با تحویل اسناد الحاق به آمریکا؛ سوئد سی و دومین عضو ناتو شد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، اسناد الحاق سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دریافت کرد و به این ترتیب این کشور اروپایی بطور رسمی سی و دومین عضو ناتو شد. به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اسناد الحاق سوئد به ... با تحویل اسناد الحاق به آمریکا؛ سوئد سی و دومین عضو ناتو شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اروپای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, سوئد, مجارستان, ناتو

انتقاد ۷۹ دیپلمات فنلاندی از سیاست کشورشان درخصوص حمله اسرائیل به غزه

۷۹ دیپلمات و کارمند وزارت امور خارجه فنلاند در اقدامی بی‌سابقه، طی نامه‌ای به وزیر امور خارجه این کشور از سیاست‌های اتخاذ شده در خصوص حمله اسرائیل به غزه ابراز نگرانی کردند. به گزارش ایسنا، این اقدام که در محافل دیپلماتیک فنلاند بی‌سابقه محسوب می‌شود، نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده در درون وزارتخارجه در مورد سیاست خاورمیانه‌ای ... انتقاد ۷۹ دیپلمات فنلاندی از سیاست کشورشان درخصوص حمله اسرائیل به غزه

ادامه

اروپای شمالی, اسراییل, برابری اجتماعی, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شمال اروپا, فلسطین, فنلاند

توافق دفاعی کپنهاگ و واشنگتن

طبق توافق نظامی آمریکا و دانمارک، نیرو‌ها و تجهیزات آمریکایی می‌توانند در خاک دانمارک مستقر شوند. مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک گفت: کپنهاک و واشنگتن به یک توافق دفاعی دست یافته‌اند که بر اساس آن نیرو‌ها و تجهیزات آمریکایی می‌توانند در خاک دانمارک مستقر شوند. رویترز به نقل از فردریکسن نوشت: این بدان معناست که ... توافق دفاعی کپنهاگ و واشنگتن

ادامه

آمریکا, اروپای شمالی, خبر, دانمارک, سوئد, فنلاند, ناتو

قتل با سلاح گرم در سال ۲۰۲۲ در سوئد رکورد زد

سوئد در سال‌های اخیر شاهد موج گسترده تیراندازی بوده است و نیرو‌های پلیس باند‌های جرم و جنایت را مسئول آن می‌دانند. به گزارش پایگاه خبری شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز، دولت سوئد اعلام کرد از ابتدای امسال ۶۰ نفر در این کشور بر اثر اصابت گلوله کشته شدند. سوئد در سال‌های اخیر شاهد موج گسترده تیراندازی بوده ... قتل با سلاح گرم در سال ۲۰۲۲ در سوئد رکورد زد

ادامه

اروپای شمالی, جهان, دانمارک, سوئد, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, نروژ

انتشار تضمین‌های امنیتی درخواستی اوکراین/ مسکو: مقدمه جنگ‌جهانی سوم است!

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنویس تضمین‌های امنیتی درخواستی کی‌یف را منتشر کرد، سندی که برای روسیه یادآور ماده «امنیت جمعی» ناتوست و مدودف آن را زمینه‌ساز جنگ جهانی سوم می‌داند.

ادامه

اروپا, اروپای شمالی, استرالیا, امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, ایتالیا, بالکان, ترکیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, کانادا, گزارش, لهستان, ناتو

ممنوعیت استفاده جوانان از واکسن مادرنا در کشورهای اسکاندیناوی

پس از سوئد، دانمارک و نروژ نیز به دلیل نگرانی از عوارض جانبی واکسن مادرنا استفاده جوانان از این واکسن علیه کرونا را به طور موقت متوقف کردند.

 

به گزارش ایرنا از ای بی سی نیوز، مقامات اسکاندیناوی روز چهارشنبه (به وقت محلی) استفاده واکسن مادرنا را برای جوانان به دلیل افزایش خطر التهاب قلب که یک عارضه جانبی بسیار نادر در ارتباط با واکسن است، متوقف یا از انجام آن منصرف شدند.

 

در همین خصوص سوئد استفاده از این واکسن را برای افراد زیر ۳۰ سال متوقف کرد، دانمارک نیز اعلام کرد که به افراد زیر ۱۸ سال واکسن ساخت سوئیس داده نمی‌شود و نروژ از افراد زیر ۳۰ سال خواست به جای مادرنا واکسن فایزر را دریافت کنند.

 

به گفته دکتر هانا نوهینک پزشک ارشد موسسه بهداشت و رفاه فنلاند، انتظار می‌رود مقامات این کشور نیز تصمیم خود در مورد توقف استفاده از واکسن مادرنا را پنجشنبه اعلام کنند.

 

به گزارش ان بی سی نیوز، هر سه کشور حوزه اسکاندیناوی استفاده از واکسن  یاد شده را بر اساس یک مطالعه منتشر نشده آژانس بهداشت عمومی سوئد مبنی بر اینکه افزایش خطر عوارض جانبی مانند التهاب عضله قلب یا پریکارد پس از تزریق واکسن مادرنا وجود دارد، متوقف کردند.

 

اندرس تگنل اپیدمیولوژیست اصلی سوئد گفت: آن‌ها وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که واکسیناسیون علیه کرونا همیشه تا حد ممکن ایمن است و در عین حال محافظت موثری را در برابر این بیماری ایجاد می‌کند.

 

واکسن مادرنا از ماه ژانویه (دی) چراغ سبز تزریق در افراد ۱۸ سال به بالا در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

 

در ماه ژوئیه (خرداد) نیز آژانس داروهای اروپایی توصیه کرد که واکسن کرونا مادرنا برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله مجاز است.

عمق فاجعه نابرابری اقتصادی در ایران

«ضریب جینی»، به عنوان یکی از معیار‌های نابرابری در توزیع درآمد، در اقتصاد ایران در حال افزایش است و این یعنی شکاف میان «فقیر» و «غنی» در کشور در حال عمیق‌تر شدن است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اروپای شمالی, افریقا, اقتصادی, امریکا, ایران, برزیل, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, گزارش, مکزیک

پیروزی قاطعانه اپوزیسیون جناح چپ میانه نروژ در انتخابات پارلمانی

احزاب اپوزیسیون چپ میانه نروژ به دنبال پیروزی قاطعانه در انتخابات پارلمانی روز دوشنبه، اکثریت پارلمان را به دست آوردند و اکنون درخصوص چگونگی تشکیل یک ائتلاف مذاکره خواهند کرد. انتظار می‌رود تغییر آب و هوا و افزایش شکاف طبقاتی در مرکز مذاکرات قرار داشته باشند.

ادامه

اروپای شمالی, جهان, خبر, نروژ