عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

طی روزهای اخیر نیروهای اوکراینی مجبور به عقب‌نشینی از سه روستا در منطقه دونتسک شدند؛ اتفاقی که نه تنها نقاط آسیب‌پذیر اوکراین را عمیق‌تر کرده است، بلکه مسئله کمبود نیروهای این کشور را مجددا برجسته می‌کند. به گزارش ایسنا، پس از کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که پیشتر ... واشنگتن‌پست: اوکراین دیگر نیرویی ندارد که آمریکا بخواهد کمک کند

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, جنگ نیابتی, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش, لهستان, مجارستان, مولداوی

کره شمالی: آمریکا نمی‌تواند روسیه را شکست دهد/ کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

وزارت دفاع کره شمالی از انتقال مخفیانه موشک‌های دوربرد آمریکایی به اوکراین انتقاد و تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌تواند روسیه را شکست دهد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد دوشنبه به نقل از یک بیانیه وزارت دفاع ملی کره شمالی اعلام کرد: آمریکا با انتقال مخفیانه موشک‌های دوربرد به اوکراین موجب نگرانی جامعه ... کره شمالی: آمریکا نمی‌تواند روسیه را شکست دهد/ کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, شرق اروپا, غرب, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

سی‌ان‌ان: روسیه در جبهه‌ شرقی هر روز به دستاوردهای تاکتیکی می‌رسد

نیروهای روسیه دست‌کم در سه محل از امتداد جبهه شرقی اوکراین از جمله برای اولین بار در چند ماه گذشته در شمال منطقه خارکیف، دستاوردهای بیشتری را کسب کرده‌اند. به گزارش ایسنا، پیشرفت‌های تاکتیکی روسیه در حال حاضر به طور روزانه است و نشان از سرعت این کشور در میدان نبرد از زمان سقوط «آودیوکا» ... سی‌ان‌ان: روسیه در جبهه‌ شرقی هر روز به دستاوردهای تاکتیکی می‌رسد

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد

مقامات و رسانه‌های روسی اعلام کردند که ارتش این کشور بامداد امروز یکشنبه محل اقامت مزدوران انگلیسی‌زبان ارتش اوکراین را با حمله موشکی بمباران کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لِبِدف» هماهنگ‌کننده عملیات‌های مخفی ارتش روسیه در منطقه نیکولایف اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه بامداد امروز یکشنبه یک کارخانه کشتی‌سازی ... روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

نیویورک تایمز: سلاح‌های غربی خریداری شده از سوی اوکراینِ، یا ارسال نشده‌اند یا خراب و شکسته هستند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، اوکراین صدها میلیون دلار به پیمانکاران برای تسلیحاتی که تحویل داده نشده پرداخت کرده است، و برخی از تسلیحات بسیار تبلیغاتی اهدایی متحدانش به قدری فرسوده است که تنها به عنوان قطعات یدکی استفاده می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، کی‌یف همچنین شکایت کرده که تجهیزاتی که طی قرارداد به ارزش صدها میلیون دلار خریداری شده، هنوز به این کشور ارسال نشده است.

اسناد دولت اوکراین نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته، این کشور بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ برای قراردادهایی که به طور کامل یا تا حدی محقق شده، به تامین کنندگان تسلیحات پرداخت کرده است.

دو نفر که در خرید تسلیحات از اوکراین دخیل بودند گفتند که برخی از سلاح‌های مفقود در نهایت تحویل داده شد و در موارد دیگر، دلالان پول را پس دادند. یکی از این افراد گفت، اما از اوایل بهار امسال، صدها میلیون دلار – از جمله به شرکت‌های دولتی – برای تسلیحات پرداخت شده که هرگز چیزی بابت آنها تحویل داده نشده است.

او می‌گوید: ما مواردی داشتیم که پول پرداخت شده و چیزی دریافت نشده. وی گفت که دولت در سال جاری تحلیل خریدهای گذشته خود و حذف پیمانکاران مشکل دار را آغاز کرده است.

مشکلات در یک جنون دستیابی به تسلیحات به اوکراین اجتناب ناپذیر است. از زمان حمله روسیه ، متحدان غربی ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به اوکراین ارسال کرده‌اند. تا هفته گذشته، ایالات متحده به تنهایی حدود ۴۰ میلیارد دلار کمک نظامی (و بیشتر در کمک های مالی و بشردوستانه) متعهد شده بود، و متحدان اروپایی نیز ده‌ها میلیارد کمک کرده‌اند. علاوه بر این، اوکراین میلیاردها دلار در بازار خصوصی تسلیحات هزینه کرده است. بسیاری از نقل و انتقالات از سوی متحدان غربی شامل تسلیحات مدرنی مانند سیستم های دفاع هوایی ایالات متحده است که در برابر پهپادها و موشک های روسیه بسیار موثر بوده است. اما در موارد دیگر، متحدان تجهیزات انباشته شده ای را فراهم کرده‌اند که در بهترین حالت نیاز به تعمیرات اساسی داشت.

به گفته کارشناسان دفاعی، ۳۰ درصد از زرادخانه اوکراین در هر لحظه در حال تعمیر است – این نرخ بالا برای ارتشی است که برای حمله متقابل خود به هر سلاحی نیاز دارد.

تحویل اخیر ۳۳ هویتزر خودکششی که توسط دولت ایتالیا اهدا شده است، نمونه ای از این موضوع است. ویدئوها نشان می‌دهد که دود از موتور یکی و مایع خنک‌کننده موتور از دیگری نشت می‌کند.

وزارت دفاع ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این خودروها سال‌ها پیش از رده خارج شده‌اند، اما به هر حال اوکراین درخواست کرده است که «با توجه به نیاز فوری به ابزار برای مقابله با تجاوز روسیه، تعمیرات اساسی و عملیاتی شوند».

اسناد دولت اوکراین نشان می‌دهد که وزارت دفاع این کشور ۱۹.۸ میلیون دلار به یک فروشنده اسلحه آمریکایی به نام شرکت Ultra Defense Corp مستقر در تامپا در فلوریدا پرداخت کرده است تا ۳۳ هویتزر را تعمیر کند.

بر اساس یکی از اسناد، در ماه ژانویه، ۱۳ تا از این هویتزرها به اوکراین فرستاده شد، اما «برای مأموریت های جنگی مناسب نبودند». مقامات کی‌یف، Ultra Defense را متهم کردند که نتوانسته کاری را که قرار بود تا اواخر دسامبر تکمیل شود، به پایان برساند. ولودیمیر پیکوزو، مدیر تدارکات دفاعی اوکراین، در نامه ای در ۳ فوریه به بازرس کل پنتاگون نوشت: “شرکت آمریکایی که خدمات خود را ارائه می دهد، هیچ قصد قبلی برای انجام تعهدات خود نداشت.” متیو هرینگ، مدیرعامل Ultra Defense این اتهام را قویا رد کرد. او در این ماه در پیامی نوشت: «همه آنها وقتی آنها را تحویل دادیم کار می کردند. او ردباره نشت مایع خنک‌کننده گفت این مساله «بعد از تحویل در اوکراین به طرز جادویی ظاهر شد».

به عنوان مدرک روزنامه نیویورک‌تایمز به اسناد ارائه شده توسط مقامات اوکراینی که خواستند نامشان فاش نشود استناد کرد که می‌گویند از اظهارات غرب دال بر اینکه اوکراین تسلیحات کافی برای حمله به روسیه دارد، خسته و ناامید شده‌اند. حمله اوکراین که اوایل ماه جاری میلادی آغاز شد، منجر به تلفات سنگین در بین نیروها و خسارت شدید به تسلیحات شده است.

به گفته یک مقام دفاعی ایالات متحده و یک آمریکایی که با اوکراین برای تهیه تسلیحات همکاری کرده است، بازرس کل پنتاگون در حال بررسی این موضوع است.

مقامات اوکراینی عمدتاً از شکایت در مورد تجهیزات خراب خودداری کرده‌اند تا باعث شرمساری خیرین خود نشوند.

وزارت دفاع اوکراین از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

پس از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱، این کشور مبالغ قابل توجهی را با فروش اقلام موجود در انبارهای گسترده تسلیحات دوران شوروی به دست آورد. زرادخانه این کشور به ویژه در دوران ریاست جمهوری ویکتور یانوکوویچ، رهبر طرفدار روسیه در اوایل دهه ۲۰۱۰، کاهش یافت. در سال‌های پس از الحاق کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴، بحث‌های داغی در مورد اینکه آیا و تا چه اندازه باید صنعت تسلیحات خود را تقویت کند، درگرفت. اما تغییرات آهسته بود و زمانی که روسیه در سال گذشته به آن حمله کرد، اوکراین خود را مستاصل برای سلاح و مهمات دید. رهبران آن تلاش کردند تا هر کجا که می توانستند اسلحه پیدا کنند.

کارگزاران که بسیاری از آنها غیرقابل اعتماد بودند، اوکراین را با پیشنهادات شوکه کردند. اسناد به دست آمده توسط نیویورک تایمز، که توسط حسابرسی دولتی در سال جاری به دست آمده است، نشان می دهد که برخی از با ارزش ترین مجموعه قراردادهای تحویل نشده بین وزارت دفاع و شرکت های تسلیحاتی دولتی اوکراین است که به عنوان دلالان مستقل عمل می کنند.

در ماه‌های اخیر، این وزارتخانه حداقل از دو شرکت دولتی به دلیل قراردادهای ناتمام شکایت کرده است، و اوکراین اخیراً اصلاحاتی را با هدف کارآمدتر کردن این شرکت‌ها اعلام کرده است.

در مورد تجهیزات اهدایی غرب نیز مشکلاتی وجود داشته است که به تحویل برخی از آن‌ها با تأخیر یا غیرقابل پیش‌بینی کمک کرده است که برنامه‌ریزی برای ضدحمله اوکراین را پیچیده می‌کند.

ولادیمیر پیکوزو، مدیر تدارکات دفاعی اوکراین در شکایت‌نامه‌ای مورخ سوم فوریه خطاب به پنتاگون گفت: این کمپانی آمریکایی که خدماتش را ارائه داده، هیچ تمایلی به انجام تعهداتش ندارد.

متیو هرینگ، مدیرعامل شرکت دفاعی اولترا مستقر در تامپا ضمن مقصر دانستن اوکراینی‌ها برای عدم نگهداری مناسب این تسلیحات خودکششی گفت: هنگامی که ما این تسلیحات را ارسال کردیم، همگی به درستی کار می‌کردند.

براساس گزارش بازرس کل پنتاگون، مشکلاتی نیز با تجهیزات تامین شده توسط ارتش آمریکا وجود داشت. تابستان گذشته، به یکی از یگان‌های ارتش در پایگاه نظامی عریفجان کویت دستور داده شده بود تا ۲۹ خودروی زرهی هاموی به اوکراین ارسال کند اما تنها سه دستگاه از آنها برای جنگ مناسب بودند. مقاطعه‌کاران تا اواخر اوت بر روی تعمیر “گیربکس، باتری‌های از کار افتاده، نشت مایعات، چراغ‌های شکسته، چفت درها و کمربند ایمنی” کار کردند. با این حال، هنگامی که این خودروهای زرهی به لهستان رسیدند، ۲۵ دستگاه از آنها دارای لاستیک‌های “پوسیده” بودند و یک ماه دیگر طول کشید تا لاستیک‌های زاپاس مناسب برای آنها پیدا و نصب شود.

همان واحد ارتش در کویت نیز قرار بود شش فروند هویتزر M۷۷۷ را به اوکراین بفرستد. با این حال، همانطور که مشخص شد، هویتزرها قبل از حمل به تعمیر و نگهداری گسترده نیاز داشتند، زیرا آنها به مدت ۱۹ ماه بدون بازرسی منظم خدمات خود را پشت سر گذاشته بودند. بازرسان در مارس ۲۰۲۲ به این نتیجه رسیدند که حداقل یکی از آنها در چنان وضعیت بدی قرار داشت که حتی استفاده کننده را هم در معرض مرگ قرار می‌داد.

