بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

فراخوان سندیکاهای کارکنان آموزش و بهداشت آفریقای جنوبی: مبارزه علیه خصوصی‌سازی و آزادسازی قیمت‌ها را سازمان‌دهی کنیم!

اتحادیهٔ ملی سندیکاهای کارکنان آموزش، بهداشت و کارگران متحد (ان-ای- اچ- آ- دبلیو- یو) به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های خود در حمایت از بیمهٔ درمان همگانی و در پی افشاگری‌های تکان‌دهنده در گزارش کمسیون رقابتی در بازار بهداشت و درمان، نسبت به بالا بودن هزینه درمانی در بخش خصوصی بهداشت و درمان، دست به اعتراض خواهند زد.

 

این تظاهرات اعتراضی در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۵ مهرماه ۱۳۹۸) در مقابل دفتر مرکزی شرکت خصوصی “نت کی‌یر” در شهر “سند تاون” برگزار خواهد شد. شرکت نت کی‌یر بزرگ‌ترین شبکه خصوصی در عرصه بهداشت و کلینیک‌های درمانی است.

 

گزارش کمیسیون رقابتی در بازار بهداشت و درمان نتیجه‌گیری می‌کند که هزینهٔ درمان و بهداشت درواقع به‌دلیل چندین عامل مهم مانند موارد زیرین است:

 

درعمل بین شرکت‌های بخش‌ خصوصی رقابتی وجود ندارد، درنتیجه منجر به تبانی می‌شود که کمیسیون رقابتی در این موردتحقیق کرده است؛

 

این شرکت‌های انحصاری در بازار قدرت دارند و می‌توانند برای سایر تأمین‌کنندگان مانع ایجاد کنند، این خود رفتارهای ضد منافع همگانی پدید آورده است؛

 

به‌علت اینکه مکانیسم مسلط قیمت‌گذاری که در بخش خصوصی بهداشت و درمان و تحت لوای آزادسازی قیمت‌ها ارائه می‌شود. این سیاست منجر به افزایش سرسام‌آور هزینه خدمات بهداشتی گردیده است. به‌این ترتیب درواقع سرویس ارائه شده با هزینهٔ آن همخوانی ندارد.

 

این تظاهرات اعتراضی یکی از مجموعه اعتراضات وسیع بوده که با هماهنگی سایر نهادها و سندیکاها سازمان‌دهی گردیده است. می‌خواهیم مطمئن شویم که از سودهای سرسام‌آور و ناعادلانه بخش خصوصی جلوگیری می‌شود. برای گسترش بیمه درمانی همگانی در مقابل فعالیت‌های بخش خصوصی، باید که نظارت‌هایی مناسب از سوی مسئولان اعمال شود. ما خواهان تحقق موارد زیرین هستیم:

 

به انحصار در بازار تأمین‌کنندگان بهداشت و درمان پایان داده شود؛

 

سازوکار مناسبی برای هزینه‌های بهداشت و درمان وجود دارد که ارزش مالی آن خدمات درمانی قابل‌قبول بوده و اطمینان حاصل شود که دسترسی به بهداشت و درمان عمومی مطابق با قانون اساسی باشد.

 

اتحادیه ملی سندیکاهای کارکنان آموزش، بهداشت و کارگران متحد کسب سودهای هنگفت از جانب شرکت‌های خصوصی فعال در عرصهٔ بهداشت و درمان را محکوم می‌کند. بنابراین، این اعتصاب بخشی از اعتراضات وسیع ما علیه سودهای سرشار بخش خصوصی به‌زیان منافع مردم است. بنابراین به‌عنوان بخشی از خواست‌های کارکنان بخش بهداشت تأکید می‌کنیم که، شرکت‌های خصوصی‌ای که بزرگ‌ترین تخلف‌ها را در امر بهداشت و درمان داشته‌اند و بیشترین سود برای مدیران خود به‌دست آورده‌اند باید افشا و به مردم معرفی شوند. ما می‌خواهیم که کمسیون کنترل رقابت تحقیقاتش را تکمیل و شرکت‌های خصوصی را مجبور سازد تا مطابق مقررات قانونی عمل کنند. درخواست ما از دولت این است که مطابق قانون، نظارت و کنترل بر فعالیت بخش خصوصی را اعمال کند.

 

درخواست‌های کلیدی کارزار اعتصابی ما عبارتند از:

 

¨ توقف سوءاستفاده از اعتماد بیماران که خود را در معرض درمان پرهزینه قرار می‌دهند، درصورتی که همان معالجات با هزینهٔ مناسب و ارزان‌تری قابل‌دسترسی است؛

 

¨ توقف بستری کردن‌های طولانی مدت بیماران از سوی بخش خصوصی، درحالی‌که به‌تشخیص پزشکان و پرستاران این امر چندان ضروری نیست، به این دلیل که با بستری کردن طولانی مدت بیماران، بخش خصوصی سودجو هزینهٔ تخت‌های خالی کلینیک‌های خصوصی را به‌این ترتیب از جیب بیماران که از این نوع کلاه‌برداری اطلاعی ندارند، تأمین می‌کنند؛

 

¨ هزینه‌های بهداشت و درمان باید کاهش یابد و ما از دولت می‌خواهیم که موضع‌گیری‌هایی اصولی کرده و بیمارستان‌های بخش خصوصی را با مقرراتی دقیق، که قانون اجازه می‌‌دهد، کنترل کند؛

 

¨ پزشک‌ها و متخصصان بخش خصوصی باید که به اخلاق حرفه‌شان احترام بگذارند و مقررات اخلاقی حرفه‌ای‌شان را رعایت کنند؛

 

¨ انحصار بیمارستان‌های خصوصی باید شکسته شود، قوانین مربوط به ضمیمه قوانین رقابتی به‌طورکامل باید اجرا گردند.

 

ما از مردم افریقای جنوبی درخواست می‌کنیم که به اعتراضات ملحق شده و جواب دندان‌شکنی به بخش خصوصی در عرصهٔ بهداشت و درمان بدهند. ما از اینکه برای سود استثمار می‌شویم خسته شده‌ایم. علاوه‌براین، از آنانی که از برنامهٔ بیمه درمانی همگانی حمایت می‌کنند می‌خواهیم که به اعتراضات پیوسته و از اهداف دسترسی عمومی به درمان و بهداشت که بیمهٔ درمانی همگانی آن را تدوین خواهد کرد، حمایت کنند.

 

دبیرکل اتحادیهٔ ملی سندیکاهای کارکنان آموزش، بهداشت و کارگران متحد آفریقای جنوبی

۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ مطابق با ۲۳ مهرماه ۱۳۹۸

به نقل از ضمیمه کارگری «نامۀ مردم»

امروز فرانسه فلج شد!

کارمندان بخش راه‌آهن، اعضای کادر پزشکی، حمل و نقل عمومی، بخش اورژانس فرانسه و معلمان امروز (پنجشنبه) در اعتصابی سراسری و با هدف وادار کردن رئیس جمهور ماکرون به لغو طرح اصلاحات بازنشستگی، دست از کار کشیدند و یکی از بزرگترین اعتصاب‌ها را در چند دهه اخیر در فرانسه رقم زدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, جهان, خبر, غرب اروپا, فرانسه, کارگری

اعتصاب عمومی اتحادیه‌های کارگری شیلی/ ۱۸ کشته در ناآرامی‌‌های این کشور

ناآرامی‌ها در شیلی که در ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت بلیت‌های مترو آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تعداد کشته‌ها به ۱۸ نفر افزایش یافته است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکای لاتین, جهان, خبر, شیلی, کارگری