روسیه اسناد جنایات ائتلاف آمریکایی را در شورای امنیت منتشر کرد

روسیه کتاب اسناد عملیات ائتلاف آمریکایی موسوم به ضدداعش و چند کشور غربی-عربی وابسته در قتل عام مردم سوریه را برای آگاهی اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

 

به گزارش ایرنا، «کتاب سفید» دربرگیرنده مجموعه اسناد و اطلاعات اقدام های نظامی ائتلاف آمریکایی علیه سوری ها و همچنین عملیات گروههای مسلح و تروریست های موسوم به معارضان میانه رو تحت الحمایه گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری است.

 

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز سه شنبه به نقل از مقام های روسیه در سازمان ملل نوشت: در اسناد ارائه شده جنایات نیروهای آمریکا، ائتلاف وابسته به فرماندهی این کشور و نیز گروههای مسلح در مناطق مختلف با جزییات و مشروح ارائه شده است.

 

بنا به اعلام رسانه روسی، این اسناد و اطلاعات از سوی وزارت خانه های دفاع و امور خارجه با همکاری انستیتو شرق شناسی روسیه تنظیم و به زبان انگلیسی تدوین، جمعبندی و انتشار یافته است.

 

روزنامه کامرسانت نیز با اشاره به ارائه کتاب سفید در شورای امنیت سازمان ملل، نوشته است: ایران، روسیه و سوریه تاکنون بارها اعلام کرده اند که خودداری آمریکا از اجرای تعهد جدا کردن گروههای مسلح تحت حمایت واشنگتن از گروههای تروریستی، عامل انجام عملیات علیه مردم سوریه شده است.

 

از شش سال پیش که گروه کشورهای ضدسوری به پیشگامی آمریکا با جذب تروریست ها و جنگجویان افراطی از سراسر جهان حتی اروپا، طرح ساقط کردن حکومت سوریه را کلید زدند، گروههای تروریستی و مسلح دهها هزار نفر از مردم این کشور را کشته، صدها هزار نفر را زخمی و میلیون ها تن را آواره کرده اند.

 

افزون بر ویرانی سوریه بر اثر حمایت چند کشور غربی-عربی از تروریست ها، عراق نیز صحنه هجوم داعش شد، شمار زیادی از مردم کشته شدند و مناطق گسترده ای هم تحت سلطه این گروه قرار گرفت.

 

از دو سال پیش نیز کشورهای ضدسوری در پوشش تشکیل ائتلاف ضدداعش شروع به بمباران مناطق مختلف سوریه و عراق کردند که تاکنون سبب مرگ صدها غیر نظامی شده است.

 

افزون بر کشتار غیرنظامیان سوری، رسانه های مختلف بارها گزارش داده اند که هواپیماهای ائتلاف آمریکایی از طریق هوا محموله های تسلیحاتی، غذایی و دارویی به مناطق تحت تسلط گروههای تروریستی پرتاب می کنند.

 

کشتار دانش آموزان مدارس در موصل عراق، قتل عام مردم منبج در سوریه، بمباران پادگان دیرالزور سوریه و کشتن ۱۰۰ نظامی تحت محاصره داعش، حمله به مراسم سوگواری در منطقه داقوق در کرکوک عراق که مرگ ۱۵ زن و زخمی شدن ۵۰ زن دیگر را در پی داشت و همچنین موارد مشابه از جمله اقدام های ائتلاف آمریکایی در عراق و سوریه است که مقام های روسیه بارها نسبت به آنها اعتراض کرده اند که با سکوت رسانه ای در غرب و سازمان ملل مواجه شده است.