مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

مسکو: گفت‌وگو با کسانی که فقط آماده “مقابله” هستند، غیر ممکن است

دولت آلمان با رد کردن انتقادات وارده به بیانیه‌های وزیر دفاع این کشور مبنی بر استفاده از ابزارهای بازدارندگی هسته‌ای در برابر روسیه، مجددا بر “لزوم حفظ بازدارندگی هسته‌ای در چارچوب ناتو” تاکید کرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت تا زمانی که برخی کشورها تسلیحات هسته‌ای را ابزاری برای درگیری نظامی بدانند “نیاز به حفظ بازدارندگی هسته‌ای در چارچوب ناتو وجود دارد. این در توافقنامه این ائتلاف نیز ذکر شده است.”

 

این واکنش‌ها پس از صورت می‌گیرد که پنج‌شنبه گذشته، آنه‌گرت کرامپ-‌کارن‌باوئر، وزیر دفاع آلمان درباره احتمال استفاده از تسلیحات اتمی علیه روسیه صحبت کرد.

 

او به شبکه دویچلندفونک گفت: ما باید به روسیه کاملاً واضح بگوییم که در نهایت آماده‌ایم از چنین ابزارهایی استفاده کنیم تا اثر بازدارندگی داشته باشد و فکر حمله به شرکای ناتو به ذهن هیچ کس خطور نکند.

 

وزیر دفاع آلمان همچنین گفت: این ایده اصلی اتحاد ناتو است.

 

اظهارات وزیر دفاع اما، واکنش رولف موتزنیش، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان را در پی داشت که این اظهارات را ” غیر مسئولانه” خوانده و او را به چرخاندن بیشتر “پیچ تشدید(اوضاع)” متهم کرد.

 

طبق گزارش رسانه‌های آلمانی، حدود ۲۰ بمب هسته‌ای آمریکا، مطابق با دکترین بازدارندگی هسته‌ای ناتو، در پایگاه هوایی بوشل واقع در جنوب غربی آلمان ذخیره شده است.

 

این اظهارات همچنین واکنش‌هایی از سمت روسیه را نیز در پی داشت.

 

به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد وابسته نظامی آلمان در مسکو به این وزارت احضار و در آنجا به او گفته شد که این اظهارات باعث ایجاد تشدید تنش‌ها در اروپا می‌شود.

 

ماریا زاخارووا،  سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای، با بیان اینکه این اظهارات وزیر دفاع آلمان، پیش از نشست ناتو، نشان‌دهنده عدم تمایل به گفتگوی جدی در مورد کاهش تنش با مسکو بود، گفت: ما امیدواریم که آلمان رهبران عاقلی داشته باشد که بتوانند وزیر خود را از تمایل نابخردانه برای آزمایش توان نیروهای مسلح ما دور نگه دارند.

 

زاخارووا افزود، نشست وزیران شورای ناتو در روزهای ۲۱ و ۲۲ اکتبر بار دیگر نشان داد این ائتلاف در مسیر مهار روسیه حرکت می‌کند.

 

او گفت: نشست اخیر وزیران شورای ناتو بار دیگر تأیید کرد که غول ناتو پس از ۷۰ سال هنوز فقط “بازدارندگی” روسیه را در سر دارد. این اتحاد با شکست در دوران “عملیات‌های بزرگ” خود، بار دیگر، درست مانند دوران جنگ سرد، پتانسیل‌های خود را برای مقابله با “دشمن در شرق” تقویت می‌کند. وزرای دفاع ناتو با طرح اجرای استراتژیک بازدارندگی و دفاع در منطقه یورو آتلانتیک موافقت کردند و تصمیم گرفتند طرح‌های دفاعی ناتو را در “جناح شرقی” به روز کنند. آنها قصد دارند گشت‌زنی در حریم هوایی بر فراز دریای بالتیک و آب‌های دریای سیاه را گسترش داده و تحرک نیروهای مسلح را افزایش دهند.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود روسیه بار دیگر به نقض “پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد” متهم شده است و می‌گویند همین موضوع اتحاد ناتو را بر آن داشته تا به تقویت سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی ادامه داده و دست به اعزام جنگنده‌های اف-۳۵ بزند.

 

وی در ادامه گفت: در همین حال، ناتو دیگر اشاره‌ای به این نمی‌کند که چگونه به ما اطمینان می‌دادند که سیستم دفاع موشکی صرفاً برای دفع تهدیدات ایران مستقر شده است.

 

این دیپلمات همچنین خاطرنشان کرد که دایره واژگان ناتو اکنون شامل کلمه “دشمنان” می‌شود، که  اثبات دیگری بر بازگشت اتحاد به دوران جنگ سرد است. وی تاکید کرد که روسیه ناتو را تهدید نمی‌کند، اما اقدامات و اظهارات این ائتلاف، بیش از پیش مسکو را متقاعد می‌کند که تصمیمات اخیرش در قبال ناتو درست است.

 

وی در انتها گفت: گفت‌وگو با کسانی که فقط آماده “مقابله” هستند، غیر ممکن است.

آماده‌سازی ارتش چین برای نابودی بی‌‌سر و صدای بنادر دشمن

یکی از افسران نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین به دنبال آزمایش اخیر یک بمب که ظاهراً برای شبیه‌سازی حمله به یک بندر انجام شد، گفت ارتش چین به این فکر می‌کند چگونه بندر مورد استفاده نیروی دریایی دشمن را مخفیانه منهدم کند تا توانایی‌های دشمن را برای جنگیدن مختل سازد.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

پاکستان، آمریکا را به سنگ‌اندازی در پروژه کریدور اقتصادی چین متهم کرد

پاکستان آمریکا را به تبانی با هند برای خرابکاری در پروژه چند میلیارد دلاری کریدور اقتصادی چین-پاکستان (CPEC) متهم کرد.

ادامه

اروپا, افغانستان, اقتصادی, امریکا, پاکستان, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, هندوستان

قدرت‌طلبی و زورگویی‌های نظامی آمریکا؛ عامل تشویش و اضطراب جهان

در طول روزهای اخیر برخی از مقامات ارشد آمریکایی بار دیگر به‌تبلیغ اصطلاح «تهدید چین» پرداخته‌اند؛ به عنوان مثال، ادعای «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه چین در حال توسعه قابلیت‌های نظامی پیشرفته و سیستم‌های تسلیحاتی است، باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شده و از طرف دیگر «رابرت وود» سفیر آمریکا در امور خلح ... قدرت‌طلبی و زورگویی‌های نظامی آمریکا؛ عامل تشویش و اضطراب جهان

ادامه

استرالیا, افغانستان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, مقاله

ناتو و کمک به‌انحصارات نظامی به‌بهانه بازدارندگی روسیه در حالی که ۵۳.۱ درصد از جمعیت جهان محروم از برنامه‌های حمایتی است

دبیرکل ناتو اعلام کرد، وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف نظامی بر سر مجموعه جدیدی از اهداف جدید ظرفیتی توافق کردند.

ادامه

اروپا, افغانستان, المان, امریکا, اوکراین, جنگ سرد, چین, حضور نظامی, روسیه, سازمان بین‌المللی کار, ناتو