سه ماه بعد، هویتزرها تعمیر و به لهستان فرستاده شدند. اما ممیزی پنتاگون نشان داد که مقامات آنجا همچنان به این نتیجه رسیدند که هر شش تا “نقصی داشتند که آنها را قادر به انجام ماموریت نکرد. برخی از سیستم‌های تسلیحاتی یا آنقدر کمیاب هستند یا آنقدر در آستانه شکسته شدن هستند که اوکراین حداقل از برخی تجهیزات غربی معیوب به عنوان قطعات یدکی استفاده می‌کند

در ژانویه، وزیر دفاع بریتانیا، بن والاس، از انتقال برنامه ریزی شده هویتزرهای خودکششی AS-۹۰ به اوکراین، در «حالت‌های آمادگی متفاوت» خبر داد. وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای در ماه مارس اعلام کرد که ۱۲ مورد از اوکراین خواسته‌ شده « به بازسازی یا بهره‌برداری به عنوان قطعات یدکی بپردازد».

یک مفام ارشد اوکراینی تایید کرد که از آنها به عنوان قطعات یدکی استفاده شده است.

اتحادیه اروپا بسته کمکی۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین آماده کرده است

بلومبرگ سه‌شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا آماده یک بسته مالی ۵۰ میلیارد یورویی (۵۵ میلیارد دلار) برای کمک به اوکراین پیشنهاد بدهد. به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، این پیشنهاد کمیسیون اروپا به دولت اوکراین کمک خواهد کرد تا هزینه‌های جاری را تامین کرده و بودجه لازم برای اولویت‌های فوری عمرانی داشته باشد. ... اتحادیه اروپا بسته کمکی۵۰ میلیارد یورویی برای اوکراین آماده کرده است

ادامه

اروپا, اقتصادی, انگلستان, اوکراین, بانک جهانی, جنگ نیابتی, روسیه, گزارش

اوکراین بیش از نیمی از نیروهایش را در محور دونتسک از دست داده است

وزارت دفاع روسیه گفت تلاش نیروهای اوکراینی برای پیشروی در جهت جنوب دونتسک، به کشته شدن بیش از نیمی از این نیروها منجر شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: در جهت جنوب دونتسک، واحدهای فرعی گروه نیروهای وستوک با پشتیبانی توپخانه و هوایی، به دشمن که ... اوکراین بیش از نیمی از نیروهایش را در محور دونتسک از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنایات جنگی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

روسیه: پنتاگون در پی استفاده از پشه‌های ناقل بیماری در اوکراین است

وزارت دفاع روسیه ضمن اشاره به خطراتی که آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در سراسر جهان برای مردم دارند، گفت که پنتاگون به‌دنبال استفاده از پشه‌های ناقل بیماری‌های خطرناک در اوکراین است. به گزارش خبرگزاری فارس، «ایگور کریلوف» رئیس بخش دفاع شیمیایی، رادیواکتیو و بیولوژیکی وزارت دفاع روسیه گفت که اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که رژیم ... روسیه: پنتاگون در پی استفاده از پشه‌های ناقل بیماری در اوکراین است

ادامه

آمریکا, اوکراین, بیولوژیکی, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

رییس جمهور آفریقای جنوبی خطاب به پوتین: جنگ باید متوقف شود

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی که بعنوان بخشی از یک هیات آفریقایی در روسیه حضور دارد به ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت که جنگ در اوکراین باید متوقف شود. به گزارش شنبه شب ایرنا از “بارونز”رامافوزا ابتکار صلح آفریقا را که به دنبال توافق بر سر یک سری اقدامات اعتمادساز است، در دیدار ... رییس جمهور آفریقای جنوبی خطاب به پوتین: جنگ باید متوقف شود

ادامه

آفریقای جنوبی, اوکراین, خبر, روسیه, زامبیا, سنگال, صلح, کنگو, کومور, مصر