«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

عقب‌نشینی بورس نیویورک از حذف سهام شرکت‌های چینی

بورس نیویورک در تاریخ ۴ ژانویه/۱۵ دی ماه بدنبال مشورت با مقامات نظارتی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که دیگر ضرورتی برای حذف سهام سه اپراتور مخابراتی چین از لیست شاخص‌های این بورس وجود ندارد؛ بدنبال صدور این بیانیه بود که بورس نیویورک صرفا در طول مدت چند روز، رویکردی معکوس در پیش گرفت.

 

این در حالیست که بورس نیویورک در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرده بود که معاملات سه اپراتور مهم و اصلی مخابراتی چین به نام های «چاینا موبایل»، «چاینا تلکام» و «چاینا یونیکام» از تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی به حالت تعلیق در خواهند آمد؛‌ این بیانیه مطابق با دستور العمل اجرایی دولت آمریکا در نوامبر سال گذشته میلادی صادر شده بود.

 

در حالی که بورس نیویورک تصمیم اصلی خود را در ارتباط با حذف سهام شرکت های چینی را لغو کرده است، باید گفت که قطعا ملاحظات بسیار زیادی در پشت پرده این تصمیم وجود داشته است که در این بین یک موضوع قطعی و مسلم است؛ آن موضوع این است که اگر تصمیم اصلی و اولیه بورس نیویورک مبنی بر حذف سهام اپراتورهای مخابراتی چین حقیقتا اجرایی می‌شد، آسیب‌ها و خسارت‌های گسترده‌ای به منافع بورس نیویورک و آمریکا وارد می‌شد.

 

سه اپراتور مهم مخابراتی چین بیش از ۲۰ سال است که از طریق رسید سپرده گذاری آمریکا (ADR)، مشغول تجارت و معامله در بورس نیویورک هستند و در تمام این مدت از قوانین و الزامات نظارتی تعریف شده در بازار اوراق بهادار آمریکا تبعیت کرده‌اند.

 

اگر بورس نیویورک به دلیل دستور اداری صادر شده که انگیزه پشت پرده آن نیز کاملا سیاسی بوده است، بدنبال این باشد که شرکت‌هایی که کاملا قانونی رفتار می‌کنند را سرکوب کند، این روند به طور حتم قوانین و نظم بازاری را مختل می‌سازد و به حقوق و منافع قانونی سرمایه‌گذاران جهان آسیب می‌زند و به اعتماد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران جهانی در بورس نیویورک صدمه وارد می‌کند.

 

از همه مهم تر این است که احترام به قوانین، پایه و اساس آمریکا به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی محسوب می‌شود و تصمیم بورس نیویورک جهت حذف شرکت‌های چینی، تصمیمی ناشی از کوته‌بینی است که تاثیراتی منفی آن بر آمریکا بسیار فراتر از حد انتظار خواهد بود.

 

همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز تاکید کرده است، موقعیت آمریکا به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی به اعتماد شرکت‌ها و سرمایه گذاران جهان و پایبندی و یقین آنها به این قوانین و سیستم‌ها در آمریکا بستگی دارد و سرکوب بی‌دلیل شرکت‌های خارجی توسط آمریکا بدون تردید به تضعیف اعتماد جهان به بازار سرمایه آمریکا ختم خواهد شد.

 

در حال حاضر، روابط بین آمریکا و چین وارد دوراهی‌های جدیدی شده و تنها ملاقات بین مقامات دو کشور است که می‌تواند پنجره جدیدی از امید را باز کند؛ در این بین، انتخاب عاقلانه چین و آمریکا، احترام به بازار و قانون و حمایت از قوانین و منافع مشروع سرمایه‌گذاران تعریف می‌شود.

یونهاپ: ایران خواستار خریدتجهیزات پزشکی باپول بلوکه‌شده در کره‌جنوبی است

خبرگزاری یونهاپ از قول یک منبع دیپلماتیک کره جنوبی اعلام کرد ایران خواستار استفاده ازبخشی از دارایی‌های مسدود شده خود نزد بانک‌های کره جنوبی برای خرید تجهیزات پزشکی است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

سی‌ان‌ان؛ آمریکا در هرج و مرج و چین در مسیر پیشرفت

تارنمای شبکه آمریکایی سی ان ان روز پنجشنبه نوشت: ایالات متحده صحنه هرج‌ومرج و آشوب‌های انتخاباتی است و با وجود گرفتاری کشورهای سراسر جهان در همه‌گیری کووید – ۱۹، چین در مسیر پیشرفت قرار دارد و در حال احیای اقتصاد و دنبال کردن اهداف ژئوپولیتیکی‌اش است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, بلژیک, جهان, چین, شرق آسیا, همبستگی

ترکیه و اقلیم کردستان عراق قرارداد ۲۵ ساله گاز امضا کردند

یک روزنامه چاپ ترکیه روز دوشنبه مدعی شد که ترکیه و اقلیم کردستان عراق یک قرارداد ۲۵ ساله در خصوص صادرات گاز به ترکیه امضا کردند که به موجب این قرارداد نرخ گاز وارداتی از عراق ثابت و هر یک هزار متر مکعب آن ۲۵۰ دلار خواهد بود.

ادامه

اقتصادی, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق