گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تعیین نرخ تضمینی جو: کشاورزان ناراضی هستند درحالی‌که بخش بزرگی از گندم‌کاران کشور پس از گذشت ده‌ها روز از فروش گندم درانتظار دریافت مطالبات خود بوده و کشاورزان گندم‌کار خوزستان به تجمع اعتراضی دست زده‌اند، رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر “مشکلات مالی” وعده ‌داد بخشی از مطالبات کشاورزان پرداخت می‌شود. البته این ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, دانشجویی, درمان, دهقانی, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, غارتگری, گزارش, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

کمپین ۱۴-۱۴ با قدرت ادامه دارد و گارگران متحد و مصمم، پیگیر «حذف پیمانکاران» و «تبدیل وضعیت»

چرا واضح و مشخص برنامه خودشان در مورد تعیین تکلیف نیروهای ارکان ثالث نهادها را اعلام نمی‌کنند، ما سه سال است که در انتظار تعیین تکلیف هستیم، آیا اصلاً اهمیتی داریم؟ نسرین هزاره مقدم، ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام» یک کلیدواژه است، یک کدِ رمز تکراری، کد رمزی که از بس دست به دست چرخیده و ... کمپین ۱۴-۱۴ با قدرت ادامه دارد و گارگران متحد و مصمم، پیگیر «حذف پیمانکاران» و «تبدیل وضعیت»

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز که به دلیل خواست اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل اخراج شده‌اند

جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراض به حکم اخراج خود مقابل بانک ملی تجمع کردند. به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز، صبح امروز، دوشنبه ۱۲ تیر ماه، در اعتراض به حکم اخراج خود مقابل بانک ملی تجمع کردند. این کارگران که حدود ۴ ماه است اخراج شده‌اند، می‌گویند: ... تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز که به دلیل خواست اجرای درست طرح طبقه‌بندی مشاغل اخراج شده‌اند

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

افزایش اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی کارگران پیمانی نفت، گاز و پتروشیمی

طی هفته‌های اخیر واحدهای صنعتی نفت، گاز، و پتروشیمی عسلویه شاهد اعتصاب کارگران پیمانی و فعالیت اعتراضی آنان برای دریافت و افزایش دستمزدشان بود. کارگران پیمانی شاغل در عسلویه که غالباً با قراردادهای موقت و دستمزدهای نا متناسب با حداقل مخارج خود در این منطقه بد آب و هوا کار می‌کنند، با پافشاری بر دریافت ... افزایش اعتصاب‌ها و تجمع‌های اعتراضی کارگران پیمانی نفت، گاز و پتروشیمی

ادامه

استبداد, امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, نفتگران

فراخوان برای حمایت و همبستگی با اعتصاب گستردۀ هزاران کارگر پروژه‌ای صنعت نفت و صنایع مرتبط با آن در ایران!

به حزب های کارگری و کمونیستی جهان و سازمان های سندیکایی بین‌المللی

بنا بر گزارش‌های دریافتی‌ای موثق از سوی محفل‌های کارگری و فعالان جنبش مردمی در ایران، شروع قدرتمند اقدام به اعتصابی‌ دیگر از سوی کارگران پروژه ای فعال در میدان‌های نفت و گاز جنوب، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌های برق، و پروژه‌های صنعتی در جنوب کشور کلید زده شده است. تا کنون نزدیک به ۲۰۰۰۰ (بیست هزار) کارگر به این اعتصاب پیوسته‌اند.

کارزار امسال به‌نام “کمپین ۱۴- ۱۴” در زنجیرهٔ جنبش اعتصابی کارگران پروژه‌ای است که از چهار سال پیش آغاز شده است. سال ۱۴۰۰ در زنجیرهٔ این جنبش بیش از یکصد و ده هزار کارگر پرژه‌ای شرکت کردند و دولت و کارفرمایان را به قبول خواست‌های‌شان مجبور کردند. دولت حتی قبول کرد فعالیت شرکت‌های پیمانکاری نیروی انسانی را محدود و متوقف کند. ولی به‌دلیل وجود مانع‌های سیاسی و قانونی رژیم ایران در برابر حضور و فعالیت مؤثر سندیکاهای کارگری هیچ‌کدام از این خواست‌ها اجرایی نشده‌اند. وزارت کار و مرجع‌های دولتی درعمل از اجرا کردن موافقت‌نامه‌ها طفره رفته‌اند.

اعتصاب برنامه‌ریزی شدهٔ کارگران پروژه‌ای که زمزمه‌های انجام آن از هفته‌ها پیش به گوش می‌رسید، بر اساس زمان‌بندیِ دقیق و حساب شدهٔ فعالان کارگری و سندیکالیست‌های باتجربه از روز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ و با اعلام خواست‌های محوری کارگران فعال در عرصه‌های حیاتی گسترش تأسیسات نفتی و پروژه‌های صنعتی کشور کلید خورد. در این روز طبق گزارش فعالان سندیکایی حاضر در میدان، ۳۰۰۰ (سه هزار) کارگر در ۳۰ (سی) شرکت و پروژه از فازهای مختلف “عسلویه” گرفته تا “دشت عباس”، از بندر “جاسک” تا پالایشگاه‌های “اصفهان”، از جوشکاران شرکت “استیم” در پتروشیمی اسلام‌آبادغرب گرفته تا جوشکاران و مونتاژکاران شرکت “صدرا”ی بندر جاسک، به اعتصاب پیوستند.

خواست محوری کارگران پروژه‌ای در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، و دیگر مرکزهای صنایع نفت و گاز و نیروگاهی علاوه بر حذف کردن شرکت‌های انگلی پیمانکاران “نیروی انسانی”، یعنی شرکت‌های پیمانکاری‌ای که در‌ مقام واسطه بین کارگران پروژه‌ای و شرکت‌های نفت و گاز عمل می‌کنند، عبارت است از: اجرای ۱۴ روز کار ۱۴ روز مرخصی (مشابه آنچه در مورد کارمندان و کارگران رسمی شرکت نفت مقرر شده است)، افزایش دستمزدها طبق لیست‌های ارائه شده از طرف “کمپین مطالبات کارگران پروژه‌ای” بر اساس تجربه، بغرنجیِ کار، آموزش، و مهارت‌های فنی، و منطقهٔ فعالیت عملی کارگر. کارگران همچنین بهبود شرایط زیستی، نظافت و مسایل بهداشتی در خوابگاه‌ها، بهبود وضعیت غذا در کانتین‌ها (غذاخوری‌ها)، بهبود سرویس‌های نقل‌وانتقال کارگران از خوابگاه به “سایت” و بالعکس هم از نظر ایمنی و هم نصب کولر و تهویهٔ مؤثر در شرایطی که درجه‌ حرارت‌ هوا در منطقه از ۵۰ درجه سانتیگراد به بالا است.

بر اساس گزارش های میدانی، تا بامداد امروز ۱۹۰۰۰ (نوزده هزار) کارگر پروژه‌ایِ ۸۶ شرکت فعال در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به اعتصاب پیوسته‌اند و پیش‌بینی می‌شود در خلال روزهای آینده هزاران کارگر دیگر به اعتصاب بپیوندند. اخبار دریافتی از گسترش اعتصاب‌ها حکایت دارند و پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده بخش‌هایی دیگر از کارگران صنایع نفت و گاز به صف‌های متحد اعتصاب‌های کارگری بپیوندند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی نفت (ارکان ثالث) در روز شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۳ضمن اعلام اتحاد و همبستگی با کمپین مطالبات کارگران پروژه‌ای، کارگران ارکان ثالث، و همه کارگران بخش‌های مختلف را به پیوستن به اعتصابات سراسری نفت فراخواند. اعلام این فراخوان درحالی است که گزارش‌هایی متعدد از تهدید کارگران به اخراج از کار و “در لیست سیاه قرار گرفتن” آنان منتشر شده است. کارفرمایان سعی دارند با تهدید و ارعاب و همچنین با ارائهٔ پیشنهاد‌هایی بی پایه و فریبکارانه کارگران را از پیوستن به اعتصاب بازدارند. در وضعیت بغرنج سیاسی حاکم بر ایران نباید گذاشت رژیم سرکوبگر و کارفرمایان با فشار و به گرسنگی کشاندن کارگران خواست‌های قانونی و مشروع‌شان نادیده گرفته و زیر پا بگذارند.

