گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

عطوان: آمریکا در عراق و سوریه هم با سرنوشت مشابه خود در افغانستان مواجه می‌شود

سردبیر روزنامه رأی الیوم با تاکید بر شکست سخت آمریکا در افغانستان، معتقد است این کشور در عراق و سوریه نیز با همین سرنوشت مواجه خواهد شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در اظهارات هفتگی خود با تاکید بر شکست سخت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی آن در افغانستان، تصریح کرد آمریکا در عراق و سوریه نیز با همین سرنوشت مواجه خواهد شد و در عین حال کشور افغانستان با حضور طالبان به خطر بزرگی برای اهداف آمریکا در هر جایی از جهان تبدیل خواهد شد.

 

عبد الباری عطوان گفت: «اوضاع افغانستان به ویتنام شبیه است و شکست در افغانستان در این کشور بسیار بدتر از ویتنام است. خسارت آمریکا در این کشور بیشتر از خسارت‌های واشنگتن در ویتنام خواهد بود، زیرا آمریکا به دست جنبشی شکست خورد که هیچ کشور بزرگی آن را به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان در ارائه الگویی به ملت افغان یا ملت‌های خاورمیانه به سختی شکست خورد. اکنون در کابل، سپس بغداد و پس از آن، دمشق این اتفاق تکرار خواهد شد.»

 

وی افزود: «آمریکا در این جنگ خواست که خسارت‌ها را کاهش دهد. به این نتیجه رسید که با دو گزینه مواجه است؛ خسارت‌های بسیار گسترده یا کاستن از این خسارت ها. آمریکا به خوبی می‌داند که موفق به شکست طالبان نخواهد شد. طالبان اکنون بر بیشتر مراکز ولایت‌های افغانستان تسلط دارد و پس از تسلط بر کابل، از تشکیل امارات اسلامی طالبان خبر خواهد داد. آمریکا با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان اطلاعات، در ارزیابی درباره شرایط افغانستان اشتباه کرد. این شکست نشان می‌دهد که مقاومت تنها راه آزاد سازی کشور است.»

 

سازمان سیا در ارزیابی خود درباره افغانستان اشتباه کرد

 

عطوان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و دیگر سازمان‌های جاسوسی این کشور در ارزیابی موضع در افغانستان به شدت اشتباه کردند. آن‌ها می‌گفتند که کابل پس از سه ماه سقوط خواهد کرد. اکنون می‌گویند کمتر از یک ماه چنین اتفاقی خواهد افتاد. این موضوع بازتاب دهنده آشفتگی بی‌سابقه سازمان اطلاعات آمریکا است که گفته می‌شود بهترین سازمان اطلاعات در سطح جهان است. موضوع دوم، ارزیابی نادرست در خصوص دیپلماسی طالبان است. طالبان با بیشتر کشور‌های همسایه روابط قدرتمندانه‌ای برقرار کرد. همان طور که این کار را در قبال چین انجام داد. به مسکو رفت و با روسیه روابط برقرار کرد. باید به یاد داشته باشیم که پاکستان از همان روز نخست، حامی اصلی طالبان بوده است و این علت همگرایی طالبان با چین است. چین برنده نخست این شکست آمریکا خواهد بود، زیرا چین طرح‌هایی برای بازسازی افغانستان و همچنین طرح‌هایی برای تشکیل حکومت دوم طالبان دارد. به نظرم جاده ابریشم هم از افغانستان عبور خواهد کرد.»

 

وی در ادامه گفت: «برخی در اروپا و آمریکا پیش بینی می‌کنند که شاید افغانستان عرصه جنگ داخلی و هرج و مرج شود. این موضوع بعید نیست. طالبان حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از ملت افغان را تشکیل می‌دهد. آمریکا در جدا کردن این جنبش و قبیله پشتون شکست خورد. موضوع دوم این است که عناصر طالبان جنگجو و از تجربه بالایی برخوردار هستند. به نظرم طالبان و افغانستان برای آمریکا بسیار خطرناک خواهد شد. آمریکا فرماندهی خاصی در دوحه برای پیگیری شرایط خشونت آمیز و فرستادن هواپیما‌ها برای هدف قرار دادن افغانستان ایجاد کرد. در صورتی که آمریکا افغانستان را هدف قرار دهد، افغانستان را به این اقدام سوق خواهد داد که آمریکا را در هر جایی هدف قرار دهد.»

