ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

موج واکنش‌ها به تعرض پلیس اکوادور به سفارت مکزیک

حمله پلیس اکوادور به سفارت مکزیک در «کیتو» به منظور دستگیری معاون سابق رئیس‌ جمهوری این کشور که از سوی دولت مکزیک، پناهندگی سیاسی دریافت کرده بود، با موج محکومیت از سوی سیاستمداران، دولت‌ها و سازمان‌های مختلف آمریکای لاتین و جهان مواجه شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، پلیس اکوادور شامگاه جمعه به سفارت مکزیک یورش برد تا خورخه گلاس (Jorge Glas) معاون رئیس‌جمهوری سابق مکزیک که از دولت مکزیک درخواست پناهندگی کرده بود را دستگیر کند. دادستانی اکوادور این سیاستمدار را به اختلاس متهم کرده است.

تنش‌ها میان دو کشور از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد؛ زمانی که رئیس‌جمهوری مکزیک درباره ترور فرناندو ویاویسنسیو نامزد ریاست جمهوری اکوادور اظهار نظر و این ترور را با خشونت‌های اخیر مکزیک در آستانه انتخابات ماه ژوئن (خرداد- تیر) این کشور مقایسه کرد.

دولت اکوادور در واکنش به این اظهارنظرها، سفیر مکزیک در کیتو را عنصر نامطلوب خواند و دستور اخراج وی را صادر کرد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک اقدامات اکوادور را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت مکزیک» خواند.

وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: این نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت مکزیک است و به همین دلیل به وزیر امور خارجه خود دستور داده‌ام که بیانیه‌ای درباره این اقدام اقتدارگرایانه صادر، از نظر قانونی اقدام و تعلیق روابط دیپلماتیک با دولت اکوادور را به صورت فوری اعلام کند.

در ادامه وزارت امور خارجه مکزیک از قطع روابط با اکوادور خبر داد و دستگاه دیپلماسی این کشور اعلام کرد: با توجه به تهاجم وحشیانه پلیس اکوادور به سفارت مکزیک در شب جمعه پنجم آوریل (۱۷ فروردین) و مطابق با دستورهای رئیس‌جمهوری آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، مکزیک قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را اعلام می‌کند.

آلیسیا بارسنا وزیر امور خارجه مکزیک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی میلِنیو تصریح کرد: این واقعاً چیزی غیرعادی، غیرقابل قبول و ظالمانه است؛ حتی در بدترین کودتاها در منطقه ما چنین وضعیتی رخ نداده است.

آنا لیلیا ریبِرا رئیس مجلس سنای مکزیک نیز گفت: ما خواستار احترام به حاکمیت و همگرایی سفارت و کارکنان دیپلماتیک خود هستیم. ما قاطعانه از دولت آن کشور می‌خواهیم که در اقدامات خود تجدید نظر کند و کانال‌های دیپلماتیک را برای حل هر گونه اختلاف از سر بگیرد.

کلائودیا شینبائوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری مکزیک نیز آنچه رخ داد را «نقض آشکار کنوانسیون وین» خواند و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تهاجم به سفارت مکزیک در اکوادور نقض آشکار کنوانسیون وین است.

وی تاکید کرد: این توهین به دیپلماسی و قوانین بین‌المللی و غیرقابل قبول است. من همبستگی و حمایت خود را از رئیس‌جمهوری لوپز اوبرادور در دفاع از حاکمیت ابراز می‌کنم.

واکنش‌‌ها در اکوادور: هیچ جنایتکاری بدون مجازات نمی‌ماند

دانیل نوبوآ رئیس‌جمهوری اکوادور اعلام کرد که اجازه نخواهد داد «هیچ جنایتکاری بدون مجازات بماند».

وی تاکید کرد: هیچ مجرمی را نمی‌توان تحت تعقیب سیاسی تلقی کرد. خورخه گلاس به یک حکم قابل اجرا محکوم شده و از سوی مقام‌های ذیصلاح حکم بازداشت وی صادر شده است.

نوبوآ افزود: اکوادور با یک درگیری مسلحانه غیر بین‌المللی مواجه است که پیامدهای آن بر دموکراسی و صلح شهروندان تنها در صورت بروز اقداماتی که با حاکمیت قانون، حاکمیت ملی یا مسائل مربوط به مداخله در امور داخلی کشور تداخل می‌کند یا از آن چشم‌پوشی می‌کند، افزایش می‌یابد.

وزارت امور خارجه اکوادور اعلام کرد این کشور و مکزیک کشورهایی هستند که طرف‌های کنوانسیون پناهندگی سیاسی ۱۹۳۳ و کنوانسیون پناهندگی دیپلماتیک ۱۹۵۴ هستند، به همین دلیل است که «اعطای پناهندگی به افرادی که برای جرائم عادی و توسط دادگاه های عادی ذیصلاح محکوم یا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند، قانونی نیست.

رافائل کوره‌آ رئیس‌جمهوری سابق اکوادور، دانیل نوبوآ را مسئول امنیت خورخه گلاس به رغم دریافت پناهندگی سیاسی از دولت مکزیک دانست.

جنبش چپگرای انقلاب شهروندی (RC) به رهبری کوره‌آ نیز اعلام کرد آنچه در چند ساعت گذشته در کشور اتفاق افتاد، وحشیانه، برخلاف هنجارهای اولیه و اصول اساسی همزیستی متمدنانه، قوانین بین‌المللی و قوانین دیپلماتیک است.

کنفدراسیون ملیت‌های بومی اکوادور (Conaie) تعرض پلیس اکوادور به سفارت مکزیک را یک «اقدام فاشیستی» خواند.

سلسله واکنش‌ها در آمریکای لاتین

هندوراس

سیومارا کاسترو رئیس جمهور هندوراس از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که آنچه رخ داده است «اقدامی غیرقابل تحمل برای جامعه بین‌المللی است». به گفته وی، این نقض حاکمیت مکزیک و قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: ما با مردم مکزیک و رئیس جمهوری آن‌ها همبستگی می‌کنیم.

کلمبیا

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا تاکید کرد که «کنوانسیون وین و حاکمیت مکزیک در اکوادور شکسته شده است».

وی «زنده نگه داشتن احکام حقوق بین‌الملل در بحبوحه بربریت» را خواستار شد و گفت: من بار دیگر اصرار دارم که آمریکای لاتین و دریای کارائیب، صرف نظر از ساختارهای اجتماعی و سیاسی در هر کشور و در میان بربریتی که در جهان پیشرفت می‌کند باید احکام حقوق بین‌الملل و پیمان دموکراتیک در این قاره را زنده نگه دارند.

ونزوئلا

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز خاطرنشان کرد: این یک عمل وحشیانه است، چیزی که در آمریکای لاتین دیده نشده است، دولت راست‌گرای طرفدار یانکی اکوادور قوانین بین‌المللی را به طرز وحشیانه‌ای نقض کرده و برای ربودن یک پناهنده سیاسی به سفارت مکزیک در اکوادور حمله کرده است.

وی گفت: ونزوئلا با قدرت صدای خود را برای رد این اقدام فاشیستی علیه قوانین بین‌المللی بلند و همبستگی کامل و مطلق خود با رئیس‌جمهوری آندرس مانوئل لوپز اوبرادور و مردم مکزیک را اعلام می‌کند.

کوبا

میگل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا، حمله به سفارت مکزیک در کیتو را «غیرقابل قبول» توصیف کرد.

وی تصریح کرد: در برابر تعرض غیرقابل قبول سفارت مکزیک در کیتو تمام همبستگی خود را با مکزیک اعلام می‌کنیم. کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، که جزء اساسی حقوق بین‌الملل است، باید مورد احترام همگان قرار گیرد.

برزیل

لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تمام همبستگی خود را با رئیس‌جمهوری و دوست خود، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اعلام می‌کنم.

بولیوی

لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی اقدام پلیس اکوادور در حمله به سفارت مکزیک در کیتو را «نقض هنجارهای بین‌المللی» و «تاثیر بر برادری و همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم آمریکای لاتین و کارائیب» توصیف کرد.

وی تاکید کرد: دولت چند ملیتی بولیوی، با احترام به هنجارهای حاکم بر روابط دیپلماتیک، حمله پلیس اکوادور به سفارت ایالات متحده مکزیک در جمهوری اکوادور را به شدت محکوم می‌کند؛ واقعیتی که در تاریخ حقوق بین‌الملل بی‌سابقه است.

پاراگوئه

وزارت امور خارجه پاراگوئه اعلام کرد: پاراگوئه با نگرانی عمیق آخرین وقایع رخ داده در سفارت مکزیک در اکوادور را مشاهده می‌کند. این کشور طرفین را به تامل و احترام نامحدود به قوانین بین‌المللی دعوت می‌کند.

آرژانتین

وزارت امور خارجه آرژانتین در بیانیه‌ای اعلام کرد: آرژانتین در محکومیت آنچه در سفارت مکزیک در اکوادور رخ داد به کشورهای منطقه می‌پیوندد.

دولت آرژانتین همچنین احترام به کنوانسیون ۱۹۵۴ در مورد پناهندگی دیپلماتیک را خواستار شد.

نیکاراگوئه

نیکاراگوئه نیز به تبعیت از مکزیک «تمامی روابط دیپلماتیک» خود را با کیتو قطع کرد.

دولت دانیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه در بیانیه‌ای گفت که «تصمیم حاکمیتی برای قطع تمامی روابط دیپلماتیک با دولت اکوادور» پس از این «اقدام غیرمعمول و سرزنش‌آمیز» اتخاذ شد.

موج واکنش‌ها به تعرض پلیس اکوادور به سفارت مکزیک

اتحادیه آلبا

خورخه آره‌آسا دبیرکل اتحادیه آلبا به عنوان یک نهاد آمریکای لاتین در انتقادی طعنه‌آمیز از اقدام دولت اکوادور گفت: از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، تا نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین خود!

سازمان کشورهای آمریکایی

دبیرخانه سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) نقض اصل مصونیت مقرهای دیپلماتیک مانند آنچه در اکوادور علیه سفارت مکزیک رخ داد را رد و در بیانیه‌ای «درباره وقایع اکوادور» تاکید کرد: دبیرخانه کل هرگونه اقدامی را که نقض‌ناپذیری اماکن نمایندگی‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، رد می‌کند.

کاستاریکا، پاناما و جمهوری دومینیکن

دولت‌های کاستاریکا، پاناما و جمهوری دومینیکن همزمان با ابراز «تاسف عمیق» نسبت به تحولات روزهای گذشته، در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند: کشورهای موسس اتحاد برای توسعه در دموکراسی (ADD)، رد و تاسف خود را از نقض غیرقابل توجیه تمامیت ارضی سفارت مکزیک در کیتو توسط دولت اکوادور ابراز می‌کنند.

سازمان ملل متحد

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این رویداد تاکید کرد که «[سازمان ملل] بر اصل اصلی مصون ماندن اماکن و کارکنان دیپلماتیک و کنسولی تاکید می‌کند».

آنتونیو گوترش رئیس سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد که «نقض این اصل، پیگیری روابط عادی بین‌المللی را که برای پیشبرد همکاری میان کشورها اساسی است، به خطر می‌اندازد».

گوترش از دو کشور خواست تا اختلاف‌های خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کنند.

آمریکا

واشنگتن بدون اشاره مستقیم به هر یک از دو طرف به عنوان مسئول وقایع اخیر، در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد، اعلام کرد: ایالات متحده هرگونه نقض کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک را محکوم می‌کند و طبق قوانین بین‌المللی، تعهد کشورهای میزبان را جدی می‌گیرد که به نقض‌ناپذیری ماموریت‌های دیپلماتیک احترام بگذارند.

این بیانیه می‌افزاید: مکزیک و اکوادور شرکای مهم ایالات متحده هستند و ما برای روابط خود با هر دو کشور ارزش زیادی قائل هستیم. ما دو کشور را تشویق می‌کنیم تا اختلاف‌های خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی حل کنند.

ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با تاکید بر اهمیت و ضرورت احترام به مصونیت و تضمین امنیت و ایمنی اماکن و نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی، اخبار منتشره در مورد تعرض صورت گرفته نسبت به سفارت مکزیک در کیتو را نگران‌کننده دانست.

وی تعهد دولت میزبان در رابطه با حفظ و حراست از مصونیت و امنیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی را خاطرنشان ساخت و دولت‌های اکوادور و مکزیک را به گفت‌وگو برای حل و فصل اختلافات فیمابین دعوت کرد.

پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با امیر کاستوریکا کارگردان سینما و موسیقی دان صرب گفت: غرب روسیه را مسئول فروپاشی استعمار در سراسر جهان می‌داند، اما نابودی استعمار روند اجتناب ناپذیر بوده است. به گزارش سه شنبه شب ایرنا از “خبرگزاری تاس”. پوتین در دیدار این کارگردان صرب در مسکو افزود: این ترس ... پوتین: فروپاشی استعمار جهانی اجتناب ناپذیر است/ اتحاد جماهیر شوروی این روند را تسریع کرد

ادامه

آسیا, آفریقا, آمریکای لاتین, اتحاد شوروی, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, روسیه, صربستان, غرب

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

رئیس جمهور کوبا خواستار پایان نسل‌کشی در غزه شد

رئیس‌جمهور کوبا از جامعه بین‌المللی خواست تا برای پایان دادن به «نسل‌کشی» در غزه اقدام کند. به گزارش ایسنا، میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا با به اشتراک گذاشتن عکسی از پرچم فلسطین بر روی بنای یادبود خوزه مارتی در هاوانا، پایتخت این کشور، گفت: کوبا خواستار توقف نسل کشی است. دیاز کانل در ایکس نوشت: ... رئیس جمهور کوبا خواستار پایان نسل‌کشی در غزه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا