رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

وزیر دفاع آمریکا در جریان جلسه استماع کنگره اعتراف کرد که عضویت اوکراین در ناتو در تضاد با منافع ملی روسیه است. او همچنین به ذکر دلایل مخالفت کشورش با حملات کی‌یف علیه پالایشگاه‌های روسیه پرداخت. به گزارش ایسنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در جلسه کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا گفت: مطمئنا اگر ... رئیس پنتاگون اذعان کرد پذیرش اوکراین درناتو امنیت روسیه را تهدید می‌کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: وزارت خارجه فنلاند امروز پنجشنبه معاهده امنینی این کشور و اتحادیه اروپا را عامل تضعیف حاکمیت فنلاند به حساب آورد. طبق گزارش روسیا ... فنلاند: معاهده دفاعی با آمریکا حاکمیت ما را تضعیف خواهد کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, گزارش, ناتو

روسیه: ناتو و آمریکا، قطب شمال را به منطقه نظامی تبدیل کردند

لکساندر استپانوف محقق ارشد موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه گفت که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو نزدیک به ۱۰ سال است که قطب شمال را تبدیل به منطقه نظامی کرده اند تا زیرساخت‌های نظامی را برای کشورهای هم مرز روسیه فراهم کنند. به گزارش ایرنا از تاس، استپانوف توضیح داد: ایجاد مناطق نظامی ... روسیه: ناتو و آمریکا، قطب شمال را به منطقه نظامی تبدیل کردند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد تأسیسات اروپای شمالی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا را در خود جای‌ داده است، در صورت درگیری مستقیم بین فدراسیون روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌عنوان اهداف نظامی قانونی در نظر گرفته می‌شوند. به گزارش ایسنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در ... روسیه: تأسیسات هسته‌ای شمال اروپا بخشی از اهداف قانونی ما خواهند بود

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, فنلاند, ناتو

روی آوردن مردم سوئد به پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله در سطح شهر‌ها

با گسترش گروه‌های تبهکار، مردم عادی در سوئد به پوشیدن جلیقه ضدگلوله روی آورده‌اند که واکنش منفی پلیس این کشور را به دنبال داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ گفته می‌شود تعداد فزاینده‌ای از کودکان و نوجوانان در سوئد هنگام تردد در شهر‌ها جلیقه ضدگلوله می‌پوشند، زیرا سطح خشونت در این کشور افزایش یافته و ... روی آوردن مردم سوئد به پوشیدن جلیقه‌های ضدگلوله در سطح شهر‌ها

ادامه

پناهجویی, جهان, خبر, سوئد, شمال اروپا, فقر

مخالفت احزاب دانمارک با فشار آمریکا برای خرید جنگنده اف۳۵

دانمارک را تحت فشار قرار داده تا جت های جنگنده اف۳۵ بیشتری را از این کشور خریداری کند؛ موضوعی که با مخالفت برخی از احزاب دانمارکی مواجه شده است.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کارلا سندز» سفیر آمریکا در دانمارک، مقام های کپنهاگ را تشویق به خرید این نوع از جنگنده ها از آمریکا کرده است.

 

تاکنون دانمارک ۲۷ جنگنده اف ۳۵ را از آمریکا خریداری کرده اما دستکم ۵ فروند از این تعداد به طور دائمی در آمریکا مستقر خواهند بود.

 

سندز به روزنامه دانمارکی «یولاندس پوستن/ Jyllands-Posten» گفت: برخی از از هواپیماهای دانمارکی در آمریکا مستقر می مانند زیرا خلبانان دانمارکی آموزش دیده آریزونا هستند و حدود ۲۲ فروند از جنگنده ها به دانمارک انتقال خواهند یافت.

 

سفیر آمریکا در دانمارک افزود: این تعداد در مقایسه با ۳۸ تا ۴۰ فروندجنگنده اف ۱۶ که دانمارک اکنون در اختیار دارد تعداد زیادی نیست.

 

با این حال وزارت دفاع دانمارک گفته است که فقط ۳۰ فروند هواپیمای اف ۱۶ اکنون استفاده می شوند.

 

سندز با اشاره به ناکافی بودن توان نظارتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه شمالگان از کپنهاگ خواست به وعده ای که سه سال پیش داده بود عمل کرده و عملیات دفاعی و نظارتی خود را در این منطقه تقویت کند.

 

مساله بودجه نظامی یکی از مسائل حساس در روابط آمریکا و دانمارک است به ویژه این که واشنگتن، اعضای ناتو را تحت فشار قرار داده تا بودجه دفاعی خود را دستکم به میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

 

دانمارک با افزایش بودجه نظامی خود از ۱.۳۵ تا ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۳ میلادی موافقت کرده است.

 

واشنگتن از کشورهای عضو ناتو خواسته است در زمان برگزاری اجلاس سران ناتو در لندن در تاریخ ۱۲ و ۱۳ آذر برنامه خود را درباره افزایش بودجه نظامی و رساندن آن به سطح هدف تعیین شده اعلام کنند اما هنوز معلوم نیست اگر کشوری نتواند طبق این ضرب الاجل عمل کند، پیامدهای آن چه خواهد بود.

 

وزیر دفاع دانمارک گفته کشورش فعلا قصد ندارد جنگنده های بیشتری را خریداری کند و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نباید از کپنهاگ انتظار داشته باشد برنامه ای را برای افزایش بودجه دفاعی در اجلاس لندن ارائه دهد.

 

دو حزب سوسیال دموکرات و حزب راست گرای «مردم» گفته اند سفیر آمریکا در دانمارک در دستور دادن به این کشور درباره نحوه هزینه کردن بودجه دفاعی خود زیاده روی کرده است.

 

«سورن اسپرسون» سخنگوی خارجی حزب مردم دانمارک به روزنامه «التینگت/Altinget» گفت: امکان پذیر نیست که سفیر آمریکا به دولت دانمارک بگوید چه چیزی را باید بخرد

 

دانمارک به طور کلی ۲۷ فروند جنگنده اف ۳۵ ساخت شرکت آمریکایی مارتین لاکهید را بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ دریافت خواهد کرد. این جنگنده ها قبلا بحث های سیاسی مبسوطی را در دانمارک برانگیخته بود و مشکلاتی در رابطه با آلودگی صوتی داشت.

ایرنا

ترامپ، ماجرای خرید «گرینلند» و روحیه استعمارگری آمریکا

شبکه خبری راشاتودی در یادداشتی روز چهارشنبه نوشته درخواست ترامپ برای خرید «گرینلند» به آشکارترین شکل روحیه استثناپنداری و حیله‌گری آمریکا را فریاد می‌زند.

ادامه

امریکا, اوکراین, جهان, خبر, دانمارک, عراق, لیبی

نخست‌وزیر دانمارک: ایده ترامپ برای خرید گرینلند “مضحک” است

پس از آن که مشاور اقتصادی ترامپ، تمایل آمریکا را برای خرید بزرگترین جزیره جهان تایید کرد، نخست‌وزیر دانمارک گفت که گرینلند فروشی نیست و ایده فروختن آن به آمریکا، “مضحک” است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, خبر, دانمارک, شمال اروپا

نخست‌وزیر سوئد؛ دلیلی برای گفت‌و‌گو با آمریکا درباره این پرونده وجود ندارد

«استفان لوفن» نخست‌وزیر سوئد در پاسخ به اظهارات تند اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره بازداشت یک خواننده آمریکایی در این کشور گفت: «دلیلی برای گفت‌و‌گو با آمریکا درباره این پرونده وجود ندارد».

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, خبر, سوئد, ویدیو