سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

نشریه “دی سایت”؛ رتبه پایین آمریکا در مبارزه با فقر کودکان، مرگ و میرِ مادران و زمینه‌های بهداشتی و آموزشی

یک رسانه آلمانی در مطلبی نوشت: نمایندگان ملت در کنگره آمریکا که اکثرا میلیونر هستند در حالی بودجه‌های هنگفت را برای هزینه‌های نظامی تصویب می‌کنند که در اختصاص بودجه برای خدمات اجتماعی برای کمک به نیازمندان بسیار سختگیری می‌کنند.

 

به گزارش تسنیم ، نشریه “دی سایت” آلمان در مطلبی با عنوان تسلیحات اتمی به جای برنامه های اجتماعی در آمریکا نوشت: سناتورهای آمریکایی اولویت های خود را مشخص کرده‌اند. بودجه دفاعی بسیار بالا و هزینه های اجتماعی در حال کاهش است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: نمایندگان ملت در واشنگتن هفته گذشته اولویت های خود را به وضوح بیان کردند. طرح موسوم به Build Back Better که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می خواست با آن شبکه ها و ساختارهای اجتماعی کشور را اصلاح کند در سنای آمریکا شکست خورد. بررسی این طرح رسما به سال جدید موکول شد و سناتورها پرداختن به این موضوع را رسما برای بعد از تعطیلات زمستانی به تعویق انداختند.

 

“دی سایت” در ادامه این مطلب نوشت: اما حتی اگر این بسته در نهایت تصمیم گیری هم شود، بودجه آن بسیار کمتر از آنی است که ابتدا پیش بینی شده بود. این طرح شامل کمک به دانش آموزان کم برخوردار، مرخصی استحقاقی والدین و عهده داری هزینه های مثلا سمعک برای بازنشستگان فقیرتر بود. قرار است به جای ۳.۵ تریلون دلار که مد نظر بایدن بود تنها ۱.۷۵ تریلون دلار برای این منظور هزینه شود. با این شرایط باز هم سناتورها که بیش از نیمی از آن ها میلیونر هستند بر این عقیده اند که هنوز این بودجه هم برای اصلاحات اجتماعی زیاد است.

 

دی سایت در ادامه نوشت: در حالی که مخالفان طرح اصلاح ساختارهای اجتماعی “بایدن” در کنگره علنا ماه هاست از هزینه های بالا برای بخش اجتماعی شکایت می کنند و آن را بسیار گران می دانند، اما بزرگترین بودجه نظامی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم بی سر و صدا در کنگره تصویب شد. سناتورهای آمریکایی با حدود ۷۷۰ میلیارد دلار اختصاص بودجه به این طرح حتی ۲۵ میلیارد دلار بیشتر از درخواست دولت بایدن را برای بودجه دفاعی تصویب کردند. ظاهرا باز کردن خزانه دولت برای پنتاگون برای سناتورهای آمریکایی کار دشواری نیست. تصویب این بودجه دفاعی هنگفت در مجلس نمایندگان آمریکا ۳۶۸ رای موافق و تنها ۷۰ مخالف داشت. در سنا هم این طرح ۸۹ رای موافق و ۱۰ رای مخالف داشت.

 

در بودجه ایالات متحده آمریکا ۲۸ میلیارد دلار برای تسلیحات هسته‌ای در نظر گرفته شده است. علاوه بر این بودجه‌ای برای ۱۳ کشتی جدید از جمله دو زیر دریایی و دو ناوشکن مد نظر قرار گرفته است.

 

نمایندگان دولت در ایالات متحده حتی در تقسیم بودجه دفاعی هم به اولویت های خود وفادار ماندند. این بودجه میلیاردی خیلی نصیب نیروهای ارتش و خانواده های آن ها نمی شود، اگر چه خیلی از آن ها حتی از گرسنگی شکایت دارند. بر اساس اطلاعات انجمن Feeding America, در سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار نفر از کارکنان ارتش آمریکا پول کافی برای خرید مواد غذایی نداشتند. حدود یک سوم کودکانی که در هر یک از مدارس وزارت دفاع درس می خوانند معیارهای لازم برای دریافت وعده های غذایی ارزان و یا رایگان را دارند.

 

این شرایط اضطراری بخصوص برای رده های پایین تر که حقوق سالانه آن ها کمتر از ۴۰ هزار دلار است وجود دارد. یکی از دلایل بدتر بودن شرایط زندگی خانواده های نظامیان نسبت به غیر نظامیان این است که زنان در این خانواده ها به دلیل تغییر محل ماموریت همسران کار نمی‌کنند و درآمدی ندارند.

 

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب نوشت: برای امثال “جو مانچین” نماینده دموکرات در سنا که مازراتی سوار است دلیلی برای ادامه کار (افزایش بودجه اصلاحات اجتماعی برای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه) وجود ندارد. وی حتی طرح جو بایدن برای اصلاح ساختارهای اجتماعی را غیر مسئولانه خوانده است.

 

در ادامه این مطلب آمده است: ایالات متحده با بازده اقتصادی سالانه ۲۰ تریلیون دلار در مبارزه با فقر کودکان، مرگ و میر مادران و در زمینه های بهداشتی و آموزشی در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی رتبه پایین تری دارد. این در حالی است که بودجه دفاعی آن در رتبه های بالا و در صدر لیست کشورهای صنعتی قرار دارد.

 

به این ترتیب ایالات متحده در معرض خطر تبدیل شدن به یک کشور از نظر اجتماعی در حال توسعه با زرادخانه هایی پر از تسلیحات است که همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می دهد و این ترکیبی انفجاری است که نه تنها برای ایالات متحده بلکه برای همه خطرناک است.

چشم طمع دولت‌های ضد‌کارگری به تنها اندوخته کارگران

اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران معتقدند؛ دولت به روال دولت‌های قبل، سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌شدگانِ کم‌درآمد آن را نادیده گرفته است؛ بیمه‌شدگانی که ۶۰ درصد آن‌ها حداقل‌بگیر هستند و امسال با دستمزد حدوداً ۴ میلیون تومانی(دستمزد دریافتی یک کارگر به شرط داشتن متوسط ۳.۳ خانوار یعنی با ۱.۳ فرزند) به سختی روزگار ... چشم طمع دولت‌های ضد‌کارگری به تنها اندوخته کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

نبود شرایط ایمنی در معدن‌های ایران

بررسی اخبار رسیده از صنایع معدن در کشورمان نشان می‌دهند که مدتی طولانی نمی‌گذرد که از حوادث غم‌انگیز در معدن‌های میهن‌مان باخبر نشویم. این حوادث غالباً با خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌ای توأم هستند. آنچه در این مورد مزید بر علت است، بی‌تفاوتی مسئولان در بخش دولتی و صاحبان معدن‌ها در بخش خصوصی است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, مقاله

تجمع اعتراضی رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران + ویدئو

تجمع کارگران شرکت واحد مقابل شهرداری تهران روز ۲۸ آذر رانندگان و کارگران شرکت واحد در اعتراض به عدم اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و دیگر مطالبات معوق کارگران در مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع و راهپیمایی کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

بیانیه بازنشستگان کارگری و کارمندی تامین اجتماعی در مخالفت با واگذاری «بانک رفاه کارگران»

کارگران و کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، در بیانیه‌ای مخالفت خود را با واگذاری سهام بانک رفاه کارگران اعلام کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, بیانیه, حقوق بشر, خبر, خصوصی‌سازی, کارگری, گزارش