پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

مقام امنیتی روس: حجم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به آسیای مرکزی دو برابر شد

معاون اول ریاست سرویس امنیت فدرال روسیه و رئیس سرویس گارد مرزی این کشور اعلام کرد که حجم قاچاق مواد مخدر از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی در سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، به نقل از ریانووستی «ولادیمیر کولیشوف» در مصاحبه‌ای به مناسبت روز مرزبانی در این کشور تصریح کرد: در حال حاضر، وضعیت افغانستان همچنان دشوار است بطوریکه وضعیت آن علاوه بر دلایل سیاسی و اقتصادی، به طور قابل توجهی تحت تاثیر حضور گروه های مختلف سازمان های تروریستی بین‌المللی دراین کشور قرار گرفته است که به دنبال تقویت مواضع خود در ساختارهای قدرت از جمله مقابله با دولت فعلی هستند.

 

وی افزود: این شرایط به بحران فزاینده در افغانستان و تشدید فعالیت گروه‌های جنایتکار در تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین خطر نفوذ تروریست‌های بین‌المللی در قالب جریان پناهجویان به کشورهای همسایه کمک می‌کند.

 

کولیشوف با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱، حجم مواد مخدر از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی دو برابر شد، اظهار داشت: در این سال بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن مواد مخدر تنها در جمهوری تاجیکستان کشف و ضبط شد در حالی که این مقدار برای سال ۲۰۲۰ یک هزار و ۷۰۰ تن بود.

 

به گفته وی، مرزبانان روسیه همکاری نزدیکی با شرکای تاجیک، قرقیزستان و قزاق دارند و در برخی موارد فعالیت‌های پیشگیرانه و عملیاتی مشترک را با هدف مبارزه با قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهند.

سازمان ملل: رهبر القاعده با رهبر طالبان تجدید بیعت کرد

سازمان ملل در گزارش تازه‌ ۲۵ صفحه ای خود از روابط نزدیک رهبران القاعده و طالبان خبر داد و خاطرنشان کرد القاعده با پیروزی طالبان، آزادی عمل بیشتری پیدا کرده است.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, پاکستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر

مارشال دوستم به طالبان هشدار داد

مارشال دوستم رهبرحزب جنبش ملی افغانستان با متهم کردن طالبان به ارتکاب «جنایات جنگی و ضدبشری» در ولایت‌های پنجشیر، بغلان، تخار و سمنگان گفت: «با تمام توان و با هر گزینه ممکن» در برابرطالبان می‌ایستد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر

زنان افغان در‌اعتراض به‌اجباری‌ شدن پوشش‌ «برقع» در کابل تظاهرات کردند + ویدیو

شماری از زنان افغان در اعتراض به تصمیم طالبان مبنی بر اجباری بودن برقع دست به تظاهرات زدند. آنها با برگزاری راهپیمایی در شهر کابل و فریاد شعارهایی مانند: «عدالت عدالت برقع حجاب ما نیست» نسبت به این فرمان طالبان خشم خود را ابراز کردند.

ادامه

اسیای مرکزی, اعتراضات اجتماعی, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, ویدیو