مجبور خواهد ... مدودف؛ به‌مداخله نظامی غرب در‌ جنگ، خارج از خاک اوکراین پاسخ می‌دهیم

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنایات جنگی, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, فرانسه, ناتو

برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

رفیق نونس: انقلاب آوریل را جشن می‌گیریم تا با اطمینان و اعتماد در مسیری گام برداریم که انقلاب آوریل باز کرد، به ارزش‌های آن وفادار ‏باشیم، و برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار ‌کنیم.‏ مصاحبهٔ “نامهٔ مردم” با رفیق آلبانو نونس، عضو کمیسیون بازرسی مرکزی حزب کمونیست پرتغال، به‌مناسبت ... برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

ادامه

آزادی, آفریقا, آنگولا, اتحاد شوروی, ارتجاع, اروپا, استثمار, استعمار, استقلال, امپریالیسم, پرتغال, جهان, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صلح, غرب اروپا, فاشیسم, مبارزه طبقاتی, موزامبیک

واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از سه روستا در منطقه دونتسک شدند؛ اتفاقی که نه تنها نقاط آسیب‌پذیر اوکراین را عمیق‌تر کرده است، بلکه مسئله کمبود نیروهای این کشور را مجددا برجسته می‌کند. به گزارش ایسنا، پس از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که پیشتر ... واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش, لهستان, مجارستان, مولداوی

ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای از آزادسازی شهرک «نووباخموتوکا» در دونتسک از دست نیروهای اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز یکشنبه در بیانیه‌ ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه شهرک نووباخموتوکا ... ارتش روسیه «نووباخموتوکا» را تصرف کرد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا

وزیر کشور انگلیس برکنار شد/ دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور شد

در پی اظهارات جنجالی وزیر کشور انگلیس در انتقاد از تظاهرات‌های بریتانیا در حمایت از فلسطینیان، نخست‌وزیر انگلستان مجبور شد تحت فشارهای داخلی، وزیر امور داخلی این کشور را برکنار کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند که «ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا، «سوئلا بریورمن» وزیر کشور جنجالی انگلیس را برکنار کرد.

یکی از مقام‌های دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که سوناک از بریورمن خواسته تا دولت را ترک کند و وزیر کشور انگلیس نیز امروز (دوشنبه) دستور نخست‌وزیر بریتانیا را که ظاهراً بخشی از تغییر گسترده کابینه است، پذیرفت.

شبکه «یورونیوز» اخیراً در گزارشی به جنجال‌هایی که با اظهارات وزیر کشور بریتانیا به راه افتاده بود، اشاره کردو نوشت که بریورمن که مسئولیت پلیس و امنیت ملی انگلیس را برعهده دارد، سابقه‌ای طولانی در اظهارات بحث‌برانگیز و جنجالی دارد که موجب شده همین مسئله او را از دیگر وزرای میانه‌رو بریتانیا متمایز کند.

روز شنبه (۱۱ نوامبر، ۲۰ آبان ماه)، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر انگلیس در اعتراض به حملات اسرائیل به فلسطینیان غزه به صورت آرام و صلح‌آمیز برگزار شد و پس از آن طبق گزارش یورونیوز، وزیر کشور برکنار شده بریتانیا با طرح این ادعا که شرکت کنندگان در این تجمعات خواهان نابودی اسرائیل هستند، تظاهرات حامیان فلسطین را «راهپیمایی‌های نفرت» خوانده و علی‌رغم صلح‌آمیز و بدون خشونت برگزار شدن این راهپیمایی‌ها، شرکت کنندگان در آن را «اوباش» توصیف کرد.

روزنامه فایننشال‌تایمز امروز در خصوص برکناری بریورمن نوشت، سوناک پس از آن بریورمن را اخراج کرد که با انتقاد از نحوه برخورد پلیس لندن با معترضان حامی فلسطین در روزهای اخیرف موجب برانگیخته شدن خشم عمومی گسترده‌ای شده بود.

رسانه‌های انگلیسی روز شنبه هفته جاری گزارش کردند که بیش از یکصد هزار نفر در پایتخت انگلیس در حمایت از فلسطینیان راهپیمایی کردند و خواستار آتش‌بس و توقف کشتار زنان و کودکان فلسطینی شدند.

گزارش‌ رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که وزیر کشور انگلیس بارها معترضان به حملات تل‌آویو به فلسطینیان را مورد انتقاد قرار داده، اوایل هفته، نحوه برخورد آرام پلیس با حامیان فلسطین را به چالش کشیده بود.

طبق گزارش فایننشال‌تایمزف سوناک همچنین از اظهارات بریورمن درباره افراد بی‌خانمان انگلیس نیز ناخشنود بود زیرا وی اخیراً در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشته بود که بی‌خانمان‌هایی که در چادرها به سرمی‌برند، این سبک زندگی را برگزیده‌اند.

اخراج بریورمن درست ۱۳ ماه پس از آن صورت گرفته است که او مجبور شد در دوران نخست‌وزیری «لیز تراس» از سمت وزیر کشوری به دلیل نقض قوانین امنیتی در پی استفاده از ایمیل شخصی برای ارسال اطلاعات مربوط به تجارت دولتی استعفا کند.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا به دنبال جنجال‌هایی که در خصوص اظهارات وزیر کشور انگلیس مطرح شده بود، گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بریورمن برای اظهارات جنجالی خود که تحت عنوان مقاله‌ای در روزنامه «تایمز» انگلیس مطرح شده بود، عذرخواهی نکرده بود و بر اساس آئین نامه تنظیم شده در دولت بریتانیا، وزرای انگلیس می‌بایست قبل از هرگونه اظهارنظری از دفتر نخست‌وزیری تأییدیه دریافت کنند.

دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس شد

دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد «دیوید کامرون» نخست‌وزیر پیشین این کشور به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شده است.

در حالی که تغییرات کابینه «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در جریان است، روزنامه انگلیسی «تلگراف» به نقل از «داونینگ استریت» خبر داد «دیوید کامرون» نخست‌وزیر پیشین این کشور وزیر امور خارجه شد و جای «جیمز کلورلی» را گرفت.

به نوشته رویترز، کامرون ۵۷ ساله پس از کناره‌گیری در سال ۲۰۱۶ بعد از آن که نتوانست بریتانیا را در اتحادیه اروپا نگه دارد، به خط مقدم سیاسی بازگشته است. او از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ نخست‌وزیر بریتانیا بود. کامرون پس از همه‌پرسی برگزیت زمانی که بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داد، از سمت نخست‌وزیری استعفا کرد. 

تلگراف در خصوص بازگشت غیرمنتظره کامرون به سیاست در انگلیس پس از بیش از هفت سال نوشته اهمیت تاریخی بازگشت وی به کابینه را نباید دستکم گرفت و این دومین بار بعد از جنگ جهانی دوم است که یک نخست‌وزیر پیشین به کابینه بازگشته است. 

پیش‌تر رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند در بخشی از تغییرات کابینه، نخست‌وزیر بریتانیا «سوئلا بریورمن» وزیر کشور جنجالی را برکنار کرد. تلگراف خبر داده جیمز کلورلی (که تا امروز وزیر خارجه انگلیس بود) جایگزین بریورمن و عهده‌دار سمت ریاست وزارت کشور انگلیس شده است. 

دفتر اطلاع رسانی دولت در غزه اعلام کرد که شمار شهدا تاکنون به ۱۱۱۸۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۴۶۰۹ نفر کودک و و ۳۱۰۰ نفر نیز زن هستند. بر اساس این گزارش، فعالیت ۲۲ بیمارستان و ۴۹ مرکز درمانی غزه متوقف شده است و جنگنده‌های اسرائیل بخش مراقبت‌های ویژه، ساختمان عمل جراحی و بخش زایمان بیمارستان الشفاء را بمباران کرده‌اند.

با افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در غزه که بیشتر زنان و کودکان هستند، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر جهان در حمایت از فلسطینیان برگزار شده که خواستار آتش‌بس و توقف کشتار زنان و کودکان شده‌اند.

بی‌خانمانی در آلمان در یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است

افزایش اجاره‌بها، کمبود مسکن اجتماعی و افزایش هزینه‌های زندگی به افزایش بیش از ۵۰ درصدی بی‌خانمانی آلمان در ۱۲ ماه گذشته منجر شده است. روزنامه تایمز با استناد به داده‌های تازه منتشر شده از سوی انجمن فدرال برای کمک به بی‌خانمان‌ها (Bag W) گزارش داد که افزایش اجاره‌بها، کمبود مسکن اجتماعی و افزایش هزینه‌های زندگی، ... بی‌خانمانی در آلمان در یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اجتماعی, اوکراین, پناهجویی, جهان, حقوق بشر, خبر, غرب, غرب اروپا, فقر

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره انفجار خطوط گاز «نورد استریم»

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به درخواست روسیه امروز چهارشنبه برای بررسی انفجار مشکوک خطوط گاز «نورد استریم» نشست غیرعلنی برگزار می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، نماینده برزیل در سازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل امروز چهارشنبه برای بررسی انفجار خط لوله گاز نورد استریم، نشست غیرعنلی برگزار ... نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره انفجار خطوط گاز «نورد استریم»

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, انگلیس, برزیل, تروریسم, دانمارک, روسیه, سازمان ملل, سوئد, شرق اروپا, گزارش

ایرلند خواستار تحقیقات مستقل درباره جنایات جنگی در غزه شد

رئیس جمهور ایرلند در واکنش به جنایات وحشیانه اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین، خواستار تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره جنایات جنگی در غزه شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ «مایکل دی هیگینز» رئیس جمهور ایرلند در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت ایرلند منتشر شد گفت که تلفات هولناک مداوم در غزه به همه مربوط ... ایرلند خواستار تحقیقات مستقل درباره جنایات جنگی در غزه شد

ادامه

اروپا, اسراییل, ایرلند, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, غرب اروپا, فلسطین

۳۹ صهیونیست فرانسوی در طوفان الاقصی کشته و ۹ نفر ناپدید شدند

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۳۹ اسرائیلی تبعه این کشور در جریان عملیات طوفان الاقصی کشته و ۹ نفر هم ناپدید شده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، پاریس امروز شنبه اعلام کرد که تعداد قربانیان اسراییلی این کشور در جریان عملیات طوفان الاقصی به ۳۹ کشته افزایش ... ۳۹ صهیونیست فرانسوی در طوفان الاقصی کشته و ۹ نفر ناپدید شدند

ادامه

جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, غرب اروپا, فرانسه, فلسطین