خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

مسئولان صنعت برق: می‌دانیم قطعی برق کار کیست!

باطری لپ تاپم ۷ دقیقه دیگر تمام می‌شود؛ پس باید سریع بنویسم. برق نیست!

 

هنوز تابستان نیامده و مصرف برق در روزهای گرم به اوج نرسیده، برق قطع می‌شود؛ آن هم نامنظم و در اغلب موارد بر خلاف جدولی که منتشر شده است.

 

در این چهار دهه، قطعی برق توجیهاتی داشته است. دهه شصت بخاطر آسیب‌دیدن نیروگاه‌ها یا بدلیل گرا ندادن به جنگنده‌های دشمن بعثی در حملات هوایی، برق قطع می‌شد. پس از جنگ در سال ۱۳۶۷ تا سال ۱۳۶۹، وضع برق کمی سامان پیدا کرد اما در هفتم مرداد ۱۳۶۹، خاموشی گسترده‌ای در چندین استان اتفاق افتاد.

 

دهه هفتاد هم جسته و گریخته بویژه در فصل گرم سال، برق برای خودش رفت و آمد می‌کرد؛ همان سال‌هایی که «بابابرقی» در تلویزیون ظاهر می‌شد و می‌گفت «لامپ اضافی خاموش».

 

سال ۸۰، برق در تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمانشاه، قزوین و همدان قطع شد و جمعیتی ۳۰ میلیون نفری بی‌برق شدند. گرچه به گفتهٔ مدیرعامل وقت شرکت توانیر ایران، متوسط سرانهٔ خاموشی‌ها در ایران در هر شبانه‌روز در سال ۱۳۸۸ حدود ۲ دقیقه بوده‌ است.

 

فروردین ۱۳۸۲ با وقوع انفجاری در خط انتقال ۲۳۰ کیلوواتی میان پست انجیرک اراک و پست اراک ۲ روی داد و مقدمه خاموشی‌های گسترده در بخش‌های دیگر کشور شد.

 

سال ۱۳۸۷ نیز بحران خاموشی‌ها به اندازه‌ای گسترش یافت که خاموشی‌های با برنامه در دستور کار شرکت‌های توزیع برق قرار گرفت. در آن دوران، مسئولان وزارت نیرو یکی از دلایل خاموشی‌ها را «افزایش نامتناسب حجم سرمایه‌گذاری با افزایش رشد مصرف در صنعت برق» عنوان کردند.

 

دی ۱۳۹۹ فرا رسید و قصه تکراری خاموشی‌ها. این‌بار دستگاه‌های استخراج رمزارز، کمبود گاز و افزایش مصرف مشترکین خانگی، دلیل قطعی برق اعلام شد.

 

و نهایتا به بهار ۱۴۰۰ رسیدیم و همچنان برق قطع می‌شود؛ این بار نامنظم و در اغلب موارد برخلاف جدول اعلامی. دلیل؟ استخراج‌ ارز دیجیتال. این را امروز سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده است: صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.

 

اما سوال اصلی اینجاست که وقتی می‌دانید دلیل وارد آمدن فشار به شبکه برق کشور چیست، چرا مشکل را رفع نمی‌کنید؟ واقعا پیداکردن کسانی که دارند در شبکه برق کشور اخلال ایجاد می‌کنند، کار سختی است؟ اگر کسی مصرف برقش یکباره افزایش نامتعارف داشته باشد، به او تذکر می‌دهید یا برقش را قطع می‌کنید. همین پارسال برق چهار دستگاه پرمصرف قطع شد. واقعا نمی‌توانید مراکز استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال را پیدا کنید و به دست قانون بسپارید؟

 

در حال حاضر، قطعی برق دارد به زندگی آدم‌ها آسیب جدی می‌زند. منهای گرفتاری‌ای که این خاموشی‌ها برای دستگاه‌ها و نهادها به همراه دارد و دود آن هم نهایتا به چشم مردمی می‌رود که نیازمند خدمات این دستگاه‌ها هستند، کافی است فقط ۳ نمونه‌ کوچک از مشکلاتی که مردم این روزها به دلیل قطعی برق با آن مواجه می‌شوند را مرور کنیم:

 

۱. آب بسیاری از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ کار می‌کند. در شرایط کرونایی، استفاده از آب برای شستن دست‌ها و رفع آلودگی واجب است. برق که قطع می‌شود، در واقع آب هم قطع می‌شود.

 

۲. دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشگاهیان و پژوهشگران، مخصوصا در این دوران کرونایی عمده کارشان با لپ تاپ و اینترنت است. برق که نیست، اینترنت خانگی هم نیست.

 

۳. بسیاری از بیماران بدحال کرونایی از دستگاه اکسیژن‌ساز در خانه استفاده می‌کنند که این دستگاه‌ها با برق کار می‌کنند و قطع برق می‌تواند به این بیماران آسیب‌های جدی بزند.

 

به این موارد باید در خطر بودن واکسن‌های کرونا را نیز اشاره کرد

 

خاموشی‌های پی‌درپی، زنجیره سرد مخازن انبار واکسن‌های کرونا را قطع می‌کند، آن‌هم درحالی‌که بیش‌تر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم ازجمله دستگاه‌های ژنراتور تامین برق اضطراری ندارند.

 

وقتی اینها را می‌گذاریم در کنار دلیل قطعی برق در این روزها به این نتیجه می‌رسیم: برق قطع می‌شود و مردم از کار و زندگی‌شان می‌افتند چون یک‌سری برای پولدارشدن دارند رمزارز استخراج می‌کنند و مسئولان صنعت برق هم می‌دانند که این افراد دارند این کار را می‌کنند اما اقدامی نمی‌کنند!

چند هزار جوجه فلامینگو از بین خواهند رفت!

طی روزهای اخیر انتشار خبر جوجه‌آوری فلامینگوها در بستر خشک تالاب بختگان در استان فارس و تهدید شدن حیات هزاران جوجه بر اثر بی‌آبی باعث نگرانی و واکنش‌های متعددی از سوی فعالان و دوستداران محیط زیست و برخی مسئولان شده است.

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق حیوانات, گزارش, محیط زیست