 

از سوی دیگر، گای تیلور خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز گفت: «بر این باورم که دولت جو بایدن در زمینه سیاست خارجی با مشکل واقعی مواجه شد.»

 

وی گفت: بسیاری از ولایت‌های افغانستان در برابر طالبان تسلیم شدند؛ بی آنکه جنگی صورت بگیرد. با توجه به این شرایط، آمریکا طی ۲۰ سال چه کاری انجام داد؟ ارتش، آموزش نیرو‌های افغان به کجا رسید؟ افکار عمومی چطور؟ آن هم زمانی که بسیاری از مناطق از طالبان استقبال کردند.

 

تیلور ادامه داد: «به نظرم اتفاقی که طی ۲۰ سال گذشته روی داد، افتتاح برخی از دانشگاه‌ها و حضور زنان در دانشگاه‌ها بود. همان طور که شاهد بودیم که پس از عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی، نیرو‌های طالبان همه افراد بافرهنگ و حتی زنان را ترور کردند…»

 

عطوان در خصوص تغییر دیدگاه طالبان گفت: «طالبان با جنبش ۲۰ سال پیش تفاوت دارد. در غیر این صورت، آمریکا با آن مذاکره نمی‌کرد و نام آن را از فهرست‌های تروریستی خارج نمی‌کرد. طی مذاکرات در دوحه که از پنج سال پیش آغاز شد، نشنیدیم که آمریکا درباره آزادی‌ها در افغانستان سخن بگوید. از سوی دیگر، اگر اشغالگری آمریکا الگو و نمونه است، چرا نیرو‌های ارتش افغانستان از الگوی آمریکا دفاع نکردند. آمریکا حدود ۱۶۰ میلیارد دلار برای تجهیز ارتش افغانستان و آموزش آن هزینه کرد. اما اگر ارتش افغانستان درباره این افکار و آزادی‌ها متقاعد شده بود، چرا از این آزادی‌ها دفاع نکرد؟ به نظرم آمریکا می‌خواست که طالبان چین را دچار فرسایش کند.»

 

عطوان در انتهای اظهاراتش گفت: «طالبان برای ارسال برخی پیام‌ها تلاش می‌کند. نخست اینکه متخاصم و دشمن آمریکا خواهد بود و در محور چین، روسیه و ایران قرار خواهد گرفت. اگر آمریکا بزرگ‌ترین قدرت جهان بود، شاهد بودیم که در افغانستان شکست خورد و در حال فرار از آن است.»

چین: آمریکا باید مسئولیت هرج و مرج در افغانستان را بپذیرد

نماینده ویژه چین در امور افغانستان گفت: ایالات متحده به دلیل خروج عجولانه از افغانستان باید مسئولیت اصلی هرج و مرج کنونی در این کشور را برعهده بگیرد. واشنگتن ۲۰ سال پیش جنگ را در افغانستان آغاز کرد و سپس بدون مسئولیت پذیری عقب نشینی کرد و افغانستانی ویران شده را تحویل مردم داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, جهان غرب, چین

خبرگزاری کوبا: یکه‌تازی طالبان، موید شکست آمریکا در افغانستان است

خبرگزاری کوبا با اشاره به یکه تازی طالبان در افغانستان، آن را نشانه شکست آمریکا دانست و تاکید کرد که ایالات متحده با خارج کردن نظامیان خود، قصد دارد بدون نیاز به تکرار صحنه تحقیرآمیز سقوط سایگون در جنگ علیه ویتنام را بار دیگر در افغانستان تداعی کند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, ناتو, ویتنام