اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

وزیر خارجه چین: جمهوری چک هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد

وزیر خارجه چین در واکنش به سفر «میلوش ویسترچیل» رئیس مجلس سنای جمهوری چک به تایوان اعلام کرد که میلوش بابت این سفر که موجب نقض اصل «چین واحد» شده است «هزینه سنگینی» پرداخت خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا «وانگ یی» که در ادامه سفر هفت روزه خود به اروپا در آلمان بسر می‌برد روز دوشنبه در واکنش به سفر این مقام اهل جمهوری چک به تایوان افزود: تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است مساله تایوان یک امر داخلی است و اصل «یک چین» پایه اجماع بین‌المللی و بنیان سیاسی روابط دیپلماتیک چین با سایر کشورها است و هر کسی که تلاش کند این پیوند را بشکند، خود را به دشمن ۱.۴ میلیارد چینی تبدیل کرده و به اعتماد بین‌المللی خیانت کرده است.

 

بر اساس اصل «یک چین» یا «چین واحد» هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان یا هنگ‌کنگ که جزئی از چین هستند روابط رسمی داشته باشد.

 

وزیر خارجه چین تاکید کرد: دولت و مردم چین بیکار نخواهند شد و هزینه سنگینی به نیروهای ضد چینی تحمیل خواهند کرد.

 

نمایندگانی از جمهوری چک به رهبری «میلوش ویسترچیل» رئیس مجلس سنای این کشور، علیرغم مخالت‌های پکن، یکشنبه شب وارد تایوان شدند بازدید رسمی مقامات ارشد کشورهایی که با چین روابط دیپلماتیک دارند از تایوان اتفاقی نادر است.

 

در این سفر هیاتی متشکل از حدود ۹۰ نفر شامل قانونگذاران، شهردار پراگ پایتخت جمهوری چک و تعدادی از تجار رییس مجلس سنا را همراهی می‌کنند.

 

ویسترچیل شب گذشته در بدو ورود به تایوان مورد استقبال «جوزف وو» وزیر خارجه این جزیره قرار گرفت او قرار است در طول دیدار ۶ روزه خود از تایوان در پارلمان این منطقه سخنرانی کرده و با تسای اینگ-ون رئیس جمهور تایوان ملاقات داشته باشد.

 

همزمان سفارت چین در جمهوری چک هم با صدور بیانیه ای مخالفت شدید خود را با این سفر اعلام کرد و گفت: این سفر ناقض هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل و تعهدات سیاسی دو جانبه است و به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین لطمه می‌زند.

 

این مقام چینی از جمهوری چک خواست تا از اصل یک چین پیروی کند و اقدامات مشخصی را برای محافظت از وضعیت کلی روابط چین و چک انجام دهد.

 

پیش از این «جانگ جیانمین» سفیر چین در جمهوری چک نیز در مورد عواقب احتمالی این سفر هشدار داده بود.

 

پکن خطاب به واشنگتن؛ مردم آمریکا لایق زندگی بهتری هستند

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سرکوب اعتراضات ضد نژادپرستی و کشته شدن یکی از معترضان در آمریکا اظهار کرد مردم این کشور مستحق برابری و زندگی بهتری هستند واشنگتن بهتر است به اعتراضات مردم گوش دهد و زمان بیشتری را برای بهبود زندگی آنها صرف کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, چین, حقوق بشر, خبر

واردات رسمی ۱۲۰ هزار بشکه در روز نفت ایران توسط چین در ماه ژوئیه

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط گمرک چین، پس از توقف کامل واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن، چین طی ماه ژوئیه روزانه ۱۲۰ هزار بشکه نفت به ارزش کلی ۱۳۴ میلیون دلار از کشورمان وارد کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, اندونزی, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, عراق, عربستان سعودی