حزب تودهٔ ایران از این حرکت اعتصابی قانونمند کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز حمایت می‌کند. حزب تودهٔ ایران حزب‌های کمونیست- کارگری جهان و سازمان‌های سندیکایی بین‌المللی را فرامی‌خواند تا با ابراز پشتیبانی فعال‌ از کارگران و زحمتکشان ایران، با ابراز همبستگی با مبارزهٔ برحق آنان برای دستیابی به صلح، حقوق راستین، آزادی‌های سندیکایی، و عدالت اجتماعی فعالانه حمایت کنند.

حزب تودهٔ ایران

۵ تیرماه ۱۴۰۳

پنجمین روز اعتصاب‌ کارگران پیمانی نفت و گاز ایران: «متحدانه پیگیر حقوقمان شویم»

پنجمین روز از اعتصاب‌ها با همکاری بیش از ۲۰ هزار کارگر پیمانی از ۹۰ شرکت نفت و گاز رقم خورد. چند تن از کارگران اعتصابی بازداشت شده‌اند. روز دوشنبه ۴ تیرماه، پنجمین روز از اعتصاب‌ کارگران پیمانی نفت و گاز با همکاری بیش از ۲۰ هزار کارگر از ۹۰ شرکت و کارخانه برگزار شد. حدود ... پنجمین روز اعتصاب‌ کارگران پیمانی نفت و گاز ایران: «متحدانه پیگیر حقوقمان شویم»

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

پیروز باد مبارزه و اعتصاب کارگران پروژه‌ای و ارکان ثالث نفت برای رفع تبعض و دستمزدی انسانی

۸۰۰۰ کارگر پیمانی نفت در ۶۱ شرکت پیمانکاری به اعتصاب پیوستند بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده روز ۳۱ خرداد کارکنان پیمانی نفت در شرکت‌های مختلف با تحویل ابزارهای کار اعتصاب کردند. در روز نخست این اعتصاب بیش از سه هزار کارگر و کارمند در سی شرکت دست به اعتصاب زدند. بر اساس همین گزارش‌ها اعتصاب ... پیروز باد مبارزه و اعتصاب کارگران پروژه‌ای و ارکان ثالث نفت برای رفع تبعض و دستمزدی انسانی

ادامه

اطلاعیه, امنیت شغلی, درمان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تظاهرات معدنچیان یونان علیه قوانین منجر به اخراج!

کارگران معادن لارکو یونان که تعداد قابل توجهی را شامل می‌شوند، بنابر اصلاحاتی که دولت و مجلس این کشور پذیرفته است، از قرادادهای بی‌ثبات برخوردار و به دلایل اقتصادی تعدیل نیرو می‌شوند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری «WFTU»، کارگران معادن نیکل لارکو در یونان روز گذشته آتن پایتخت این ... تظاهرات معدنچیان یونان علیه قوانین منجر به اخراج!

ادامه

امنیت شغلی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, یونان

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیاتی لاوان

جمعه مورخ ۱۴۰۳/۴/۱ خواسته فوری این کارگران؛ حذف شرکت‌های پیمانکاری، افزایش دستمزدها و  ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت می باشد. این لکه ننگ تا ابد بر پیشانی علی مددی و علی مددی ها و سایر مدیران مناطق و شرکت های دیگر نفتی  بماند که با بی تفاوتی معیشت کارکنان صنعت نفت را به ... تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیاتی لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران