بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

قرنطینه سراسری هند هزاران کارگر را با گرسنگی مواجه ساخت

در یکی از بزرگ‌ترین مهاجرت‌های تاریخ معاصر هند، حرکت صدها هزار کارگر با پای پیاده به سوی خانه‌های خود است که با فرمان جدید برای قرنطینه ۲۱ روزه از سوی نارندرا مودی نخست وزیر این کشور اتفاق افتاد و می رود تا درآمد این افراد را متوقف کرده و آن‌ها را با گرسنگی روبرو سازد.

 

به گزارش روز دوشنبه نشریه “تایمز آو ایندیا”، قرنطینه ۲۱ روزه به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا در هند انجام شده است. این ویروس تاکنون ۳۰ نفر را در هند قربانی کرده و بیش از یک هزار نفر را مبتلا ساخته است.

 

با بسته شدن مراکز تجاری در شهرهای مختلف هند، تعداد زیادی از کارگران مهاجر که در محل کار خود زندگی می‌کرده و غذا می‌خوردند، ناگهان با گرسنگی مواجه شده و پناهگاه‌های خود را از دست داده‌اند.

 

مراکز توزیع غذا در دهلی نو با تعداد زیادی از مراجعه کنندگان مواجه شده‌اند و نمی‌توانند غذای لازم را برای آن‌ها تهیه کنند.

 

مقامات بیمارستانی هند اعلام کردند که تاکنون بیش از ۲۵ کارگر در مسیر بازگشت به خانه به دلیل خستگی زیاد جان خود را از دست داده‌اند.

 

روز گذشته هزاران کارگر به همراه خانواده خود با در دست داشتن مقدار کمی وسایل به خیابان‌های دهلی آمده و به سوی مسیرهای خروجی حرکت کردند. اما این افراد از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجبور به بازگشت به دهلی شدند.

 

در شهر مومبای نیز روز گذشته صدها کارگر به خیابان‌ها آمده و به وضعیت خود اعتراض کردند.

 

پاپو یک کارگر ساده در دهلی نو گفت: اگرچه تعداد زیادی از مردم از بیماری یا زندگی در خیابان‌ها می‌ترسند. اما هراس من از گرسنگی بیش از کرونا است.

 

در حالی که تعداد زیادی از کشورها به دلیل شیوع کرونا در قرنطینه قرار گرفته‌اند، در کشورهای پر جمعیتی مانند هند، بسیاری نگران آغاز ناآرامی‌های اجتماعی به دلیل قرنطینه هستند.

 

میلیون‌ها هندی زاغه نشین هستند و ماندن در خانه به مدت سه هفته برای آن‌ها بسیار مشکل است. در زاغه‌های هند، تعداد زیادی از افراد یک خانواده در یک اتاق زندگی می‌کنند.

 

کارگران هندی به فرمان آغاز قرنطینه در کشورشان اعتراض کرده‌اند. در روز شنبه هزاران نفر در ایالت کرالا به خیابان‌ها آمده و اعلام کردند که چند روز است نتوانسته‌اند غذا بخورند. پلیس سعی کرد این جمعیت را متفرق کند اما با مقاومت کارگران مواجه شد.

 

تا روز دوشنبه تنها دولت ایالت اوتار پرادش برای بازگرداندن کارگران خود از شهر دهلی اقدام کرده است. روز شنبه هزاران کارگر با حضور در یکی از پایانه‌های اصلی مسافربری هند سعی کردند سوار اتوبوس‌های دولتی شوند. با این حال حرکت تعداد زیادی از این کارگران توسط پلیس متوقف شد.

 

دولت مرکزی از ایالت‌های هند خواسته است تا مرزهای خود را ببندند و مانع از ورود کارگران شوند. دولت مرکزی هند همچنین از کارگران خواسته است تا در شهرها باقی بمانند.

