پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

رسانه آمریکایی گزارش داد خروج آمریکا از چاد و نیجر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر پایان عصر حضور نظامی آمریکا در آفریقا و منطقه ساحل باشد؛ امری که چالش‌های متعددی را متوجه سیاست خارجه دولت آمریکا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد آمریکا با یک عقب‌نشینی استراتژیک در آفریقا مواجه است و شواهد ... پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا

ادامه

آفریقا, آمریکا, ایران, جهان, چاد, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, غرب, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین، به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، خانم ماریا ... قدردانی روسیه از مواضع چین/ انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

ادامه

اتحادیه اروپا, ارمنستان, اوکراین, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق اروپا, صلح, غرب, غرب آفریقا, قفقاز, کانادا, گزارش, ناتو

ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

منابع خبری بامداد جمعه از استقرار مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه در نیجر در پی لغو توافق نظامی این کشور با آمریکا، خبر دادند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، تلویزیون دولتی نیجر گزارش داد که مربیان نظامی روسیه با یک هواپیمای حامل تجهیزات نظامی وارد این کشور شدند. بر اساس این گزارش، در ... ورود مربیان نظامی و پدافند هوایی روسیه به نیجر

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تروریسم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

نیجر اعلام کرد که آمریکا قرار است طرحی برای خروج نیروهای نظامی خود، از این کشور آفریقایی ارائه کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژنرال «محمد تومبا» وزیر کشور نیجر چهارشنبه با «کاتلین فیتزگیبون» سفیر آمریکا دیدار کرد و مساله خروج نظامیان آمریکایی از نیجر در این دیدار مطرح شد. فیتزگیبون در ... آمریکا طرح خروج نظامیانش را از نیجر ارائه می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استقلال, تروریسم, جهان, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

نیوزویک: شکست فرانسه در آفریقا هشداری برای آمریکا است

هفته نامه نیوزویک نوشت: تصمیم رئیس جمهوری فرانسه برای خارج کردن سفیر و نیروهایش از نیجر در راستای خواسته‌های رهبری نظامی کنونی این کشور، می‌تواند زنگ هشداری برای آمریکا درباره حضور این کشور در منطقه‌ای باشد که واشنگتن به دنبال گسترش نفوذ خود در آن است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، نیوزویک افزود: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه ابتدا زمانی که شورای ملی حفاظت از میهمن (CNSP) در ژوئیه گذشته (تیر/مرداد) محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر را از سمت خود خلع کرد و خواستار اخراج سیلوین اتی سفیر فرانسه شد، در مقابل این درخواست مقاومت نشان داد.

شورای ملی حفاظت از میهمن نیجر، سفیر فرانسه به عنوان کشور سابق استعمارگر را به ایجاد تهدید علیه نظم عمومی در این کشور غرب آفریقا متهم کرده بود اما هفته ها بعد از این که دولت نظامی مصونیت دیپلماتیک سفیر را لغو کرد، مکرون روز یکشنبه اعلام کرد که وی نیجر را ترک خواهد کرد و به دنبال آن تا سال آینده حدود ۱۵۰۰ نفر از نیروهایش را از این کشور خارج خواهد کرد.

خروج سفیر فرانسه از نیجر تازه ترین مورد از مجموع اخراج های فرانسویان از کشورهای آفریقایی در سالهای اخیر است که کشورهای بورکینا فاسو، جمهوری آفریقای مرکزی و مالی را شامل می شود که در بحبوحه موجی از احساسات ضد فرانسوی دربخش هایی از قاره آفریقا بروز کرده است.

این رسانه آمریکایی به نقل از ناتالی پاول تحلیگر شرکت مشاوره ای آکسفورد آنالیستیکا (Oxford Analytica) افزود: با توجه به این که پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) تلاش می کند تقریبا یک هزار و ۱۰۰ نفر از نیروهایش را در نیجر نگه دارد و حضور نظامی اش در آفریقا را تقویت کند، واشنگتن باید به شکست فرانسه توجه داشته باشد.

