بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ مدعی شد که «منابع آگاه» به این نشریه اطلاع داده‌اند که اخیراً مقام‌های دولت یمن، چین و روسیه درباره عبور امن کشتی‌های این دو کشور در دریای سرخ به توافق رسیدند. به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ امروز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ ... بلومبرگ: توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب اروپا, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فلسطین, نسل‌کشی, یمن

یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سرتیپ یحیی سریع امروز چهارشنبه ۳۱ ژانویه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی هدف حملات موشکی صنعاء قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ «ناوشکن آمریکایی یواس‌اس گریولی را در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادیم»، این بخشی از بیانیه امروز سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.  یحیی سریع در ... یمن: ناوشکن آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم

ادامه

آمریکا, اسراییل, انگلیس, جنوب غرب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

پیشرفت روند «دلارزدایی»، تحلیل‌هایی گوناگون در خصوص تأثیرات آن بر اقتصاد آمریکا و سایر کشورها صورت گرفته است؛ یکی از این تحلیل‌ها احتمال افزایش تورم آمریکا در اثر دلارزدایی و اثر دومینوی دلارزدایی بر اقتصاد کشورهای اروپایی و در نتیجه سقوط اقتصاد غرب را مطرح می‌کند. به گزارش ایرنا، وبگاه چاینا دِیلی گزارشی در خصوص ... دومینوی ایجادشده در نتیجه دلارزدایی باعث تورم شدید در آمریکا شده است

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اروپا, استثمار, اقتصادی, برزیل, بریکس, جنوب غرب اروپا, چین, خبر, روسیه, غرب, گزارش, هندوستان

هافینگتون پست: آمریکا در جنایات جنگی عربستان شریک است

تارنمای آمریکایی هافینگتون پست در آستانه سفر ولیعهد سعودی به آمریکا، نوشت: آمریکا با تامین سلاح و تجهیزات خشونت های ائتلاف بین المللی را در یمن تسهیل کرده و از این رو شریک جنایات جنگی عربستان به شمار می رود.

 

این تارنما در تبیین نقش آمریکا در بحران انسانی یمن، نوشت: آمریکا از همان مراحل آغازین جنگ یمن، از عربستان سعودی حمایت کرد. واشنگتن در زمان ریاست جمهوری اوباما اطلاعات و سوخت برای حملات هوایی و بمب و دیگر امکانات را برای عربستان فراهم کرد. این کمک ها حتی پس از آن که روشن شد حملات هوایی در یمن متناقض با قوانین جنگی هستند نیز ادامه یافت. براساس این قوانین که عربستان سعودی نیز به رعایت آن ها متعهد شده است، هرگونه حمله عمدی و بی هدف به شهروندان غیرنظامی، ممنوع است.

 

وقتی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید، می توانست به این معاملات تسلیحاتی پایان دهد. اما وی از نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام انعقاد بزرگترین معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان، استفاده کرد. از آن زمان ائتلاف بین المللی به بمباران منازل مسکونی و فروشگاه ها ادامه داده و چندین تن از جمله تعداد زیادی از کودکان را کشته و زخمی کرده است.

 

هافینگتون پست تصریح کرد:ولیعهد عربستان این هفته به آمریکا سفر می کند. احتمالا نمایندگان واشنگتن برنامه های اصلاحات اقتصادی پادشاه آینده عربستان را تحسین کرده و کارشناسان به گمانه زنی در مورد تاثیر موضع وی در قبال ایران بر دیپلماسی آمریکا، خواهند پرداخت . اما به احتمال زیاد آنچه وی در یمن انجام داده است، در هیچ جلسه و اخبار شبانگاهی مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

 

بن سلمان فقط ولیعهد عربستان نیست؛ وی وزیر دفاع این کشور نیز هست و براساس تارنمای این وزارتخانه، کنترل تمامی نیروهای نظامی عربستان را برعهده دارد . بن سلمان همچنین از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (۶ فروردین ۱۳۹۴) فرمانده ائتلاف بین المللی در یمن نیز بوده است.

 

سعودی ها و متحدان سنی آن ها در منطقه، در مارس ۲۰۱۵ به یمن حمله و بخش عمده ای از این کشور را تصرف کردند. با گذشت تقریبا سه سال از این ماجرا، این ائتلاف با حمایت آمریکا بدون وقفه این کشور را مورد حملات هوایی قرار داده است؛ حملاتی که در نقض قوانین جنگی، هزاران شهروند غیرنظامی را کشته و یا زخمی کرده اند. ائتلاف مذکور همچنین با محاصره یمن، به وخامت اوضاع نه چندان مناسب انسانی در این کشور، کمک کرده است.