 

دولت دهلی اعلام کرده است که کارگران مجبور نیستند تا یک ماه اجاره پرداخت کنند و غذای آن‌ها توسط دولت تامین خواهد شد. دولت دهلی همچنین مبلغ ۵ هزار روپیه (حدود ۶۰ دلار) برای کارگران در نظر گرفته است.

 

سازمان‌های غیر دولتی هند نیز اعلام کرده‌اند که هند پیش از این دارای بیشترین جمعیت بی‌خانمان در جهان بود و قرنطینه کنونی این تعداد را بسیار افزایش داده است.

 

نخست وزیر هند خبر اجرایی شدن قرنطینه سراسری که شامل ممنوعیت سفر بین شهری و ایالتی است را در مدت کوتاهی اعلام کرد. این امر هزاران کارگر مهاجر را گرفتار ساخت. سالانه میلیون‌ها نفر از مناطق روستایی و دور افتاده برای کار به شهرهای هند سفر می‌کنند.

 

فعالان اجتماعی اخطار داده‌اند که در صورتی که گرسنگی این افراد ادامه یابد، شهرهای مختلف هند با شورش‌های بزرگ مواجه خواهند شد.

 

ریکی چاندل مدیر یک مرکز خیریه در دهلی نو گفت: من هیچگاه با چنین وضعیتی روبرو نشده بودم. پیش از این خیرین به ما کمک می‌کردند اما به دلیل قرنطینه این افراد نمی‌توانند کمک‌های خود را برای ما ارسال کنند. روزانه صد نفر به جمعیت افراد گرسنه در مرکز ما اضافه می‌شود.

 

راجش کومار یک فعال اجتماعی گفت: اکثر این افراد هیچگاه با واژه کرونا آشنا نبوده‌اند و ناگهان پلیس به سوی آن‌ها حمله ور می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد از یکدیگر فاصله بگیرند. پس از پایان قرنطینه نیز مشخص نیست مشاغل این افراد احیا شوند. با این شرایط آن‌ها جایی برای رفتن ندارند.

ایرنا

دبیرکل سازمان ملل: کرونا ۳.۴ تریلیون دلار به کارگران زیان می‌رساند

دبیرکل سازمان ملل متحد، شرایط ناشی از کرونا را یک بحران انسانی دانست و گفت: کارگران سراسر جهان، ۳.۴ تریلیون دلار درآمد خود را به دلیل کرونا از دست می‌دهند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, سازمان ملل, کارگری

کارگران با سیاست کاهش سطح دستمزدها مبارزه می‌کنند!

مصاحبهٔ روزنامه “عصر ما” با “اورت وین بیکووه- سویدرسکی”، دبیر کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری آلمان “ازآنجاکه دستمزدها کافی نیست، سه میلیون کارگر مجبورند در کنار شغل اصلی خود یک کار جنبی دیگری نیز انجام بدهند تا بتوانند از پس هزینۀ زندگی بربیایند. کاهش دستمزدها به‌شکل انفجاری درآمده است. “

ادامه

المان, جهان, حقوق بشر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری, مصاحبه و گفتگو

اعتصاب گسترده کارکنان شرکت نفتی برزیل

اعتصاب کارکنان شرکت نفتی دولتی پتروبراس برزیل، به‌دنبال تعدیل نیرو و فروش دارایی‌های یکی از شرکت‌های تابعه آن، از اول فوریه(۱۲ بهمن) تاکنون موجب تشدید فشار به این شرکت نفتی شده است.

ادامه

امریکای لاتین, برزیل, پاناما, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

لحظه ریختن سقف ورزشگاه سن‌پترزبوگ که منجر به کشته‌شدن یک کارگرشد + ویدئو

سقف ورزشگاه سن‌پترزبورگ روسیه که محل برگزاری مسابقات و کنسرت‌ها است امروز جمعه در هنگامی که کارگران بر روی آن در حال تعمیرات بودند، فرو ریخت که منجر به کشته شدن یک کارگر شد.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, ویدیو