این تحلیلگر در تشریح پیام شکست فرانسه برای آمریکا گفت: من فکر می کنم که منوط کردن موفقیت سیاست امنیتی کشورهایی مانند آمریکا به حکومت های فاسد و غیرقانونی خطر بزرگی به همراه دارد. زمانی که این حکومت ها سرنگون می شوند حامیان خارجی آنها نیز اغلب همدست آنها تلقی شده و نفوذ خود را از دست می دهند.

نیوزویک افزود: خروج فرانسه از بورکینافاسو و مالی به دنبال ناآرامی های سیاسی مقامات نظامی در این دو کشور غرب آفریقا بروز کرد که هر دو کشور از شورای ملی حفاظت از میهن در نیجر حمایت می کنند. اوایل ماه جاری تغییر ناگهانی دیگری در دولت، منطقه را در کشور گابن تکان داد. در این کشور نیز حضور نیروهای فرانسوی زیر سوال است.

این گزارش با اشاره به حضور فرانسه و آمریکا در منطقه ساحل به بهانه مبارزه با تروریسم تا قبل از سرنگونی رئیس جمهوری نیجر، افزود سیاستمداران این دو کشور اعتماد زیادی به بازوم داشتند اما آنها این موضوع را فراموش کردند که نیجر سابقه ای طولانی در درگیری بین گروه های نظامی و غیرنظامی دارد و سیاست سرکوب رئیس جمهوری این کشور علیه اپوزیسیون و ماهیت جنجال برانگیز انتخاب او، زیربنای محکمی را برای ایجاد روابط قوی ایجاد نمی کند.

نیوزویک خاطرنشان کرد با توجه به بازداشت خانگی بازوم، واشنگتن علیرغم درخواست برای احیای حکومت دموکراتیک، به دنبال تعامل با شورای ملی حفاظت از میهن نیجر بود. در اوایل ماه جاری، ژنرال جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا فاش کرد که مذاکرات در این زمینه به ازسرگیری برخی از مأموریت‌های نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات در نیجر، از جمله فعالیت‌های پهپادی منجر شده است.

راما یاد (Rama Yade) که پیش از این به عنوان سفیر فرانسه در یونسکو و به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد، در این زمینه گفت مردم منطقه آگاه هستند، آنها بر آنچه در حال وقوع است واقف هستند. آنها استانداردهای دوگانه (کشورهای غربی مانند فرانسه) را می بینند؛ چنین استانداردهایی پیامدهای فاجعه باری دارد.

وی افزود: فرانسه با «پایان عصر» حضور خود در آفریقا مواجه است و آمریکا تلاش می‌اکند این خلا را با اتخاذ راهبرد متفاوتی نسبت به فرانسه پر کند هر چند که دو کشور در مبارزه با تروریسم متحد هستند.

نیوزویک در بخشی از گزارش خود آورده است: علاوه بر مشکلات سیاسی و امنیتی که روند افول فرانسه در آفریقا را تسریع کرده است، فرایندهای اقتصادی نیز نقش مؤثری را در ایجاد آنچه که راما یاد تصور «حضور طولانی مدت قدرت استعماری سابق» در منطقه ساحل توصیف می کند، ایفا کرده است.

امبای بشیر لو (Mbaye Bashir Lo) استادیار مطالعات آسیایی و خاورمیانه و مطالعات تطبیقی بین‌المللی در دانشگاه دوک، همچنین در مورد عوامل اقتصادی که به تقویت چنین منفی‌گری نسبت به فرانسه در آفریقا کمک کرده است، گفت: پیامدهای اقتصادی سابقه استثماری فرانسه در این منطقه همچنان بر زندگی روزمره مردم تأثیر می گذارد.

وی درباره افزایش حضور روسیه و چین در آفریقا به نیوزویک گفت در حالی که نقش فرانسه در آفریقا باعث برانگیختن اعتراضات در این کشور شده است، باید این موضوع را درک کرد که هر قدرت بزرگی تعاملات تاریخی و معاصر منحصر به فرد خود را با این قاره دارد و آفریقایی‌ها برداشت های متفاوتی از آنها دارند.

