نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند. به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است. به نقل ... نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

لاوروف: مکرون به دنبال رضایت آمریکا است، نه فرانسوی‌ها/ اروپا کاملاً تحت کنترل ایالات متحده قرار گرفته است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با سخن از احتمال اعزام نیرو به اوکراین به دنبال راضی کردن آمریکا است و نه منافع ملی فرانسه.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ریانووستی، سرگئی لاوروف این سخنان را در فیلم مستند “بلگراد” که به بیست و پنجمین سالگرد تجاوز ناتو به یوگسلاوی اختصاص دارد، بیان کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت:‌ اگر مکرون و اصرار او را بر این عبارت که «این امکان وجود دارد که ما نیروهای زمینی به اوکراین بفرستیم»، در نظر بگیریم، این موضوع دیگر مربوط به موضوع استقلال و ابتکار عمل استراتژیک اروپا نیست، بلکه به منظور راضی کردن آمریکا و تحریک متحدان پاریس در ناتو است.

لاوروف یادآور شد که سخنان اخیر مکرون، مواضع چند سال گذشته وی که به صورت دوره‌ای در فضای رسانه‌ای درباره ایجاد نوعی خودمختاری استراتژیک اروپا سخن می‌گفت را زیر سؤال برده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اروپا کاملاً تحت کنترل ایالات متحده قرار گرفته است،‌ استقلالی وجود ندارد.

لاوروف افزود: رهبران کنونی کشورهای اروپایی منافع ملی کشورهای خود را در اولویت نمی‌دانند و آن را تابع خواست «غرب جمعی» می‌دانند.

وی اتحادیه اروپا را سازمانی خصومت‌آمیز توصیف کرد که در آن منافع ملی مردم و دولت‌های آن‌ها در اولویت قرار نمی‌گیرند، بلکه برنامه‌ها و آرمان‌ها محدود به انگیزه‌های شخصی خودخواهانه است.

مصاحبه لاوروف به مناسبت سالگرد تجاوزات ناتو به جمهوری فدرال یوگسلاوی منتشر شد. تجاوزات ناتو ۲۴ مارس ۱۹۹۹ آغاز شد و ۷۸ روز به طول انجامید. دلیل اصلی عملیات تهاجمی ناتو، جلوگیری از نسل کشی جمعیت آلبانیایی در کوزوو بود.

بر اساس اطلاعات صربستان، در نتیجه این بمباران، سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار نفر کشته و حدود ۱۰ هزار نفر مجروح شدند که دو سوم آنها غیرنظامی بودند. طی سه ماه بمباران یوگسلاوی توسط ناتو، ۱۵ تن اورانیوم ضعیف شده در خاک صربستان پرتاب شده بود. در طول ده سال اول پس از بمباران، ۳۰ هزار نفر به سرطان مبتلا شدند که ۱۰ تا ۱۸ هزار نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

در پایان فوریه ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲)، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که پاریس برای جلوگیری از “پیروزی روسیه در این جنگ” هر کاری انجام خواهد داد. به گفته وی، رهبران کشورهای غربی درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین گفت وگو کرده‌اند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

بعدها، این سیاستمدار که به دلیل این اظهارات چه از سوی متحدان ناتو و چه در داخل کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفت، خاطرنشان کرد که همه سخنان وی با دقت مورد توجه قرار گرفته است.

مکرون در دیدار با رهبران مخالف در اوایل ماه مارس (اواسط اسفند ۱۴۰۲) بار دیگر تاکید کرد که فرانسه «هیچ محدودیت و خط قرمزی» در مورد کمک به کی‌یف ندارد.

پیش از این، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین درباره سخنان رئیس جمهور فرانسه درباره اعزام نیرو به اوکراین گفت که چنین تحولی ناگزیر به درگیری مستقیم نظامی بین روسیه و ناتو می‌شود.

