هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

یک رسانه اسرائیلی از استعفای رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل به‌دلیل شکست در طوفان الاقصی خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه اسرائیلی امروز دوشنبه از استعفای آهارون حالیوا، رئیس اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل خبر داد. روزنامه یدیعوت آحارانوت دلیل استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل را شکست در ۷ اکتبر ... بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کرد

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, فلسطین

محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده» خواند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (شنبه) وتوی آمریکا علیه اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل متحد را موضعی «ناامیدکننده»، «شرم‌آور»، «غیرقابل توجیه» و «غیرمسوولانه» خواند. وی در مصاحبه با خبرگزاری فلسطین ... محمود عباس: وتوی آمریکا علیه فلسطین «ناامیدکننده» و «شرم‌آور» است

ادامه

آمریکا, اسراییل, تجاوز نظامی, تحلیل, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

به دنبال وتوی پیش نویس عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد توسط آمریکا، الجزایر متعهد شد این پیش نویس را بار دیگر در شورای امنیت مطرح کند. عمار بن جامع سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل در این باره گفت: امیدواریم بار دیگر زمانی که پیش نویس عضویت فلسطین در سازمان ملل ... الجزایر؛ پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

ادامه

آمریکا, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

«شینهوا»؛ غارت و کشتار، از جمله جنایات متعدد آمریکا در خاورمیانه

“خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اخیرا گزارش داد، ناوگانی متشکل از ۸۹ کشتی نفتکش روز شنبه نفت استخراج شده به صورت غیرقانونی را از سوریه به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق منتقل کردند؛ این جدیدترین اقدام طرف آمریکایی برای سرقت منابع از این کشور جنگ‌زده محسوب می‌شود.”

 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری «شینهوا» در گزارشی درباره سیاست‌ها و اقدامات مخرب و غیرقانونی آمریکا طی مداخلاتش در خاورمیانه می‌نویسد: «این اتفاق دو روز پس از آن رخ داد که آمریکا کاروانی متشکل از ۱۴۴ نفتکش را برای سرقت نفت از سوریه روانه همین مسیر کرد. غارت بی‌رویه نفت تنها یکی از جنایات متعدد آمریکا در خاورمیانه است. توسعه‌یافته‌ترین کشور جهان برای حفظ هژمونی سیاسی و اقتصادی خود، بارها درگیری‌هایی را به راه انداخته، تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را به شکلی بی‌ملاحظه علیه این منطقه اعمال کرده و باعث بلایای انسانی شدید برای مردم خاورمیانه شده است.

 

دزدی علنی

 

در هشتم اوت جاری، وزارت نفت سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که میانگین تولید روزانه نفت سوریه در نیمه اول سال ۲۰۲۲، معادل ۸۰۳۰۰ بشکه بوده است، در حالی که نیروهای اشغالگر آمریکایی و “مزدوران” آنها به طور متوسط ​​روزانه ۶۶۰۰۰ بشکه نفت از سوریه دزدی می‌کنند؛ رقمی که معادل بیش از ۸۳ درصد از مجموع تولید نفت سوریه است.

 

آمریکا در پی مداخله مستقیم نظامی خود در سوریه در سال ۲۰۱۴، نیروهای خود را در مناطق نفت‌خیز سوریه مانند استان حسکه در شمال شرقی و استان دیرالزور در شرق این کشور مستقر کرده است. طبق اعلام این وزارتخانه، بحران طولانی مدت در سوریه حدود ۱۰۵ میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم به بخش نفت این کشور وارد کرده است.

 

بسام طعمه، وزیر نفت سوریه، پیشتر گفته بود که آمریکا و متحدانش مانند دزدان دریایی هستند که به ثروت نفتی کشورش طمع دارند.

 

محمد العمری، یک کارشناس سیاسی اهل سوریه هم گفت: غارت منابع نفت و گاز در سوریه یکی از زشت‌ترین تصاویر از نقض حقوق بشر توسط آمریکاست.

 

ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا علاوه بر نفت، همچنین بارها به قاچاق و سوزاندن گندم سوریه پرداخته است. در ماه مه ۲۰۲۰، ارتش آمریکا از بالگردهای آپاچی برای پرتاب بمب‌های آتش‌زا در منطقه الشدادی در جنوب استان الحسکه واقع در شمال شرقی سوریه استفاده کرد که باعث سوختن محصول گندم در آن حوزه و کشته شدن ۱۴ غیرنظامی سوری و به بار آمدن نزدیک به ۵۰ میلیون دلار خسارت شد.

 

سوریه که زمانی یک کشور صادرکننده موادغذایی بود، اکنون با کمبود شدید مواد غذایی مواجه است. بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، حدود ۱۲.۴ میلیون نفر، یا نزدیک به ۶۰ درصد از جمعیت سوریه، با ناامنی غذایی مواجه هستند.

 

جنایات تکان‌دهنده

 

مداخلات نظامی آمریکا باعث افزایش تعداد قربانیان و پناهجویان در سوریه شده است. بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، سوریه در سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۲ میلیون نفر جمعیت داشت، در حالی که سال‌ها جنگ و درگیری به کشته شدن بیش از ۲۵۰۰۰۰ و آواره شدن نیمی از جمعیت آن منجر شده است.

 

بر اساس سوابق موجود، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، ۳۸۳۳ غیرنظامی در سوریه مستقیماً در اثر بمباران‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا کشته شدند که نیمی از آنها زن و کودک بودند. طرف آمریکایی معمولاً تصمیم می‌گیرد چنین جنایاتی را مخفی نگه دارد.

 

در یک حمله هوایی در سال ۲۰۱۹ در نزدیکی شهر باغوز در استان دیرالزور در شرق سوریه، که یکی از بزرگترین جنایات آمریکا علیه غیرنظامیان در جنگ آمریکا با داعش را رقم زد، در مجموع ۸۰ نفر کشته شدند که ۶۴ نفر از آنها غیرنظامی شامل زنان و کودکان بودند.

 

با این حال، کشتار غیرنظامیان در این حمله، نخستین بار توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال گذشته فاش شد و این موضوع اجرای تحقیقاتی درون سازمانی توسط پنتاگون را موجب شد؛ تحقیقاتی که به این نتیجه رسید که اکثر کشته‌شدگان این حمله “شبه‌نظامیان داعش” بودند، بنابراین هیچ نیروی آمریکایی دخیل در آن نباید به سبب این حمله تنبیه انضباطی شود!

 

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در دفاع از این نتیجه‌گیری گفت: بله، ما تعدادی غیرنظامی بیگناه شامل زنان و کودکان را کشتیم… این در بحبوحه نبرد، در مه جنگ اتفاق افتاد.

 

به گفته کارشناسان سوری، اقدام آمریکا در رد هرگونه تخلف، بار دیگر نشان‌دهنده، اگر نگوییم سهل‌گیری، بلکه نفاق در قبال جنایات جنگی شنیع سربازان آمریکایی در کشورهای دیگر است.

 

اسامه دانورا، کارشناس سیاسی سوری می‌گوید: گلوله‌باران خونین و جنایتکارانه‌ای صورت گرفته است که منجر به مرگ صدها یا حتی هزاران غیرنظامی در نتیجه حملات هوایی شده است. البته آمریکایی‌ها این تلفات را خسارات جانبی می‌نامند.

 

چنین “خسارات جانبی” تنها در سوریه اتفاق نمی‌افتند، بلکه در سایر کشورهای خاورمیانه نیز رخ می‌دهند.

 

در عراق، حدود ۲۰۹۰۰۰ غیرنظامی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ به سبب جنگ آغاز شده توسط آمریکا در این کشور و درگیری‌های خشونت‌آمیز مرتبط با آن کشته شدند و حدود ۹.۲ میلیون عراقی هم به پناهندگی روی آورده یا مجبور به ترک سرزمین مادری خود شدند.

 

آمریکا علاوه بر مداخلات نظامی، تحریم‌های اقتصادی را نیز علیه کشورهای خاورمیانه اعمال کرده است. در سال ۲۰۱۹، آمریکا با استناد به قانون موسوم به “قانون حفاظت از غیرنظامیان سوریه” (قانون سزار)، تحریم‌ها علیه سوریه را تشدید کرد. از سال ۱۹۷۹، آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه بلندمدتی را علیه کشورهایی از جمله ایران اعمال کرده است. قانون موسوم به قانون داموتو که در سال ۱۹۹۶ به جریان افتاد، شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران و لیبی منع می‌کند.

 

شهیر العبیدی، محقق سیاسی در دانشگاه الانبار در عراق گفت، آمریکا به هر کجا که می‌رود، به ویژه زمانی که در درگیری‌های محلی دخالت می‌کند، معمولاً فرهنگ، اقتصاد، کشاورزی و صنعت محلی را نابود می‌کند.»

دمشق: فرانسه بداند که دوران قیمومیت به زباله‌دان تاریخ پیوست

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به ادعاهای وزارت خارجه فرانسه، تأکید کرد که پاریس، مسئولیت مهمی در کشتار مردم سوریه دارد.

ادامه

اروپا, استعمار, امریکا, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, شرق آسیا, غرب, غرب اروپا, فرانسه