گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

مادورو: هدف از ترور من روی کار آمدن خونتا بود

رئیس جمهوری ونزوئلا امروز چهارشنبه گفت، آنهایی که برای ترور من تلاش کردند، هدفشان روی کار آوردن خونتا بر سر قدرت بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روز سه شنبه، طارق ویلیام صعب، دادستان کل ونزوئلا اعلام کرد که ۱۴ تن از ۳۴ مظنون در ارتباط با ترور ناکام رئیس جمهوری دستگیر و برخی از آنها نیز در خارج از کشور پنهان شده‌اند.

 

در میان دستگیر شدگان، دو افسر ارشد ونزوئلایی و خوآن روکوسنس، قانونگذاری اپوزیسیون هستند.

 

مقام‌های کاراکاس به این مساله اشاره کردند که اتهامات علیه این افراد براساس فیلم‌ها و اسناد صوتی، اعترافات و شهادت‌هاست.

 

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت:‌ هدف آنها فقط ترور نبود بلکه تشکیل حکومت خونتا بوده است.

 

دستگیری ۲ مقام بلندپایه نظامی در ونزوئلا

 

چندین تن در راستای سوءقصد نافرجام به جان رئیس‌جمهوری ونزوئلا بازداشت شدند.

 

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان، دادستان کل ونزوئلا روز گذشته سه‌شنبه از دستگیری دو مقام رسمی و بلندپایه نظامی این کشور در راستای تحقیق درباره سوءقصد نافرجام به جان «نیکولاس مادورو»، رئیس‌جمهوری این کشور، خبر داد.

 

«تاریک ویلیام ساب»، دادستان کل ونزوئلا، اعلام کرد که سرلشگر «آلخاندرو پرز» و کلنل «پدرو خاویر زامبرانو» از نیروهای گارد ملی کشور در پی حادثه چهارم آگوست در دادگاه حاضر شدند.

 

«خوان رکوئسنس»، قانون‌گذار مخالف دولت، هم به دست داشتن در این سوءقصد متهم شده است. چندین تن هم در این راستا دستگیر شده‌اند.

 

ژنرال ارتش «آرماندو هرناندز» در پیامی ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گفت که در آپارتمانش در کارکاس توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر شده است.

 

سی‌ان‌ان نتوانست صحت این خبر را بلافاصله تایید کند.

حامیان رئیس جمهور سابق برزیل تظاهرات کردند

حامیان لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل که به اتهام فساد مالی در زندان به سر می برد، روز گذشته در خیابان های پایتخت گردهم آمدند تا از قصد وی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی حمایت کنند.  

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر

آمریکا به دنبال سرنگونی اردوغان و مادورو است

«جیمز پتراس»، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی، در گفتگو با شکبه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» در خصوص تنش اخیر آمریکا و ترکیه و همچنین ترور نافرجام رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهار کرد واشنگتن تلاش دارد به شیوه‌های مختلف دولت‌های ترکیه و ونزوئلا را سرنگون کند.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, ایران, تحریم, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, کلمبیا, ونزوئلا

نگاهی به تغییرهای پیشنهادی تازه در قانون اساسی کوبا

روز ۱۲ خرداد امسال، نشست فوق‌العادهٔ مجمع ملّی کوبا (پارلمان آن کشور) برگزار شد و در آن کمیسیونی تشکیل شد تا پیش‌نویس اوّلیه قانون اساسی تازه‌ای را برای کوبا تهیه کند که بیشتر از ۶۰ سال است در مقابل تلاش‌های آمریکا برای شکست و پایان دادن به انقلاب ملّتش پایداری کرده است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, دیدگاه, سیاسی, کارگری, کوبا, مقاله