هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

شرط بندی کشورهای عربی روی اسب بازنده؟

کارشناسان معتقدند که کشورهای عربی نباید به «جو بایدن» رئیس‌جمور آمریکا در شرایطی که دولت او در آستانه شکست قرار گرفته است، امتیاز بدهند.

 

به گزارش فارس، روزنامه مصری «الاهرام»، امروز (چهارشنبه)، در یادداشتی به قلم «عبدالله عبدالسلام» به این مسئله پرداخت و نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا بسیار اغراق می‌کند، زمانی که می‌گوید سفرش به منطقه که قرار است امروز آغاز شود، هدفش: «آغاز فصل جدید و امیدوارکننده‌ای است.. و من برای خاورمیانه‌ای امن‌تر، یکپارچه‌تر و همچنین وحدت کشورهای منطقه از راه دیپلماسی و همکاری به جای تجزیه تلاش می‌کنم.» حقیقت موجود می‌گوید این سفر واکنشی به مشکلاتی است که آمریکا به علت جنگ روسیه و اوکراین با آن دست و پنجه نرم می‌کند به‌ویژه از نظر بهای انرژی و نه اجرای یک نگرش آمریکایی جامع.»

 

نویسنده ادامه داد: «زمانی که بایدن از اهداف ایده‌آل صحبت می‌کند، خود را به فراموشی می‌زند که خاورمیانه پیش از بحران، جزء اولویت‌های او نبود و دولتش راهبردی برای خروج تدریجی از این منطقه تنظیم کرده بود تا برای مقابله با صعود چین، به شرق آسیا رهسپار شود. این مسئله باعث شد که کشورهای منطقه به دنبال شرکای جدیدی علی‌الخصوص چین و روسیه باشند.»

 

الاهرام می‌افزاید: «بر این اساس، بایدن نه با یک نگرش جدید، بلکه در چارچوب دیپلماسی دولت بحران‌ها [به منطقه] می‌آید. حال از او چه انتظاری باید داشت؟ مسائل اصلی شاهد تغییر چندانی نخواهد بود؛ البته به استثنای جملات تشویق‌کننده و تعهدها و پایبندی‌ها.به عنوان مثال در مسئله فلسطین، بایدن درباره راهکار دودولتی و خودداری از گام‌های یک‌جانبه‌ی زیان‌رسان به حل‌وفصل نهایی صحبت خواهد کرد. این در حالی است که خود او سال گذشته گفته بود راهکار دودولتی دور از دسترس است. از طرف دیگر، دولت خود او از بازگشایی کنسولگری در راستای خدمت به منافع فلسطین در قدس خودداری کرد. در ارتباط با پرونده ایران نیز سخنان بسیاری وجود خواهد داشت؛ اما عمل در وین یعنی جایی که مذاکرات ازسرگیری توافق ‌هسته‌ای برگزار می‌شود، صورت خواهد گرفت.»

 

در ادامه این یادداشت آمده است: «بایدن تلاش خواهد کرد برای افزایش تولید نفت فشار بیاورد؛ اما مسئله به این آسانی‌ها و در دسترس نیست! از طرفی، او سعی خواهد کرد امتیازاتی به دست آورد تا به موفق بودن سفر خود ببالد. اما همانطور که آرون دیوید میلر دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی می‌گوید، همه می‌دانند وضعیت داخلی [آمریکا] خوب نیست و بایدن و حزبش در آستانه یک شکست بزرگ در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر کنگره قرار دارند. از سوی دیگر، سایه بازگشت ترامپ به ریاست جمهوری نیز سر بر آورده است. پس چرا منطقه سخاوتمندانه به او ببخشد، در حالی که آینده او اطمینا‌ن‌بخش نیست؟!»

 

نویسنده در بخش پایانی عنوان می‌کند: «شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بایدن تصور خود از منطقه را تغییر نداده است تا این به بخشی از راهبرد سیاست خارجی مبدل شود. توجه کنونی نیز بازتابی از بحران داخلی اوست که پس از بین رفتن این بحران، پژمرده خواهد شد. اگر عملگرایی و منفعت اساس تفکر آمریکاست، پس عرب‌ها نیز باید مقابله به مثل کنند؟»

 

رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی که روزنامه «واشنگتن پست» اخیرا آن را منتشر کرد، خبر داد که امروز (چهارشنبه) به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد و سپس به عربستان سعودی خواهد رفت.

 

طبق گزارش‌ها، او در سرزمین‌های اشغالی با یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل و «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون‌ها در اراضی اشغالی دیدار خواهد کرد. بایدن پس از دیدار با مقامات صهیونیست به بیت لحم خواهد رفت و با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار خواهد داشت.

 

رئیس‌جمهور آمریکا پس از سفر به کرانه باختری، همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.

 

جو بایدن همچنین قرار است در سخت‌ترین بخش سفر خود که کاخ سفید تلاش کرده آن را پاسخی به دعوت «ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه ۸۶ ساله عربستان سعودی جلوه دهد، به ریاض برود. در این سفر همه نگاه‌ها به دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و حاکم عملی این کشور است که بایدن وعده منزودی کردن حکومت تحت امر او را در پی قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف سعودی داده بود.

پشت پرده دلارهای آمریکا در اقیانوسیه؛ واشنگتن نگران قدرت و نفوذ چین

حضور مجازی معاون رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس جزایر حوزه اقیانوسیه همزمان باوعده افزایش حمایت مالی از این کشورها، اگرچه درظاهر حکایت از توسعه روابط دوجانبه واشنگتن با این کشورهای کوچک دارد اما، پشت پرده این دست و دل بازی آمریکا، فراتر از روابط دوجانبه و ترفندی برای تقویت جبهه مقابله با چین است.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, شرق اروپا, نیوزلند

مسکو: آمریکا جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار داده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه: غرب رویارویی همه‌جانبه را با روسیه به راه انداخته و اکنون نیز به طرز خطرناکی در آستانه رویارویی نظامی نامحدود با روسیه قرار گرفته است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تشنج‌ زایی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

وزارت دفاع روسیه: تعداد مزدوران خارجی در اوکراین به ۲۷۰۰ نفر کاهش یافت

وزارت دفاع روسیه با اشاره به حضور تقریبا ۲۰ هزار مزدور خارجی در اوکراین، اعلام کرد از زمان آغاز عملیات در دونباس، بیش از ۷ هزار خارجی به کمک کی‌یف آمدند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, اوکراین, ترکیه, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, لهستان

میدل ایست آی: ناتو با دشمن‌سازی از چین صلح جهانی را تهدید می‌کند

میدل ایست آی در گزارشی نوشت که رویه جدید ناتو در قبال پکن ادعای “دفاعی” بودن این ائتلاف را زیر سوال می‌برد.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چین, حضور نظامی, روسیه, سوئد, شرق آسیا, شرق اروپا, فرانسه, فنلاند, لهستان, مقاله, ناتو