خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

تداوم دخالت‌های سفیر آمریکا در بغداد، عراقی‌ها را به ستوه آورده است. به نقل از المعلومه، ادامه دخالت‌های «النا رومانوسکی» سفیر آمریکا در امور امنیتی و مسائل اجتماعی عراق، واکنش محافل عراقی را به همراه داشته است. در این راستا «رفیق الصالحی» نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا از کشورش به خاطر ... خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, خاورمیانه, عراق, غرب, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

میدل ایست آی: امریکا خروج از عین الاسد بزرگترین پایگاه هوایی در عراق و خاورمیانه را رد کرد

پایگاه میدل ایست آی گزارش داد، ارتش آمریکا به مقام‌های امنیتی ارشد عراق طرح‌هایی را پیشنهاد داده است تا قسمتی از نظامیانش را در واکنش به رای ماه ژانویه پارلمان عراق به خروج نیروهای خارجی از این کشور، خارج کند.

 

به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری در گزارش خود آورده است: در نشستی که طی روزهای گذشته میان طرف‌های آمریکایی و عراقی به طور کاملا محرمانه برگزار شد، گفته شد که واشنگتن “اصولا” برای گفت‌وگو درباره خروج آمادگی دارد.

 

یک نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌های حاضر در جلسه تاکید کرد، ایالات متحده برای خروج از مواضعی در عراق از جمله پایگاه هوایی بلد که ۸۰ کیلومتری شمال بغداد است و محل حضور مربیان و پیمانکاران آمریکایی به شمار می‌رود، آمادگی دارد.

 

به عراقی‌ها همچنین گفته شد، واشنگتن حتی می‌تواند کاهش حضورش در بغداد را هم بررسی کند.

 

نماینده ارتش آمریکا به همتایان عراقی خود گفت “ما آماده خروج از برخی از مناطق با جمعیت اکثرا شیعه‌ هستیم، مثل پایگاه بلد. شاید ما بتوانیم حضومان را در بغداد کاهش بدهیم.” و با این جملات عراقی‌ها دریافتند که حضور آمریکا در پایتخت عراق می‌تواند به حفاظت از سفارتش و این فرودگاه کاهش یابد.

 

با این حال طرف آمریکایی به طور قاطع خروج از پایگاه عین الاسد، بزرگترین پایگاه هوایی در عراق و خاورمیانه را رد کرد. برای طرف آمریکایی، پایگاه عین الاسد “خط قرمز” است. نماینده ارتش آمریکا به عراقی‌ها گفت: نمی‌توانیم صحبت از خروج از این پایگاه را آغاز کنیم. خروج امکان ندارد.

 

این پایگاه که در استان الانبار واقع شده همان پایگاهی است که ایران ماه گذشته آن را هدف حملات موشکی قرار داد.

 

براساس اطلاعات دریافتی پایگاه میدل ایست آی (Middle East Eye)، این نشست به دلیل حساسیت بالا در شهر امان در سکونتگاه شخصی سفیر کانادا در اردن برگزار شد. از جمله مقام‌های حاضر در این جلسه، یک نماینده ارتش آمریکا، یک مقام ناتو و یک مشاور امنیتی ارشد عراق بود.

 

پارلمان عراق ماه ژانویه با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور داد. این قطعنامه در درجه نخست متوجه ۵۰۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در عراق است. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد. این تصمیم به این معناست که دولت عراق بایستی درخواست پیشین خود از جامعه بین‌المللی به منظور همکاری در مبارزه علیه داعش را پس بگیرد.

 

بنا به قطعنامه پارلمان عراق، نیروهای آمریکایی و دیگر کشورها در ائتلاف بین‌المللی مجبور به ترک عراق هستند. این قطعنامه استفاده نیروهای خارجی از حریم زمینی، هوایی و دریایی عراق را به هر دلیل ممنوع کرده است. استفاده از سلاح نیز تنها در اختیار دولت خواهد بود. نمایندگان عراق به خروج فوری نیروهای بین‌المللی رای دادند.

مذاکره ژنرال والری گراسیموف با ژنرال یاشار گولر و تشدید وضعیت بحرانی در ادلب

وزارت دفاع روسیه از مذاکره تلفنی روسای ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه و روسیه با هدف بررسی تنش های بوجود آمده در ادلب استانی در شمال سوریه و کاهش درگیری ها خبر داده است.

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه

هایکو ماس: دورانی که آمریکا مثل پلیس جهانی رفتار می‌کرد، به سر آمده است

وزیر خارجه آلمان با تاکید بر اینکه دوره‌ای که آمریکا همانند یک پلیس جهانی رفتار می‌کرد، به پایان رسیده، گفت: مراکز تصمیم‌گیری درباره بسیاری از مسایل مورد اختلاف تغییر کرده‌اند و آینده خاورمیانه در آستانه یا سوچی تعیین خواهد شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, المان, امریکا, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, لیبی

“جوزف بورل” با ابراز نگرانی از ادامه اشغالگری اسرائیل با تکیه بر معامله قرن ترامپ، خواستار تدوین طرح اروپا برای صلح شد

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از وزرای خارجه کشورهای این اتحادیه خواست تا طرحی را برای برقراری صلح دائم میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ارائه دهند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین