چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا بسته ۶۰ میلیارد دلاری کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد. به گزارش شنبه ایرنا از “تاس”, این نمونه نادری از همکاری حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا بود که در آن دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان پیوستند تا این بسته کمک برای اوکراین را تصویب کنند. علاوه بر لایحه ... مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک نظامی به اوکراین را تصویب کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, اوکراین, تایوان, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین

عبدالباری عطوان؛ آمریکا در آستانه انقلابی علیه نژادپرستی است

همچنان تنش‌ها، آشوب و خشونت در شهر مینیاپولیس آمریکا بعد از کشته شدن یک جوان سیاه پوست به دست پلیس ادامه دارد. این پلیس جوان سیاه پوست را خفه کرده و او را روی زمین رها کرد تا جان خود را از دست داد. این جنایت شنیع پرونده ظلم به سیاه پوستان توسط پلیس آمریکا و برخی نهادهای حکومتی‌اش را مجددا مطرح کرد.

 

به گزارش ایسنا، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه این تحلیل نوشت: به رغم گذشت یک سال از لغو قوانین تبعیض نژادی همچنان اقدامات علیه سیاه پوستان ادامه دارند هرچند که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، کاندولیزا رایس و کالین پاول از وزرای خارجه پیشین و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی سابق خودشان سیاه پوست هستند. آمارهای رسمی نشان می‌دهند سن یک آمریکایی سیاه پوست شش سال از شهروند سفید پوست کمتر است و میزان سیاه پوستان در زندان‌های آمریکا بیش از ۴۳ درصد است هرچند که آن‌ها ۱۳ درصد مجموع ساکنان را تشکیل می‌دهند و از مجموع ۱۰۰ عضو سنا و ۴۴ نماینده مجلس نمایندگان تنها دو سناتور سیاه پوست وجود دارد.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق آرای نژادپرستان سفیدپوست و پیروی از دستورکارهای آن‌ها به پیروزی رسید. انتقاد وی از اوباما و درخواست از او برای بازگشت به زادگاهش در کنیا و ایجاد شک و شبهه در شناسنامه وی و حملاتش علیه مهاجران و مسلمانان موجب وخامت تبعیض نژادی در کشوری شده که ادعا می‌کند پیشرو برابری و آزادی در جهان است.

 

مشاهده فیلمی که از قتل جوان سیاه پوست گرفته شده بسیار دردناک است. قربانی با صدای اندوهگینی به جلادش می‌گوید: “زانویت روی گردنم است… نمی‌توانم نفس بکشم… دارم خفه می‌شوم…مادرم…مادرم.” بعد صدای وی قطع می‌شود و از حرکت باز ایستاده و از دنیا می‌رود.

 

ترامپ از طریق تازه‌ترین توییتش از این جنایت حمایت کرد: “زمانی که آشوب آغاز می‌شود تیراندازی شروع می‌شود.” گویی وی پلیس را به قتل معترضان در مینیاپولیس تحریک می‌کند.

 

گزافه‌گویی نکرده‌ایم اگر ترامپ را گورباچف آمریکا بدانیم که بذر فروپاشی آن را با سیاست‌های نژادپرستانه و احمقانه خود و جانبداری از نژادپرستان سفیدپوست که او را به قدرت رساندند، می‌کارد.

 

این اولین بار در تاریخ آمریکا است که رهبری قدرت را به دست گرفته که دروغ را خوب بلد است و از حامیانش در ایالت‌هایی که دموکرات‌ها در آنجا حکمرانی می‌کنند می‌خواهد قانون را زیرپا گذاشته و به خیابان‌ها آمده و علیه تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با کرونا تظاهرات کنند.

 

۵۰ سال پیش رزا بارکس، زن سیاه پوست آمریکایی صندلی خود را در جلوی اتوبوس برای سفیدپوستان خالی نکرد و پلیس بعدا او را بازداشت کرد. این مساله موجب انقلاب سیاه پوستان در جنوب آمریکا و موجب لغو قانون نژادپرستانه شد. بعید نیست که انقلاب مشابهی علیه بازگشت نژادپرستی در زشت‌ترین چهره توسط ترامپ و گروهش رخ داده و موجب سرنگونی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و تغییر بسیاری از قوانین نژادپرستانه و ایجاد برابری واقعی میان شهروندان آمریکایی شود.

ترامپ: واشنگتن رابطه با سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری گفت که سازمان بهداشت جهانی تحت کنترل چین بوده و واشنگتن روابط خود با سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا

آمریکا خدمات رسانان به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا را تهدید کرد

آمریکا در اقدامی خصمانه به کشورها، بنادر، شرکت‌های حمل و نقل و بیمه گذاران خارجی هشدار داد در صورت ارائه خدمات به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا با تحریم‌ رو به‌رو خواهند شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر