«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

زلزله سیاسی ژاپن؛ خبری خوب برای پکن، تحولی ناگوار برای واشنگتن

زلزله سیاسی در ژاپن و احتمال برکناری نخست وزیر این کشور خبری خوب برای پکن محسوب می‌شود و هم‌زمان این مساله با متاثر کردن پیشبرد «راهبرد هند – آرام»، تحولی ناخوشایند برای کاخ سفید است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، میزان محبوبیت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن پس از تغییر و تحولات در کابینه به دنبال یک رسوایی مالی که آینده دولت را تهدید ‌می‌کند، به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بررسی روزنامه مینیچی از ۱۶ تا ۱۷ دسامبر(۲۵-۲۶ آذر) نشان می‌دهد محبوبیت کابینه کیشیدا نسبت به ماه گذشته ۵ درصد کاهش یافته و به ۱۶ درصد رسیده است. این کمترین میزان محبوبیت کابینه ژاپن از زمان روی کار آمدن وی در سال ۲۰۲۱ است. میزان عدم رضایت از کابینه او به ۷۹ درصد رسیده است و این بیشترین میزان نارضایتی از زمانی است که این روزنامه از بیش از هفت دهه پیش برای اولین بار چنین نظرسنجی‌ای را انجام داد.

نظرسنجی جداگانه روزنامه نیک‌کی نشان می‌دهد که میزان محبوبیت کابینه کیشیدا با کاهش چهار درصدی به ۲۶ درصد رسیده است. این میزان معمولا برای نخست وزیران این کشور محدوده خطر محسوب می‌شود. سایر نظرسنجی‌ها نیز نتایج مشابهی داشتند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند با اینکه کیشیدا چهار وزیر متهم به پنهان کردن درآمد حاصل از رویدادهای جمع آوری کمک مالی را جایگزین کرد، فشارها بر وی باقی است.

پیشینه

شرایط فعلی نظرسنجی‌ها در مورد محبوبیت کیشیدا موقعیت وی را در سمت نخست وزیری به شدت به خطر انداخته است. احتمال کنار رفتن این سیاستمدار ۶۶ ساله می‌تواند آثاری را بر چین و آمریکا که به عنوان دو رقیب در تمام مناطق بر سر اهداف ژئوپلیتیک می‌جنگند، داشته باشد.

سفر کیشیدا به آمریکا برای اولین بار در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۳ دی ۱۴۰۱) در سمت نخست وزیری، تحول بزرگی را در اتحاد ایالات متحده و ژاپن رقم زد. اصلاحات امنیتی و واکنش فعال توکیو به بحران اوکراین به گرمی در واشنگتن مورد استقبال قرار گرفت. ژاپن به تقویت قابلیت‌های دفاعی و کمک به بازدارندگی منطقه‌ای برای آمریکا مصمم است از همین رو پتانسیلی برای شراکت دوجانبه به منظور مقابله با چالش‌های جدی نظم جدید بین‌المللی بین دو کشور وجود دارد.

روابط ایالات متحده و ژاپن در هفته ها و روزهای قبل از ورود کیشیدا، با اعلامیه‌های سیاسی و توافقات دوجانبه، با سرعتی سریع در حرکت بود. در پایان سال ۲۰۲۲، دولت ژاپن در راهبرد امنیت ملی، راهبرد دفاع ملی و برنامه تقویت دفاع خود تجدید نظر کرد.

با اینحال این روند در زمان دولت بایدن شدت پیدا کرد. پیش از روی کار آمدن بایدن، دوستی عمیق شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا آورده‌های زیادی را به همراه داشت. با این حال، این پیوند بین دو پوپولیست بود که به دنبال منافع کوتاه مدت خود بودند. روابط بایدن و کیشیدا به دلیل نگرانی از آنچه «زوال دموکراسی» خوانده می‌شود و همچنین محدود کردن دسترسی چین به فناوری حیاتی شکل گرفت و اهداف بلندمدت‌تری را دنبال می‌کرد.

از میان متحدان آمریکا در آسیا، توکیو بیش از همه مایل است که از چین انتقاد کند و در راهبرد امنیت ملی تجدیدنظر شده خود پا را فراتر گذاشته و از چین به عنوان بزرگترین چالش راهبردی توکیو نام برده است.

اهمیت موضوع

حال آنگونه که روزنامه آسیا تایمز در مطلبی در مورد تحولات سیاسی ژاپن نوشت، صدای تیک تیک بلندی که از پایتخت ژاپن شنیده می‌شود؛ ساعت سیاسی فومیو کیشیدا است که شمارش معکوس آن در حال نزدیک شدن به صفر است.

میزان محبوبیت در حدود ۳۰ درصد به معنای پایان دولت‌های ژاپن است. درحالیکه محبوبیت کیشیدا اکنون زیر ۲۰ درصد است و با ورود اقتصاد توکیو به رکود و تورم، این میزان همچنان در حال سقوط است.

این روزنامه با اشاره به افزایش احتمال اینکه کیشیدا به زودی به سمت درب خروج دفتر نخست وزیری ژاپن هدایت شود، آن را خبری خیره‌کننده‌ برای شی جین‌پینگ و تحولی ناگوار برای بایدن در کاخ سفید خواند.

کیشیدا از زمان راهیابی به دفتر نخست وزیری ژاپن در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) یک متحد نزدیک بایدن بوده است و به عنوان متحد محوری، یک رکن کلیدی در «راهبرد هند-آرام» دولت بایدن برای محاصره چین در حال رشد، است.

اگر فصل‌های گذشته رهبران حزب لیبرال دموکرات ژاپن را به عنوان راهنما قرار دهیم، کیشیدا احتمالاً چند ماه دیگر بر سر کار خواهد بود. در طول این مبارزه، او بیش از حد مشغول تلاش برای نجات جایگاهش خواهد بود.

کیشیدا هفته گذشته با ترمیم کابینه، سعی در تغییر شرایط برای خود داشت. اقدام کیشیدا در جایگزینی چهار نفر از اعضای کابینه که در رسوایی‌های مالی دخیل بودند، برای سر خط خبرها خوب بود اما بعید به نظر می‌رسد که این اقدام شروع مجدد خوبی برای روند اصلاحات اقتصادی باشد.

اقتصاد ژاپن در حال رکود است. نگاهی به وضعیت ژاپن و فهرست رسوایی‌های مالی دولتی نشان می‌دهد که مشکلات هدایت این کشور هیچ زمانی را برای افزایش تلاش‌ها در راستای بازگرداندن اقتصاد به مسیر درست باقی نمی‌گذارد.

ارزیابی

فراتر از مساله اقتصاد ژاپن، زلزله سیاسی این کشور تاثیر تامل برانگیزی بر برنامه‌های خارجی آمریکا و چین برجای خواهد گذاشت. آنگونه که آسیا تایمز می‌نویسد، هسته اصلی «راهبرد هند-آرام» دولت بایدن، همکاری چهارجانبه میان ایالات متحده، ژاپن، هند و استرالیا است و برای بایدن، کیشیدا متحد ضروری منطقه آسیا به حساب می‌آید.

با توجه به اینکه این راهبرد، محاصره و انزوای چین را دنبال می‌کند، کوتاه مدت بودن دوران بایدن-کیشیدا به نفع پکن و به ضرر برنامه‌های ایالات متحده خواهد شد.

شی: روابط قوی با روسیه یک انتخاب راهبردی است

شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در دیدار با یک مقام عالی روسیه اعلام کرد که روابط قوی با مسکو یک انتخاب راهبردی است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین امروز چهارشنبه در دیدار با میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه در پکن ضمن تاکید بر همکاری دو جانبه عمیق‌تر بین دو ... شی: روابط قوی با روسیه یک انتخاب راهبردی است

ادامه

اوکراین, تحلیل, جهان, چین, روسیه, شراکت راهبردی, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

نگرانی فرمانده منطقه‌ای آمریکا از نزدیکی روابط نظامی روسیه و چین

رئیس فرماندهی هند-اقیانوسیه در ارتش آمریکا اظهار کرد، از بابت افزایش اقدامات نظامی مشترک چین و روسیه در منطقه «بسیار نگران» است. به گزارش ایسنا، دریادار جان سی. آکوئیلینو، رئیس فرماندهی هند-اقیانوسیه در ارتش آمریکا این هشدار را در توکیو پس از آنکه کره شمالی، یک نگرانی دیگر آمریکا در منطقه، اقدام به آزمایش یک ... نگرانی فرمانده منطقه‌ای آمریکا از نزدیکی روابط نظامی روسیه و چین

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, کره شمالی

نشست «سطح بالا»ی پکن و پیونگ یانگ در بحبوحه پرتاب موشک دوربرد کره شمالی

وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه و همزمان با پرتاب موشکی پیونگ یانگ، در پکن مذاکراتی در سطح بالا با معاون وزیر امور خارجه کره شمالی انجام داد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از استریتز تایمز، وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای در خصوص دیدار وانگ یی با پاک میونگ هو، اعلام کرد: چین ... نشست «سطح بالا»ی پکن و پیونگ یانگ در بحبوحه پرتاب موشک دوربرد کره شمالی

ادامه

آمریکا, امنیتی, جهان, چین, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق, کره جنوبی, کره شمالی

کره شمالی یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، خبرگزاری یونهاپ به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی یک فروند موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. هیچ ... کره شمالی یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد

ادامه

جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی