گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نیروی هوایی آمریکا ۸۵ هدف را در عراق و سوریه مورد حمله قرار داد

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که ایالات متحده جمعه شب بیش از ۸۵ هدف متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای وابسته به آن در عراق و سوریه را در چارچوب حملات تلافی جویانه به خاطر حمله به پایگاه نظامی خود در اردن، مورد حمله قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک، این فرماندهی در بیانیه ای گفت: “نیروهای ایالات متحده بیش از ۸۵ هدف را با هواپیماهای متعدد، از جمله بمب افکن های دوربردی که از ایالات متحده وارد شدند، هدف قرار دادند. در این حملات هوایی شامل بیش از ۱۲۵ مهمات هدایت شونده دقیق استفاده شد.”

اهداف آمریکا تاسیسات متعلق به سپاه و گروه های وابسته بود. سنتکام اعلام کرد که این حملات حدود ساعت ۱۶:۰۰ جمعه به وقت ساحل شرقی ایالات متحده (ساعت ۰۰:۳۰ به وقت تهران شنبه) انجام شد.

به گفته ارتش آمریکا، از جمله اهداف مورد اصابت هواپیماهای آمریکایی، پست‌های فرماندهی، مراکز اطلاعاتی، تأسیسات ذخیره موشک و پهپاد و همچنین سایر تأسیسات مرتبط با تضمین عملیات زنجیره تأمین مهمات برای سپاه و نیروهای متحد در عراق و سوریه بود.

مایکل اریک کوریلا رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا مدعی شد : نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن تهدیدی مستقیم علیه منطقه و امنیت آمریکایی‌ها هستند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این رابطه گفت: واکنش آمریکا به حمله به پایگاه در اردن ادامه خواهد داشت، واشنگتن چنین اقداماتی را بدون واکنش نخواهد گذاشت اگرچه به دنبال درگیری در خاورمیانه نیست.

ایالات متحده قبل از شروع حملات در اینباره به عراق اطلاع داد اما اینکه آیا به مقامات سوریه دراینباره هشدار داده یا خیر، معلوم نیست.

در جریان حمله آمریکا به منطقه القائم وعکاشات در غرب عراق سه تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند. همچنین حمله آمریکا به شرق سوریه و شهرهای المیادین و البوکمال نیز ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت.

شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا اطلاع داد که ایالات متحده قصد ندارد در چارچوب تلافی حمله اخیر شبه نظامیان به پایگاه خود در اردن، حملاتی را به خاک ایران انجام دهد.

به گزارش اسپوتنیک، در مطلب منتشره آمده است : “ایالات متحده به ایران حمله نمی‌کند، بلکه تنها بر اهدافی در خارج از این کشور تمرکز خواهد کرد”.

حمله احتمالی به ایران، همانطور که در کاخ سفید تصریح کردند، “تشدید بزرگ تنش ” خواهد بود؛ به همین دلیل، اجرای آن را بعید می‌داند.

پیشتر یک منبع گفته بود که پهپادها به مواضع نیروهای همپیمان ارتش سوریه در استان دیرالزور در شرق سوریه حمله کردند.

شبکه تلویزیونی دولتی سوریه الاخبار گزارش داد که در نتیجه حملات آمریکا به مواضع واقع در صحرای سوریه و در مرز سوریه و عراق چندین نفر کشته شدند.


حملات آمریکا به عراق و سوریه در صدر اخبار جهان قرار گرفت

رسانه‌ها به نقل از منابعی در دولت آمریکا گزارش دادند که ارتش این کشور در واکنش به کشته شدن ۳ نیروی نظامی خود در حمله به پایگاهی در اردن، حملات تلافی‌جویانه چندمرحله‌ای خود را آغاز کرده است؛ رخدادی که به سرعت در صدر اخبار جهانی گرفت.

به گزارش ایرنا، شبکه‌های فاکس نیوز، ای.بی.سی نیوز و رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور اهدافی را در سوریه و عراق آماج حملات تلافی‌جویانه خود قرار داده است.

رسانه‌های سوری بامداد شنبه اعلام کردند که دستکم ۱۲ سایت در المیادین و البوکمال و اطراف گذرگاه “القائم” در شرق سوریه هدف قرار گرفته شده است.

منابع محلی سوری به شبکه الجزیره قطر گفته‌اند که نقاط مشترک ارتش سوریه به همراه نیروهای مورد حمایت ایران در شهرک “عیاش” در حومه غربی دیرالزور سوریه هدف حمله قرار گرفت.

منابع رسانه ای سوری اعلام کردند که تجاوزات آمریکا به دیرالزور همچنان ادامه دارد و مناطق “الحیدریه” و “الشبلی” در المیادین در حومه استان دیرالزور نیز هدف حمله هوایی قرار گرفت.

