عضو ارشد دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به شهادت رسید

عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در حمله هوایی اسرائیل به محله «صبره» در جنوب غزه به شهادت رسید. به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در حمله هوایی اسرائیل به محله «صبره» در جنوب غزه به شهادت رسید. خبرگزاری وفا و شبکه تلویزیونی المیادین ... عضو ارشد دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین به شهادت رسید

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

رسانه اسرائیل: نیمی از قضات دادگاه لاهه به دنبال بازداشت مسئولان اسرائیل هستند

شبکه تلویزیونی «کان» اسرائیل گزارش داد که نیمی از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه به دنبال صدور حکم بازداشت مسئولان این رژیم هستند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه اسرائیلی «کان»، دادگاه لاهه همچنین به دنبال صدور حکم توقف جنگ در غزه قبل از آغاز حمله به شهر رفح است. پیش ... رسانه اسرائیل: نیمی از قضات دادگاه لاهه به دنبال بازداشت مسئولان اسرائیل هستند

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, لیبی, نسل‌کشی, هلند

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ غزه بی‌فایده است

فرماندهان ارتش اشغالگر اعلام کردند بنیامین نتانیاهو جان صهیونیست‌ها و سربازان ارتش را به خطر انداخته است، هرتزی هالوی نیز تاکید کرد که جنگ غزه بی‌فایده است. به گزارش ایسنا، طبق گزارش کانال ۱۳ عبری زبان، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به دلیل جنگی که ارتش در غزه به ... رئیس ستاد ارتش اسرائیل: جنگ غزه بی‌فایده است

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, خاورمیانه, صهیونیسم, فلسطین

خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند

خانواده‌های اسرای اسرائیلی شنبه شب با برگزاری تظاهراتی در تل آویو خواستار سرنگونی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شدند. به گزارش ایرنا از الجزیره، خانواده‌های اسرای اسرائیلی در این تظاهرات، گفتند: نتانیاهو کابینه را به سمت شکست کامل سوق می‌دهد و هنوز استراتژی روشنی برای جنگ وجود ندارد. آنها افزودند: اگر بخواهیم اسرا را ... خانواده‌های اسرای اسرائیلی خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شدند

ادامه

آزادی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

توجیه استفاده از بمب اتم توسط آمریکا، اعتراض توکیو را برانگیخت

توکیو به شدت به اظهارات مقامات آمریکایی در مجلی سنا در توجیه استفاده از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی که جان انسان‌های بی‌گناه بسیاری را گرفت انتقاد و به آن اعتراض کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه ان‌اچ‌کی، کامیکاوا یوکو وزیر خارجه ژاپن در رابطه با اظهارات مطرح شده در جلسه سنای ... توجیه استفاده از بمب اتم توسط آمریکا، اعتراض توکیو را برانگیخت

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, خاورمیانه, ژاپن, شرق آسیا, فلسطین, گزارش

زمزمه‌هایی از آغاز نبرد جدید علیه «قسد» در کل استان دیرالزور

درگیری‌ها میان نیروهای عشایر سوریه و هم پیمانان کُرد آمریکا در شرق سوریه درحالی از بعد از ظهر دوشنبه ازسرگرفته شده است که منابع محلی نسبت به گسترش دامنه آن و کشیده شدن این درگیری‌ها به کل استان دیرالزور و استان‌های دیگر تحت کنترل شبه نظامیان قسد هشدار می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه الوطن سوریه، به نظر می‌رسد که پیش‌بینی‌های مظلوم عبدی (کوبانی)، فرمانده شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به آمریکا درباره آرام شدن اوضاع در دیرالزور درست از آب درنیامده است؛ چراکه نیروهای عشایر عرب منطقه حملات گسترده‌ای را به مواضع قسد در شهرک «ذبیان» انجام دادند تا بعد از یک دوره آرامش درگیری‌ها در منطقه از سر گرفته شود.