ریشه خشم پاریس از نگاه پوتین

پیش از این، مجری یک رسانه روس از رئیس‌جمهوری روسیه پرسیده بود که آیا مکرون تصمیم گرفته است که از روسیه انتقام بگیرد، به این دلیل که ما در آفریقا،‌ پا روی دُم او گذاشته‌ایم؟

ولادیمیر پوتین در پاسخ به این پرسش گفت: بله، من فکر می‌کنم نوعی نارضایتی وجود دارد؛ زمانی که ما با او تماس مستقیم داشتیم، کاملاً آشکارا در مورد این موضوع صحبت کردیم.

پوتین در این باره افزود: ما به آفریقا نرفتیم و فرانسه را از آنجا بیرون نکردیم؛ مشکل فرق می‌کند. گروه معروف واگنر ابتدا تعدادی پروژه اقتصادی را در سوریه انجام داد و سپس به کشورهای آفریقایی نقل مکان کرد.

به گفته وی، وزارت دفاع روسیه از این فعالیت‌ها پشتیبانی می کند، اما فقط بر این اساس که این یک گروه روسی است، نه بیشتر.

رئیس جمهوری روسیه گفت: بنابراین، ما کسی را بیرون نکردیم؛ فقط رهبران برخی کشورهای آفریقایی با فعالان اقتصادی روسیه توافق داشتند، می‌خواستند با آنها کار کنند، اما به هیچ وجه نمی‌خواستند با فرانسوی‌ها کار کنند. این حتی ابتکار ما نبود، این ابتکار از طرف دوستان آفریقایی ما بود.

ماکرون اروپا را به خطر می‌اندازد

معاون نخست وزیر ایتالیا رئیس جمهور فرانسه را تهدیدی برای اروپا توصیف کرد. به گزارش ایلنا به نقل از «ماتئو سالوینی»، معاون نخست وزیر ایتالیا، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه را متهم کرد که با محتمل دانستن اعزام نیروهای غربی به اوکراین، اروپا را به خطر انداخته است. سالوینی گفت که پیشنهاد ماکرون برای اعزام ... ماکرون اروپا را به خطر می‌اندازد

ادامه

اروپا, اوکراین, ایتالیا, تحلیل, جنگ نیابتی, شرق اروپا, غرب, فرانسه

پیش‌بینی مرشایمر از شکست حتمی اوکراین و غرب

پروفسور و استاد آمریکایی معروف تاکید کرد که هم غرب هم اوکراین کاملا مطمئن هستند که در برابر روسیه شکست خواهند خورد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: جان مرشایمر، پرفسور و استاد دانشگاه شیکاگو تاکید کرد که شخصیت‌های کلیدی هم در اوکراین و هم در غرب می‌دانند که شکست اجتناب‌ناپذیر کی‌یف و ناتو در درگیری با ... پیش‌بینی مرشایمر از شکست حتمی اوکراین و غرب

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

افسر سابق آمریکا: اوکراین و سیا احتمالا پشت حمله تروریستی در مسکو هستند

«اسکات ریتر» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که افسر اطلاعاتی سابق آمریکا هم بوده، گفت حمله تروریستی در مسکو شبیه به اقدامات داعش نیست و گمانه‌زنی‌ها را به سوی اوکراین و سازمان سیا سوق داد. به گزارش ایسنا، مقامات روسیه در پی حمله تروریستی در مسکو با اشاره به بیانیه منتسب به داعش که مسؤولیت ... افسر سابق آمریکا: اوکراین و سیا احتمالا پشت حمله تروریستی در مسکو هستند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا

شهرک «کراسنویه» دونتسک سقوط کرد/ کشته شدن ۶۷۵ نظامی اوکراین

وزارت دفاع روسیه از آزادسازی شهرک «کراسنویه» دونتسک خبر داد و اعلام کرد که تلفات ارتش اوکراین در محورهای مختلف جنگ طی ۲۴ ساعت گذشته به حدود ۶۷۵ نظامی رسیده و ۱۷۱ پهپاد آنها منهدم شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود درباره جنگ ... شهرک «کراسنویه» دونتسک سقوط کرد/ کشته شدن ۶۷۵ نظامی اوکراین

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا