مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

رهبراپوزیسیون اوکراین: آمریکا قصد دارد لهستان، آلمان و فرانسه را به آتش جنگ اوکراین بکشاند

«ویکتور مدودچوگ» (Viktor Medvedchuk) رهبر «جنبش اوکراین دیگر» (OKM) در انتقاد از جنگ اوکراین گفت: آمریکا به دنبال آن است تا کشورهای منطقه بالتیک، لهستان، آلمان و فرانسه را به آتش این جنگ بیفکند. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، وی که رئیس سابق حزب اپوزیسیون «برای زندگی» (FLP) و حزبی غیرقانونی در اوکراین شناخته می‌شود ... رهبراپوزیسیون اوکراین: آمریکا قصد دارد لهستان، آلمان و فرانسه را به آتش جنگ اوکراین بکشاند

ادامه

آلمان, آمریکا, امنیتی, اوکراین, بالتیک, تحلیل, روسیه, شرق اروپا, غرب, فرانسه, لهستان

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در درگیری‌های بین ارتش روسیه و اوکراین در مناطق مختلف، صدها نظامی اوکراینی کشته شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند. آن‌گونه در بیانیه وزارت ... روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

ادامه

اوکراین, جمهوری چک, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, فرانسه

مخالفت ساکنان شهرهای بزرگ گرجستان با عضویت در ناتو

بر اساس نظر سنجی انجام گرفته از سوی حزب ” اتحاد میهن پرستان گرجستان ” ساکنان دو شهر بزرگ گرجستان با عضویت این کشور درناتو مخالفت کردند.

 

به گزارش روز پنجشنبه ” رسانه های محلی ، در این نظر سنجی مربوط به سیاست خارجی گرجستان که در شهرهای بزرگ باتومی و روستاوی با مشارکت طیف وسیعی از ساکنان این شهرها صورت گرفت، شرکت کنندگان با عضویت گرجستان با هر اتحادیه نظامی مخالفت نشان دادند.

 

مسولان گرجستان پیش از این اعلام کردند که اکثریت مردم گرجستان از عضویت این کشور در ناتو حمایت می‌کنند.

 

در شهر باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان، ۶۴ درصد از ساکنان این شهر شرکت کننده در این نظر سنجی خواستار بی‌طرفی نظامی گرجستان شده و ۶۹ درصد نیز از بهبود روابط با روسیه حمایت کردند.

 

همچنین ۷۸ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی در شهر روستاوی واقع در ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان بر ضرورت بی طرفی نظامی این کشور و نیز ۸۱ درصد گفت و گوی مستقیم با روسیه تاکید کردند.

 

حزب “اتحاد میهن پرستان گرجستان ” برنامه ریزی کرده است نظر سنجی مشابه را در کوتایسی یکی از بزرگترین شهرهای این کشور برگزار کند.

 

نظر سنجی این حزب سیاسی در میان ۷۷ هزار تن از ساکنان شهر باتومی و نیز ۵۶ هزار تفر از ساکنان شهر روستاوی برگزار شده است.

 

روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار شد و میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید، وخیم تر شد.

 

بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده در باره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد.

 

دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قضد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد.

 

تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند.

 

در پی این درگیری های پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد.

 

پایان قدرت دولت ساآکاشویلی در سال ۲۰۱۳ میلادی و با پیروزی حزب ” رویای گرچستان ” در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دولت جدید تفلیس هرچند گرایش سیاسی این کشور را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده ولی سعی دارد به روابط عادی با روسیه نیز نایل شود که فعلا در رابطه با واکنش های تند مسکو نسبت به تحرکات غرب و ناتو در گرجستان پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

ایرنا

روسیه نگران از فعالیت‌های آمریکا برای ساخت تسلیحات بیولوژیک

دبیر شورای امنیت روسیه با بیان اینکه پنتاگون در حال ساخت و ایجاد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در سراسر جهان است، افزود: این آزمایشگاه‌ها به منظور ساخت سلاح‌های بیولوژیکی بویژه در کشورهای جامعه همسود راه‌اندازی شده اتفاقی که به شدت نگران کننده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, روسیه, مقاله

سفر اخیر «استولتنبرگ» دبیرکل ناتو به اوکراین جهت دامن‌زدن به تنش‌های داخلی و بدتر کردن اوضاع اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به تشدید تنش‌های داخلی در اوکراین کمک می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, جهان, خبر, شرق اروپا, ناتو

روسیه دو بمب افکن راهبردی به آفریقای جنوبی فرستاد

روسیه دو بمب افکن راهبردی دور پرواز از نوع توپولف ۱۶۰ قادر به حمل سلاح هسته‌ای به آفریقای جنوبی اعزام کرده است که ساعاتی پیش همزمان با برگزاری نشست مسکو با رهبران قاره سیاه در سوچی، در پایگاه هوایی واترکلوف آفریقای جنوبی بر زمین نشستند.

ادامه

اتحاد شوروی, افریقای جنوبی, امریکا, جنوب آفریقا, جهان, خبر, شرق اروپا