حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

ضرورت ایجاد تشکل سندیکایی برای تحقق مطالبه‌های نفتگران

با تقسیم کارگران در لایه‌های رسمی‌ای مختلف که عبارتند از قراردادی، پیمانکاری، شرکتی، مدت موقت، مدت معین، حجمی، و ارکان ثالث، و به‌کار بردن آن‌ها به‌وسیله پیمانکاران و دلالان نیروی کار دست‌اول تا دست‌چندم در تمام عرصه‌های تولید و خدمات، و با تحمیل انواع مختلف تبعیض مزدی، کاری، بیمه‌ای، درمانی، و رفاهی به‌قصد تفرقه‌افکنی بین کارگران، رژیم ولایی به‌طرزی فاجعه‌بار بهره‌کشی از نیروی کار در کشورمان را نهادینه کرده است.

در صنعت نفت کارگران رسمی از دستمزدهایی حتا تا چهار برابر دستمزد کارگر مدت موقت “هم رده‌ی” خود و به‌همراه مزایا برخوردار بوده‌اند.

 

در حال حاضر حدود “۳۴ هزار” کارگر قرارداد موقت و “۱۲۰ هزار” کارگر پیمانکاری در صنعت نفت مشغول به‌کارند. روز ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹ کارگران مدت موقت وزارت نفت با سفر به تهران و اعتراض به “رسمیت یافتن تبعیض” میان خود با نیروهای رسمی مقابل مجلس تجمع کردند.

 

همچنین با اعلام قبلی، در روز ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ عده کثیری از کارگران رسمی نفت با خواست “برداشته شدن محدودیت‌های حقوقی”، “رفع مشکل انتقالی کارکنان”، “تغییر اساسنامه صندوق‌های بازنشستگی نفت”، و “اصلاح قانون مالیات” در مقابل مجلس در تهران و همچنین در اهواز تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

 

در پاسخ به ‌این مطالبه‌های نفتگران، وزارت نفت مشکل را ناشی از مصوبه‌های مجلس دانست و در گرماگرم کشمکش‌های جناحی توپ را به‌ زمین مجلسیان انداخت. نه مجلس، نه دولت، و نه قوه قضاییه هیچ‌کدام پاسخگوی خواست‌های به‌حق کارگران صنعت نفت نبوده و نیستند.

 

پس از اعتراض‌های گستردۀ کارگران نفت در تابستان ۱۳۹۹، کارگزاران رژیم ولایی دادن وعده‌های بی‌پشتوانه خود را کنار گذاشتند و در واقع دلیل به‌کارگیری دلالان نیروی کار را (که ازجمله مورد اعتراض کارگران نیز بود) خیلی واضح و روشن اعلام کردند. در تلاشی برای حفظ حالت تهاجمی و بدون اینکه به “فاش” کردن سیاست رژیم برای بهره‌کشی حداکثری و ارزان‌سازی نیروی کار نیازی باشد، موسی احمدی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس، به ایلنا، ۱۰ دی‌ماه ۹۹، گفت: “مجلس هیچ طرحی برای حذف پیمانکاران ندارد.” در توصیف یکی از اهداف رژیم در به‌کارگیری دلالان نیروی کار و آگاهی کامل رژیم از عملکرد ضد انسانی واسطه‌ها، احمدی همچنین افزود: “اگرچه تمام اعتبار لازم از سوی کارفرمای مادر تأمین می‌شود ولی پیمانکار تخلف می‌کند و حق کارگر را پرداخت نمی‌کند. … در برخی از پروژه‌ها، به‌وسیله نیروهای واسطه‌ای، بین کارفرما و کارگر فاصله ایجاد می‌کنیم.”

 

روزنامه اعتماد، ۲۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری، از افزایش غیررسمی ۵۰ درصدی نان، افزایش ۷۲ درصدی قیمت شکر، و “چهار بار” افزایش قیمت روغن از سال ۹۹ به این سو، گزارش داد. در یک‌چنین شرایطی، رژیم ولایی به تحمیل فقر مطلق به طبقۀ کارگر کشورمان به‌وسیلهٔ دلالان نیروی کار بسنده نکرده و در ماه‌های اخیر به کاهش دستمزدهای چندین برابر زیر خط فقر آنها نیز آغاز کرده است.

 

بر اساس گزارش ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ خبرگزاری ایلنا، با تغییر پیمانکار و به “بهانه همسان‌سازی و یکسان‌سازی” دستمزدها، کارگزاران رژیم در پارس جنوبی عملاً به کاهش “پایه حقوق” و حذف مزایای مزدی نظیر “سنوات، حق مسکن، حق جاده، حق سفر، حق لباس” نیز آغاز کرده‌اند. این کارگران بیش از ۸۰۰ هزار تومان از دستمزد ماهیانه‌شان را از دست داده‌اند. تجمع و اعتراض کارگران و کارکنان رسمی صنعت ملی نفت ایران در شهرهای تهران و اهواز نشان دهنده نارضایتی عمیق نفتگران کشور از سیاست‌ها و عملکرد رژیم ولایت ‌فقیه است. برای تحقق مطالبه‌های به‌حق کارگران صنایع نفت و گاز ایجاد و احیای تشکل سندیکایی اولویتی چشم‌پوشی‌ناپذیر است.

«نامۀ مردم»

مخاطرات کارگری و چرخه معیوب پیشگیری از تکرار حوادث

فرشاد اسماعیلی می‌گوید نبود تشکل و اتحادیه‌ای یکپارچه، یکی از ضعف‌هایی است که موجب شده کارگران صدایی واحد برای استیفای حقوق اولیه انسانی خود و برای نجات جان خود نداشته باشند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

کارکنان رسمی نفت در شهرهای مختلف دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند + ویدئو

صبح روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه جمعی از کارکنان رسمی شرکت نفت در شهرهای مختلف از جمله اهواز، آبادان، عسلویه، گچساران، تهران و فلات قاره بهرگان دست به تجمع و راهپیمایی اعتراضی زدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, ویدیو