 

این که طرف های درگیر در این جنگ، کار چندانی برای کاهش رنجی که مسبب آن هستند، انجام نمی دهند و این که متحدان آن ها از جمله آمریکا خشونت های بی رحمانه ای را که این بحران تشدید کرده، نادیده می گیرند؛ تعجب برانگیز است.

 

این تارنمای آمریکایی ادامه داد: آمریکا می تواند از این سفر برای متوقف کردن خشونت های بی شمار ائتلاف بین المللی در یمن، استفاده کند. در صورت خودداری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از این کار، کنگره باید در این راستا اقدام کند.

 

در زمان حاضر، میلیون ها تن در یمن با گرسنگی و بیماری روبرو هستند اما بروز قحطی و وبا در زمان جنگ، اجتناب ناپذیر نیست. افرادی پشت این خشونت ها هستند که می توانند با مهار آن ها آسیب به شهروندان غیرنظامی را به حداقل برسانند و اگر چنین نکنند، باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند. محمد بن سلمان نیز جزئی از این افراد است.

 

ترامپ باید دریابد که با فروش سلاح به نیروی نظامی ای که احتمالا از این سلاح ها استفاده غیرقانونی می کند، مقامات آمریکایی را در خطر مشارکت در جرایم جنگی قرار می دهد. ترامپ باید از سفر ولیعهد عربستان به آمریکا برای تغییر رویه امور استفاده و صریحا بیان کند که معاملات فروش سلاح آمریکا به عربستان تا زمان پایان یافتن خشونت ها، متوقف خواهند شد.

 

کنگره آمریکا در برابر خشونت های عربستان در یمن، ساکت نمانده است. تقریبا نیمی از سناتورهای آمریکایی سال گذشته به توقف فروش سلاح به عربستان، رای دادند و در ماه جاری در دو مصوبه جداگانه به نگرانی ها در مورد مداخله آمریکا در جنگ (یمن) اشاره شد.

 

با توجه به سفر بن سلمان به آمریکا، حتی اگر ترامپ کاری نکند؛ کنگره باید به ولیعهد سعودی یادآوری کند که نمی تواند دست خود را از جنایت ها در یمن بشوید. وی باید قدم هایی را در راستای توقف خشونت ها بردارد، به طور شفاف و بی طرفانه در مورد خشونت های گذشته تحقیق کند و خشونت های وارد آمده بر شهروندان غیرنظامی را جبران کند.

 

از زمان حملات ائتلاف بین المللی به رهبری سعودی به یمن بیش از ۱۳هزار نفر در این کشور کشته شده و هزاران کودک و زن نیز آواره گردیده اند.این درحالی است که بسته ماندن گذرگاه های یمنی، یمن را با بحران انسانی شدیدی روبه رو کرده است.

ایرنا

ولیعهد عربستان، آیت‌الله خامنه‌ای را به آدولف‌ هیتلر تشبیه کرد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز پنجشنبه ١۵فوریه/ ۲۴ اسفند و پیش از دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه “سی‌ بی‌ اس” آمریکا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را به آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی تشبیه کرد.

ادامه

ایران, جهان, عربستان سعودی, مصاحبه و گفتگو

افشای نقش آمریکا در دستکاری تحقیقات قرارداد جنجالی عربستان – انگلیس

سند جدیدی فاش می‌کند، یک شرکت آمریکایی با دستور یک شاهزاده سعودی نتایج تحقیقات درباره قرارداد نظامی سال ۱۹۸۵ میان عربستان و انگلیس را دستکاری کرده است تا ابعاد پرونده رشوه هنگفت مقام‌های دخیل در آن فاش نشود و روابط دوجانبه لندن – ریاض تحت تاثیر قرار نگیرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, عربستان سعودی, فساد

روابط پنهانی ریاض – لندن در جنگ یمن و قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری

در آستانه سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس، دولت محافظه کار «ترزا می» متهم شده که با صدور مجوز برای صادرات پنهانی و مخفیانه و گسترده تسلیحات به عربستان سعودی از حملات نظامی این کشور به یمن حمایت کرده است.

ادامه

انگلستان, جهان, حقوق بشر, خبر, عربستان سعودی, یمن