فولاشاد سوله (Folashade Soulé) عضو پژوهشی برنامه مدیریت اقتصاد جهانی مدرسه دولتی بلاواتنیک دانشگاه آکسفورد در این زمینه گفت: درس‌هایی که می‌توان آموخت این است که نباید بین کشور شریک آفریقایی و شرکای امنیتی کشور عدم انطباق منافع امنیتی وجود داشته باشد. در مورد فرانسه، منافع امنیتی بیشتر از کشورهای میزبان، در خدمت منافع فرانسه بوده است.

وی افزود، درس دیگر این است که باید افکار عمومی آفریقا را تا حد امکان در نظر گرفت- آنها معمولا مخالف حضور فیزیکی نیروهای خارجی و پایگاه‌های نظامی هستند. اگر مشارکت و همکاری با کشورهای آفریقایی به خوبی بین این کشورها و شریک خارجی آنها مورد مذاکره قرار نگرفته باشد احتمال خطرات ناشی از تضاد منافع، استفاده ابزاری و افزایش سرپیچی مدنی از سوی جمعیت آفریقا وجود دارد.

بسته شدن حریم هوایی نیجر به روی هواپیماهای فرانسوی

سازمان هواپیمایی کشوری در نیجر اعلام کرد که پرواز هواپیماهای فرانسوی در حریم هوایی این کشور ممنوع است. به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که سازمان هواپیمایی کشوری وابسته به شورای نظامی در نیجر از ممنوعیت عبور هواپیماهای فرانسوی از حریم هوایی این کشور خبر داد. بر اساس بیانیه‌ای که در سایت آژانس ... بسته شدن حریم هوایی نیجر به روی هواپیماهای فرانسوی

ادامه

جهان, خبر, سازمان ملل, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه, نیجر

آمریکا مدعی شد که نیمی از نظامیانش را از نیجر خارج می‌کند

دو مقام پنتاگون خبر دادند که طی هفته‌های آینده،‌ نیمی از نظامیان آمریکایی از نیجر خارج شده و تغییر محل استقرار نظامیان آمریکایی در این کشور آفریقایی نیز آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، دو مقام وزارت دفاع آمریکا خبر دادند که آمریکا تغییر محل استقرار نظامیانش در نیجر را آغاز کرده و قصد ... آمریکا مدعی شد که نیمی از نظامیانش را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, جهان, خبر, دخالت نظامی, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

شورای نظامی بورکینافاسو وابسته نظامی فرانسه را اخراج کرد

بورکینافاسو بعد از دستور نیجر برای اخراج سفیر فرانسه، فرمان خروج وابسته نظامی فرانسه را از این کشور صادر کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، شورای نظامی بورکینافاسو، شامگاه امروز (جمعه)، از وابسته نظامی فرانسه در این کشور خواست که سفارت فرانسه در واگادوگو -پایتخت بورکینافاسو- را هرچه سریع‌تر ترک کند. براساس گزارش خبرگزاری «رویترز»، در ... شورای نظامی بورکینافاسو وابسته نظامی فرانسه را اخراج کرد

ادامه

آفریقا, بورکینافاسو, جهان, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

مالی، نیجر و بورکینافاسو «ائتلاف نظامی» جدید تشکیل دادند

مالی، نیجر و بورکینافاسو، سه کشور ساحل غرب آفریقا با امضای یک پیمان امنیتی متعهد شدند که در صورت وقوع هرگونه «شورش یا تجاوز خارجی» از همدیگر حمایت کنند. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، سه کشور ساحل غرب آفریقای، مالی، نیجر و بورکینافاسو، با امضای پیمانی امنیتی اعلام کردند که در صورت وقوع ... مالی، نیجر و بورکینافاسو «ائتلاف نظامی» جدید تشکیل دادند

ادامه

امنیتی, بورکینافاسو, جهان, خبر, غرب آفریقا, فرانسه, مالی, نیجر