گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

طرح شام جدید الکاظمی برای مصر و اردن

مصطفی الکاظمی در نشست سران سه کشور عراق، مصر و اردن در امان در صدد اجرایی کردن طرح «شام جدید» است که مبتنی بر دادن نفت در مقابل جذب سرمایه‌های این دو کشور خواهد بود.

 

به گزارش ایرنا، نخست وزیر عراق از این پروژه جدید یکشنبه گذشته (دوم شهریور) در گفت وگو با روزنامه «واشنگتن پست»، یک روز پس از پایان سفر پنج روزه‌اش به آمریکا پرده برداشت.

 

وی گفت که همانند طرح اروپایی، درصدد ارایه پروژه «شام جدید» به «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر در نشست سه جانبه در امان است.

 

الکاظمی در توضیح این پروژه افزود با اجرای این طرح تبادل سرمایه و فناوری بین این سه کشور به صورت آزاد انجام خواهد شد.

 

اعتقاد بر این است که سه کشور عراق، اردن و مصر دارای تولید ناخالص داخلی به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار هستند در حالی که حجم تبادلات تجاری بین سه کشور بسیار پایین و ضعیف است.

 

پایگاه خبری «اقتصاد نیوز» عراق در این راستا، حجم مبادلات  عراق و مصر را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و با اردن کمتر از یک میلیارد دلار و بین دو کشور مصر و اردن نیز کمتر از یک میلیارد دلار اعلام کرده است.

 

به نوشته این منبع خبری متخصص در مسائل اقتصادی، این در حالی است که جمعیت سه کشور فراتر از ۱۵۰ میلیون نفر است.

 

در چارچوب این طرح، انتظار می‌رود که در بحث های اقتصادی سران سه کشور، موضوع خط لوله نفتی بصره به بندر «عقبه» در اردن و از آنجا به مصر با هزینه ۱۸ میلیارد دلار را مطرح کنند.

 

مصر و اردن تمایل دارند که نفت را از عراق با تخفیف ۱۶ دلار در مقایسه با قیمت نفت برنت خریداری کنند.

 

در مقابل عراق آمادگی خود را برای واردات برق از مصر و اردن از طریق ارتباط شبکه های برق سه کشور ابراز داشته است و انتظار می رود که اردن نیز بر اجرای توافق‌های صورت گرفته در دوره دولت پیشین (عادل عبدالمهدی) در بخش انرژی، تبادلات بازرگانی و سرمایه گذاری بین دو کشور تاکید کند.

 

«قصی حاتم» عضو کمیسیون خدمات و سازندگی در پارلمان عراق نیز در این باره گفت که طرح شام جدید به معنی جذب سرمایه گذاری‌ها به عراق با هدف توسعه و ایجاد اشتغال و اجرایی کردن توافقنامه های اقتصادی بین سه کشور است.

 

 در عین حال کارشناس برجسته اقتصادی عراقی گفته است که طرح جدید نخست وزیر عراق به نام «شام جدید» به مفهوم رویکرد عراق به سمت اقتصاد آمریکایی، شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس، مصر و اردن است و این به معنای صرف‌نظر کردن از توافقنامه با چین است که دولت عادل عبدالمهدی با پکن در ۲۰۱۹ امضا کرده است.

 

«مازن الاشیقر» افزود اجرای این رویکرد اقتصادی، با توجه به ادامه ناامنی‌ها در عراق و گسترش فساد و وجود کاغذبازی دست و پا گیر، مساله ورود شرکت‌های بزرگ برای سرمایه گذاری در عراق را با مشکل مواجه کرده است.

 

وی بخشی از اهداف طرح شام جدید را ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری در عراق دانست و افزود که در زمان حاضر میزان بیکاری در عراق به ۳۵ درصد رسیده که رقم بسیار بالایی است.

 

در همین پیوند، برخی اعضای فراکسیون «ائتلاف النصر» (حیدر العبادی) معتقدند که طرح شام جدید، در دوره نخست وزیری العبادی مطرح شده بود و الکاظمی درصدد احیای دوباره آن است.

 

«عقیل الردینی» به خبرگزاری «بغداد الیوم» گفته است که این طرح، یکی از پروژه های کلان است که مبتنی بر تفاهم‌های اقتصادی و سیاسی بین عراق و مصر است و اردن به عنوان حلقه پیوند دو کشور در این طرح مشارکت داده شده است.

 

به گفته وی، طرح مبتنی بر این واقعیت است که مصر دارای یک ظرفیت بزرگ جمعیتی است و در مقابل عراق دارای ظرفیت بزرگ انرژی نفت است و اردن به عنوان حلقه اتصال و بهره برداری از مزیت‌های آن، شریک سوم محسوب می‌شود.

 

الردینی افزود که الکاظمی با توجه به سیاست‌های معتدل مصر و اردن مصمم است که این طرح را به اجرا بگذارد.

 

نخستین نشست سه ‌جانبه سران این کشورها، مارس ۲۰۱۹ (فروردین ۹۸) در قاهره و دومین آن نیز سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) در نیویورک آمریکا برگزار شده است.

 

نشست قاهره بر همکاری اقتصادی میان سه کشور و توسعه و گسترش مناطق صنعتی مشترک و همکاری در بخش‌های انرژی، تأسیسات زیربنایی و بازسازی متمرکز بود.

 

اما در نشست نیویورک رهبران عراق، مصر و اردن بر اهمیت دستیابی ملت فلسطین به تمام حقوق مشروع خود و در مقدمه آن تشکیل یک کشور مستقل به مرکزیت بیت‌المقدس شرقی و در چارچوب راه‌ حل تشکیل دو کشور مستقل تأکید کردند.

 

الکاظمی شنبه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که نشست امان شامل تکمیل گفت ‌و گوی سه ‌جانبه با مصر و اردن است که در دولت گذشته عراق (عادل عبدالمهدی) در قاهره آغاز شده بود.

 

وی نشست سه‌جانبه در امان را برای توسعه روابط در زمینه اقتصادی و نیز در خصوص تحولات منطقه مهم ارزیابی کرد.

دست رد محمود عباس به سینه پمپئو

” مایک پمپئو ” وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی از ” محمود عباس ” رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای شرکت در اجلاس به اصطلاح ” صلح خاورمیانه ” که قرار است توسط آمریکا در یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برگزار شود ، دعوت کرد، اما با دست رد ... دست رد محمود عباس به سینه پمپئو

ادامه

اردن, اسراییل, امارات, امریکا, بحرین, جهان, خاورمیانه, خبر, سودان, عربستان سعودی, عمان, فلسطین, مراکش, مصر

تلاش‌های بی‌وقفه آمریکا برای احیای داعش در رقه سوریه

طی ماه‌های اخیر درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و نیروهای مسلح داعش در اطراف منطقه التنف تحت کنترل آمریکا رخ داده که نشان از تلاش و تمایل این کشور برای احیای داعش در رقه سوریه دارد.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, سوریه