گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

هوآوی علیه دولت آمریکا طرح شکایت می‌کند

در پی اختلافات پکن و واشنگتن، شرکت هوآوی به دلایل مختلف تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است و اکنون این شرکت قصد دارد در اقدامی متقابل، علیه دولت آمریکا طرح دعوی کند.

 

به گزارش رویترز، شرکت هوآوی علیه تحریم‌های آمریکا شکوائیه‌ای در دادگاه ارائه می‌کند. این شکواییه در دادگاه منطقه‌ای شرق تگزاس مطرح شد که در واقع شکوائیه‌ای تکمیلی بر آنچه که در مارس گذشته ارائه شده بود، به شمار می‌رود.

 

در لایحه ارائه شده به کنگره آمریکا از ارتباط تمامی شرکت‌های وابسته به هوآوی با شرکت‌های آمریکایی جلوگیری شده بود و استفاده از ادوات و تجهیزات مخابراتی این شرکت در هر سازمان دولتی ممنوع اعلام شد.

 

چین و شرکت هوآوی هر گونه ارتباط با یکدیگر را رد کرده‌اند و هر گونه اتهام آمریکا مبنی بر افشای اطلاعاتی را بی‌اساس خواندند.

 

«گلن ناگر» همکار موسسه «جونز دی» و مشاور شرکت هوآوی به رویترز گفت: «دادگاه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که مطابق یک برنامه زمان‌بندی، اظهارات طرفین دعوا را خواهد شنید.»

 

بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی جهان پس از اعمال تحریم‌های آمریکا قادر نخواهد بود با شرکت‌های این کشور تجارت انجام دهد و به لیست سیاه دولت آمریکا وارد شده است.

 

معاون حقوقی شرکت هوآوی اعلام کرده است که این شرکت در حال شکل دادن اقدامات متقابل و شکایت از دولت آمریکاست. وی دلیل این شکوائیه را به خطر انداختن فرصت‌های شغلی هزار و ۲۰۰ تولید کننده صنعتی و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان در ۱۷۰ کشور خوانده است.

 

شرکت هوآوی که مهلت ۹۰ روزه از سوی دولت آمریکا دارد، در طول این مدت می‌بایست جایگزین دیگری برای شرکت‌های طرف معامله خود پیدا کند.

 

«وینسنت پانگ» معاون ارشد شرکت هوآوی اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه این شرکت باعث خواهد شد که حتی ما دایره تجارتمان را بیشتر کنیم و بازار متفاوتی را برای خودمان پیدا کنیم.

 

وال استریت ژورنال نیز نوشت که اقدام آمریکا علیه هوآوی غیر قانونی است چرا که حتی فرصت تجدید نظر به این شرکت چینی را نداده است.
ایلنا

نیویورک‌تایمز: ترامپ در موضوع ایران و کره‌شمالی بولتون را کنار گذاشته است

رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر ۴روزه اخیر خود به ژاپن به‌طور علنی بر مخالفت خود با سیاست‌ها و دیدگاه‌های مشاور امنیت ملی کاخ سفید در خصوص ایران و کره شمالی تأکید کرده است.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, خبر, ژاپن, شرق آسیا, کره شمالی, مقاله

شرکت آمریکایی نمونت: ادعاهای دولت آمریکا در مورد قابلیت جاسوسی از تولیدات هواوی را رد کرد

آمریکایی‌ها علیرغم تشدید نبرد تجاری با چین و تحریم شرکت‌هایی مانند هواوی هنوز به فناوری‌های این کشور به خصوص در نقاط دورافتاده و روستایی ایالات متحده نیاز دارند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا