مقام پیشین سیا: بایدن در راه نجات اوکراین دنیا را به‌ورطه جنگ جهانی سوم می‌کشاند

لری جانسون مقام پیشین سیا و دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا گفت که جو بایدن در راه نجات اوکراین، دنیا را به ورطه جنگ جهانی سوم می‌کشد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، جانسون خاطرنشان کرد: ناتو قادر نیست کمبود مهمات و نیروی انسانی اوکراین را بدون کشاندن خود به عمق درگیری و خطر رویارویی مستقیم با روسیه پر کند.

بایدن رئیس جمهور ایالات متحده روز پنجشنبه (۱۳ جولای / ۲۲ تیر) با امضای یک فرمان اجرایی، دستور داد ۳ هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش آمریکا به جمع نیروهای مستقر این کشور در قاره اروپا اضافه شوند.

از فوریه ۲۰۲۲، پنتاگون بیش از ۲۰ هزار نیروی جدید را در اروپا مستقر کرده است که در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، تعداد فعلی نظامیان آمریکا در سراسر قاره سبز را به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسانده است.

این مقام پیشین سیا افزود: ایالات متحده همه نشانه‌ها مبنی بر آمادگی برای رویارویی نظامی با روسیه را از خود بروز داده است و روسیه نیز این موضوع را جدی می‌گیرد چرا که با توجه به تجربه تاریخی‌شان. آنها چاره‌ای جز جدی قلمداد کردن این موضوع ندارند.

در زمانی که توانایی نظامی اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی رو به کاهش است، ایالات متحده در حال جمع‌آوری نیرو در اروپا است.

کمبود نیروی انسانی و آموزش ناکافی در جبهه اوکراین

به گفته این مقام پیشین آمریکایی، ارتش اوکراین از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد چرا که آن بخش از ارتش اوکراین که در چند سال گذشته توسط ناتو برای جنگ نیابتی علیه روسیه آموزش دیده بود، در اولین مراحل عملیات نظامی ویژه مسکو نابود شد.

جانسون خاطرنشان کرد: نسخه دوم ارتش اوکراین که در سپتامبر ۲۰۲۲ درگیر تصرف خرسون و خارکیف بود هم در جریان همان درگیری‌ها نابود شد و اکنون اوکراین در دوره نسخه سوم ارتش این کشور قرار دارد که این ارتش در حقیقت بخشی از ضدحمله جاری نیروهای اوکراینی علیه ارتش روسیه است.

این مقام پیشین سیا تاکید کرد: ارائه تسلیحات پیشرفته و آموزش به ارتش اوکراین نمی‌تواند موجب تحقق اهداف کی‌یف شود زیرا نکته اصلی این است که آموزش‌های ارائه شده توسط کشورهای عضو ناتو به نیروهای اوکراینی کافی نیست.

جانسون گفت: بسیاری از سربازانی که اوکراینی‌ها به خط مقدم اعزام می‌کنند تنها دو تا سه ماه دوره آموزشی طی کرده‌اند.

وی افزود: برای آموزش این سربازان حتی از یک سیستم آموزشی یک‌دست و استاندارد استفاده نمی‌شود چرا که برخی از آنها در انگلیس، گروهی در آلمان، بعضی‌ها در لهستان، عده‌ای در ایتالیا و گروهی در فرانسه آموزش‌های خود را می‌بینند.

این مقام پیشین دفتر مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: بنابراین این نیروهای نظامی با آموزش‌های متفاوتی که از سر گذرانده‌اند مانند یک لحاف تکه تکه شده هستند.

وی افزود: وقتی ۶، هفت یا ۳۰ کشور مختلف دارید که برای هزاران نفر از اوکراینی‌های برنامه‌ها و آموزش‌های مختلف و متفاوت تمرینی را برنامه‌ریزی می‌کنند، هیچ نوع آموزش یکنواخت استانداردی دریافت نمی‌کنید.

جانسون تاکید کرد: مجموع همه مواردی که برشمرده شد به این معنی است که هر کسی با حداقل تحصیلات در علوم نظامی از ابتدا می‌دانست که این سیستم و روش آموزش نیروهای اوکراینی، تلاشی بود که از ابتدا محکوم به شکست بود.

این مقام پیشین سیا خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مدت زمان کوتاه سه تا پنج ماهه آموزش به نیروهای اوکراینی این اجازه را نمی‌دهد تا به اندازه کافی و کارآمد بتوانند از تسلیحات نظامی که ناتو در اختیار آنها می‌گذارد، استفاده مطلوب و حداکثری داشته باشند.

جانسون گفت: آموزش یک سرباز برای اینکه بتواند به طور مؤثر و هماهنگ در یک عملیات رزمی نقش ایفا کند، تنها در دیدن آموزش‌های کوتاه‌مدت کنونی اولیه خلاصه نمی‌شود بلکه یک آموزش خوب و استاندارد، حدود ۱۳ هفته زمان نیاز دارد و این در حالی است که این آموزش تنها به شما اصول اولیه را آموزش می‌دهد.

این مقام پیشین سیا افزود: سپس سربازان باید وارد مرحله‌ای شوند که در ارتش از آن به عنوان «آموزش فردی پیشرفته» یاد می‌کنند که به نوبه خود می‌تواند یک پروسه دو تا سه ماهه دیگر برای کسب مهارت‌‎های اولیه باشد.

وی اظهار کرد: اکنون اگر قرار است شخص یک راننده تانک شود یا اپراتور یک اراده توپخانه ام۷۷۷ باشد باز باید دوره مخصوص آن را بگذراند.

جانسون تاکید کرد: اما مساله‌ای که از همه مهم‌تر است نحوه هماهنگی و ایجاد نظم در میان نیروها در جریان عملیات نظامی است که دارای اهمیت بسیار است و تاثیر بسیار زیادی در نتیجه عملیات نظامی دارد و آموزش این مورد اخیر هم نیازمند زمان مورد نیاز خود است.

این مقام پیشین سیا گفت: برای پیچیده‌تر شدن اوضاع، تسلیحات پیشرفته ناتو به هدف اصلی نیروهای مسلح روسیه تبدیل شده‌اند به نحوی که پوتین در ۱۳ جولای (۲۲ تیر) در صحبت با یک شبکه تلویزیونی روسی خاطرنشان کرد که نظامیان اوکراینی «اغلب حتی از سوار شدن به تانک‌های [ناتو] خودداری می‌کنند، زیرا آنها یک هدف اولویت‌دار برای بچه‌های ما محسوب می‌شوند.»

جانسون یادآور شد: در آغاز ضد حمله اوکراین، کی‌یف متحمل خسارات سنگینی در بحث خودروهای زرهی ساخت غرب شد و پوتین در همان مصاحبه در این رابطه گفت: «تانک‌های غربی حتی بهتر از تانک‌های معروف تی-۷۲ ساخت شوروی می‌سوزند.»

به نوشته اسپوتنیک، طبق گزارش‌های وزارت دفاع روسیه نیروهای مسلح این کشور از آغاز عملیات نظامی ویژه تا ۱۳ جولای (۲۲ تیر) ۱۰ هزار و ۶۶۸ تانک و سایر خودروهای زرهی جنگی متعلق به اوکراین را منهدم کرده‌اند.