نیروهای قبایل منطقه «عکیدات» در پی این درگیری‌ها کنترل بخشی از شهرک ذبیان را به دست گرفته و شماری از عناصر قسد را کشته‌اند.

طبق این گزارش، به دنبال این درگیری شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا در محور شهرک «الشحیل» تا «الباغوز» در حومه شرقی دیرالزور ممنوعیت آمد و شد اعلام کردند.

همزمان «ابراهیم الهفل»، شیخ قبیله «العکیدات» با انتشار فایل صوتی اعلام کرد که عشایر دیرالزور نبرد جدیدی را علیه شبه‌نظامیان قسد آغاز کرده‌اند.

الهفل همچنین خواستار قیام سراسری علیه شبه نظامیان دموکراتیک سوریه در منطقه شد.


هشدار نسبت به گسترش دامنه درگیری

منابع مطلع به الوطن اعلام کردند که درگیری‌ها میان نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای قبایل عرب در داخل ذیبان پس از تصرف بخش‌های وسیعی از این شهرک و شهرک «الطیانه» در جنوب آن توسط قبایل همچنان ادامه دارد.

همزمان با ادامه این درگیری‌ها منابع مطلع محلی نسبت به توسعه دامنه آن به کل استان دیرالزور هشدار داده‌اند.

این منابع گفتند که قیام جدیدی که شیخ قبیله العکیدات خواستار آن شده است گسترده خواهد شد و تمامی مناطق دیرالزور را دربر خواهد گرفت.

این منابع معتقدند که این درگیری‌ها به دلیل افزایش درد و رنج قبایل عرب در مناطق تحت کنترل هم‌پیمانان کُرد آمریکا، پس از دیرالزور به دو استان «الرقه» و «الحسکه» نیز کشیده خواهد شد.

در همین حال، منابع محلی به العربی الجدید گفتند که نیروهای دموکراتیک سوریه همزمان با ادامه درگیری‌ها نیروها، خودروهای زرهی و تجهیزات توپخانه‌ای را به منطقه «المعامل» در شمال دیرالزور منتقل کردند.

مرکز اطلاع رسانی نظامیان قسد در این باره با اشاره به تداوم درگیری‌ها اعلام کرد: نیروهای ما تدابیر امنیتی فوری لازم برای برقراری امنیت و ثبات در منطقه را اتخاذ کردند.

در این بیانیه امده است: نیروهای دموکراتیک سوریه رفت و آمد غیرنظامیان را به مناطق امن در روستاهای همجوار تسهیل و امنیت آنها را تضمین کردند.

همچنین منابع مطلع گفتند که حمله‌ای توسط نیروهای عشایر عرب به یک موضع قسد در ایستگاه تصفیه آب در شهرک «سویدان» در حومه دیرالزور انجام شد.


درگیری‌ها چرا شکل گرفت؟

نیروهای دموکراتیک سوریه، دیرالزور را به چهار بخش اداری تحت عنوان «کانتون» تقسیم کرده‌اند، این بخش‌ها شامل منطقه غربی، منطقه مرکزی، منطقه شمالی و منطقه شرقی می‌شود. اکثریت جمعیت منطقه غربی را طایفه «البکاره» تشکیل می‌دهند، منطقه مرکزی نیز از قبیله العکیدات تشکیل شده است، منطقه شمالی شامل طایفه «بکیر» است و منطقه شرقی نیز طایفه‌های «الشعیطات» و «هجین» را در بر می‌گیرد و تا مرز عراق و سوریه ادامه دارد.

«عبد السلام الخالد»، از افراد سرشناس روستای «الحوایج» می‌گوید، ساکنان این مناطق، شبه‌نظامیان قسد را متهم به سوء مدیریت شهرها و شهرک‌های خود کرده‌اند، چراکه امتیازات محدودی را فقط به وفاداران خود اعطا می‌کنند و همین اقدام از سال ۲۰۱۹ تا کنون باعث اعتراضات مردمی علیه آنها شد.

الخالد در این باره به شبکه الجزیره گفت: نیروهای دموکراتیک سوریه «احمد الخبیل»، رهبر شورای نظامی دیرالزور را علی‌رغم مخالفت مردم منطقه با حضور وی، به عنوان شیخ و بزرگ قبایل تحمیل کردند و در نهایت اخیرا نیروهای دموکراتیک سوریه او را دستگیر کرده و وی را به سوء مدیریت منطقه و ثبت تخلفات جدی علیه ساکنان متهم کردند.

دستگیری الخبیل و تشدید خشم مردم علیه نیروهای دموکراتیک سوریه و تجاوزات آن در شرق فرات جرقه‌ای بود که درگیری‌های مسلحانه با برخی از قبایل دیرالزور را شعله ور ساخت.

دستگیری الخبیل مشهور به ابوخوله و افزایش خشم و اعتراضات اهالی منطقه علیه اقدامات تجاوزکارانه عناصر قسد در شرق فرات منجر به شکل گیری درگیری میان نیروهای قبایل دیرالزور با آنها در اواسط شهریور شد، که پس از یک دوره کوتاه آرامش بار دیگر بعد از ظهر دوشنبه ازسرگرفته شد.

در حملات عشایر سوری علیه نیروهای «قسد» کنترل بخشی از دیرالزور در دست قبایل عربی قرار گرفت

منابع خبری از حملات گسترده قبایل سوری علیه مواضع نیروهای قسد در دیرالزور و تلفات جانی تروریست‌ها خبر دادند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، برخی منابع در گفت‌وگو با المیادین تاکید کردند که عشایر عربی سوریه حملات گسترده‌ای علیه مواضع قسد در منطقه «ذیبان» واقع در شرق دیرالزور انجام داده‌اند. این منابع تاکید کردند که ... در حملات عشایر سوری علیه نیروهای «قسد» کنترل بخشی از دیرالزور در دست قبایل عربی قرار گرفت

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عراق

لاوروف: نظام جهانی جدیدی در حال شکل‌گیری است

وزیر خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد، نظام جهانی جدیدی در حال شکل گیری است و مرزهای آن در حال ترسیم است. به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، کشورهای غربی با اصل برابری مخالف بوده و این کشورها به ... لاوروف: نظام جهانی جدیدی در حال شکل‌گیری است

ادامه

آذربایجان, آسیا, آمریکا, آمریکای شمالی, ارمنستان, اروپا, استعمار, اسراییل, امنیتی, اوکراین, بریکس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق, غرب, فلسطین, قره‌باغ, قفقاز, لیبی, ناتو

چین: قاطعانه از سوریه حمایت می‌کنیم

چین و سوریه با انتشار بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند که با حضور غیرقانونی نیروهای نظامی خارجی و غارت منابع طبیعی این کشور مخالف هستند. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، بر اساس بیانیه مشترک چین و سوریه به مناسبت برقراری روابط مشارکت راهبردی، چین مخالفت خود را با حضور نیروهای غیرقانونی در سوریه و ... چین: قاطعانه از سوریه حمایت می‌کنیم

ادامه

استراتژیک, امنیتی, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, شرق آسیا, غارتگری

شی جین‌پینگ در دیدار با اسد: پکن خواهان تقویت همکاری با سوریه است

منابع خبری از دیدار روسای جمهوری سوریه و چین در شهر «هانگژو» و گفت‌وگوی آنها درباره روابط دوجانبه دمشق و پکن خبر داده و اعلام کردند که شی جین پینگ در این دیدار خواهان تقویت همکاری دوستانه با سوریه شده است. به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز اعلام کرد که بشار ... شی جین‌پینگ در دیدار با اسد: پکن خواهان تقویت همکاری با سوریه است

ادامه

استراتژیک, اقتصادی, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, گزارش