منابع خبری سوری اعلام کردند که در حمله آمریکا به شرق سوریه تا کنون ۱۰ تن کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از آغاز موج چهارم حملات هوایی آمریکا به اهدافی در المیادین و البوکمال در شرق سوریه خبر داد.

در همین حال، منابع وابسته به مقاومت عراق بامداد شنبه از وقوع چندین انفجار در غرب عراق و نزدیک مرز سوریه خبر دادند.

به گزارش شبکه النجباء، صدای چندین انفجار مهیب در شهر “القائم” و “عکاشات” به گوش رسیده است.

تاکنون از جزییات این انفجارها و شمار کشته و زخمی‌های احتمالی آن خبری منتشر نشده است.

شبکه العهد عراق نیز با تأیید حمله آمریکا به این کشور اعلام کرد که غرب استان الانبار هدف حمله واشنگتن قرار گرفته است.

حمله موشکی به محل استقرار نظامیان آمریکایی در شرق سوریه

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بامداد شنبه گزارش داد که محل استقرار نظامیان آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» در شرق سوریه هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

این حمله پس از تجاوز گسترده آمریکا به حومه دیرالزور و شهرهای البوکمال و المیادین و نیز شهرهای القائم و عکاشات در غرب عراق صورت گرفت.

ساعاتی پیش نیز میدان نفتی العمر که محل استقرار نظامیان آمریکایی در شرق سوریه است، هدف حمله قرار گرفت.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا بیش از ۸۵ هدف را در حملات هوایی تلافی جویانه در عراق و سوریه و اهداف سپاه پاسداران و گروه های وابسته مورد هدف قرار داد.

سنتکام: بیش از ۸۵ موضع را در عراق و سوریه هدف قرار دادیم

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ساعت ۱۶ (EST) دوم فوریه، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند.

سنتکام مدعی شد: نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ موضع را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند.

سنتکام همچنین ادعا کرد که در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات (بمب) دقیق به کار گرفته شد و مراکز فرماندهی و کنترل عملیات ها، مقرها و مراکز اطلاعاتی، راکتی و موشکی، انبارهای ذخیره پهپادها و تاسیسات لجستیکی (زنجیره تامین تدارکات و مهمات ) گروههای تحت حمایت ایران هدف قرار گرفته اند.

برادرزاده «جان اف کندی» حملات به عراق و سوریه را محکوم کرد

نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا حملات تجاوزکارانه اخیر ارتش کشورش به عراق و سوریه را محکوم کرد. به گزارش ایسنا، «رابرت اف. کندی جونیور»، نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با محکوم کردن حملات تجاوزکارانه اخیر این کشور به اهدافی در عراق و سوریه، از واشنگتن خواست سربازان آمریکایی را به منظور جلوگیری ... برادرزاده «جان اف کندی» حملات به عراق و سوریه را محکوم کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اردن, ایران, تحلیل, تروریسم, جهان, خاورمیانه, سوریه, عراق, غرب آسیا

نشنال اینترست: بایدن باید نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج کند

نشریه نشنال اینترست در تحلیلی دلیل اصلی فراگیر شدن تنش‌ها در خاورمیانه را حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از اسرائیل عنوان کرد و نوشت: واشنگتن باید به حملات نظامی بی‌هدف خود به گروه‌های مقاومت در منطقه پایان داده و سربازان آمریکایی را به خانه بازگرداند. به گزارش روز شنبه ایرنا، ‌جان هافمن تحلیلگر سیاست دفاعی و سیاست ... نشنال اینترست: بایدن باید نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج کند

ادامه

اسراییل, امریکا, تنش‌زایی, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, عراق, فلسطین, مقاله, یمن

حمله به کشتی انگلیسی در دریای سرخ

منابع خبری پنجشنبه شب از حمله به یک کشتی انگلیسی در دریای سرخ خبر دادند. به گزارش ایرنا از الجزیره، یک منبع نظامی یمن خبر داد که نیروهای وابسته به دولت نجات ملی این کشور، یک کشتی انگلیسی را که عازم فلسطین اشغالی بوده است، هدف قرار داده‌اند. از سوی دیگر یحیی السریع سخنگوی نیروهای ... حمله به کشتی انگلیسی در دریای سرخ

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین, یمن

آمریکا در حال تدارک حمله به ناوگان ایران در خلیج فارس است

پنتاگون در حال بررسی چندین گزینه برای پاسخ است: حمله به نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس یا ارتش ایران در عراق یا سوریه. به گزارش اسپوتنیک، روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع می‌نویسد، آمریکا در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکایی در اردن، احتمال حمله به نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس را بررسی ... آمریکا در حال تدارک حمله به ناوگان ایران در خلیج فارس است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, عراق, فلسطین, گزارش