لاوروف: نیت آمریکا در عملیات موصل مشکوک است

سرگئی لاوروف با ابراز تردید نسبت به نیات اعلام شده از سوی ایالت متحده در جنگ موصل گفت: حضور ۵۰۰۰ مشاور نظامی آمریکا برای جنگ موصل بسیار شک‌برانگیز است و ما نگران این هستیم نیات دیگری پشت این قضیه باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت: وضعیت در موصل برای ما نگران کننده است و روسیه با دقت تحولات در این شهر عراق را زیر نظر دارد. ما معتقدیم که این بسیار مهم است که پس از آزادی موصل از دست داعش چه کسانی اداره آن را برعهده خواهند گرفت.

لاوروف به حضور نیروهای آمریکایی در عملیات موصل نیز اشاره کرد و گفت: حضور ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی که دولت ایالات متحده می‌گوید آنها مشاور نظامی هستند بسیار شک برانگیز است. ما نگران نیات پشت پرده این حضور گسترده نظامی برای یک عملیات هستیم.

لاوروف درباره وضعیت انسانی در شهر موصل نیز هشدار داد و گفت: طبق برآورد سازمان ملل نزدیک به ۹۰۰ هزار تن در جنگ موصل آواره خواهند شد که نه عراق و نه سوریه هیچ یک امکانات لازم برای مقابله با این پدیده را ندارند.

وزیر خارجه روسیه هشدار داد: اگر به دعشی‌ها اجازه داده شود از موصل به سوریه بیایند روسیه تصمیم‌های مقتضی سیاسی و نظامی اتخاذ خواهد کرد.

وی درباره محاصره موصل نیز گفت: تا آنجا که میدانم شهر به طور کامل محاصره نشده. امیدوارم این امر فقط به خاطر عدم توانایی باشد نه نخواستن. اما این کریدور خطر فرار داعشی‌ها از موصل و نفوذ آنها به سوریه را دارد. اگر این امر رخ دهد ما شرایط را بطور کامل بررسی کرده و تصمیم های نظامی و سیاسی می‌گیریم. امیدوارم ائتلاف تحت امر آمریکا که در عملیات موصل فعالانه شرکت دارد این موضوع را در نظر داشته باشد.

لاوروف افزود: تعادل قدرت در موصل بر حسب اینکه چه کسی در موصل پیروز شود شکل می‌گیرد. ارتش عراق؟ اگر چنین است آیا به نیروهای شیعه اجازه مشارکت داده می‌شود؟ سهم کردها در این عملیات نظامی چیست؟ سهم ترکیه که به رغم مخالفت رهبری عراق نیرو در آنجا دارد.
عملیات موصل که لاوروف در سخنانش به آن اشاره کرد از روز گذشته با حضور نزدیک به ۶۰ هزار نیروی عراقی و مشارکت گسترده نیروهای آمریکایی چه در قالب ائتلاف بین‌المللی و چه در قالب نیروهای نظامی در منطقه عملیات آغاز شده است.