مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

رهبر حزب میهن پرستان فرانسه اعلام کرد که تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین، به میدان نبرد ارسال نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، یک سیاستمدار ارشد فرانسوی اعلام کرد که بخش بزرگی از کمک‌های غرب به کی‌یف توسط مقامات اوکراین دزدیده می‌شود. «فلوریان فیلیپات» رهبر حزب میهن پرستان فرانسه، که منتقد سرسخت ... مقامات اوکراینی تسلیحات غرب را می‌دزدند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, غرب, فرانسه

روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

روزنامه‌نگار آلمانی تأکید کرد که ارتش روسیه تجهیزات نظامی ارسالی غربی‌ها برای اوکراین را در میانه راه و قبل از اینکه به دست ارتش اوکراین برسد، هدف قرار می‌دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «کریستوف وانر» روزنامه‌نگار آلمانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ولت» این کشور اعلام کرد که ارتش روسیه تسلیحات ... روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, ناتو

نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای این کشور به یک قطار باری که تجهیزات نظامی تامین شده از سوی غرب را برای اوکراین حمل می کرد، حمله کرده اند. به گزارش ایسنا، این وزارتخانه امروز (جمعه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این حمله ترکیبی از جنگنده‌ها، موشک و توپخانه استفاده شده است. به نقل ... نیروهای روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی حمله کردند

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب

زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد بیش از ۳۱۰۰ «مزدور خارجی» در حین عملیات نظامی روسیه برای اوکراین می‌جنگند و بیشتر آنها از آمریکا و کانادا آمده‌اند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر مطبوعاتی کمیته تحقیقات روسیه آمده است: «بازرسان، اطلاعاتی در مورد تعداد کلی بیش از ۳۱۰۰ مزدور خارجی دارند که ... بیش از ۳۰۰۰ مزدور خارجی در جنگ اوکراین حضور دارند

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, کانادا, گرجستان

روسیه‌به ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به‌اوکراین واکنش نشان داد

سفارت روسیه در ایالات متحده بامداد پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای تصمیم واشنگتن برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را غیرانسانی خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، در بیانیه سفارت روسیه که آن را در کانال رسمی خود در تلگرام منتشر کرد، آمده است: تصمیم دولت ایالات متحده برای ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف شده به کی‌یف نشانه آشکاری از رویکرد غیرانسانی واشنگتن است.

این بیانیه می‌افزاید: بدیهی است که ایده تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه، آنچنان بر ذهنیت مقامات ایالات متحده مستولی شده است که در این راه، نه تنها آماده هستند تا آخرین سرباز اوکراینی این جنگ را ادامه دهند بلکه حتی حاضرند نسل‌های آینده را نیز قربانی کنند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه ایالات متحده به عمد سلاح‌هایی با اثرات غیرقابل تشخیص را به اوکراین ارسال می‌کند که کاملا از عواقب مخرب آنها آگاه است، آمده است: انفجار چنین مهماتی منجر به تشکیل یک ابر رادیواکتیو متحرک می‌شود. تجمع ذرات کوچک اورانیوم معلق در این ابر رادیواکتیو در مجاری تنفسی، ریه‌ها، مری، کلیه‌ها و کبد انسان باعث ایجاد سرطان و اختلال در عملکرد کل ارگانیسم بدن فرد می‌شود و کافی است نگاهی به ردپای اورانیوم (مهمات) آمریکایی‌ها در عراق و بالکان بیندازیم، جایی که هزاران غیرنظامی از تومورهای سرطانی رنج می‌برند.

این بیانیه می‌افزاید: ایالات متحده با ارسال این مهمات برای مقامات اوکراینی، دست به خودفریبی می‌زند و از پذیرش شکست به اصطلاح ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین امتناع می‌ورزد.

این بیانیه با تاکید بر اینکه روند عملیات ویژه نظامی حتی با ارسال این مهمات تغییر نخواهد کرد و ارتش روسیه به انهدام تسلیحات ارسال شده از سوی غرب به رژیم زلنسکی ادامه خواهد داد، می‌افزاید: دولت ایالات متحده نیز در این میان چهره واقعی خود را آشکار می‌کند، چهره‌ای که نه‌تنها نسبت به وضعیت کنونی اوکراین بلکه نسبت به آینده این کشور و همسایگان اروپایی آن عمیقاً بی‌تفاوت است.

به گزارش ایرنا، پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد: ایالات متحده آمریکا به عنوان بخشی از بسته کمکی جدید ۱۷۵ میلیون دلاری، به اوکراین گلوله های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده می دهد.

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که دولت جو بایدن برای اولین بار مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین خواهد داد.

پنتاگون افزود:ما در پاییز امسال ۳۱ تانک آبرامز را به اوکراین تحویل خواهیم داد و زمان آن هنوز تعیین نشده است. ما مقداری مهمات اورانیوم ضعیف شده را که نیاز ۳۱ تانک آبرامز را برآورده می کند، به اوکراین عرضه خواهیم کرد.

وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: ما تصمیم گرفتیم گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده را هم اکنون ارسال کنیم تا به محض تحویل تانک های آبرامز، اوکراین از آنها استفاده کند.

انگلیس چند ماه پیش تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین فرستاد اما این اولین باری است که آمریکا مبادرت به چنین اقدامی می‌کند و احتمالا جنجال‌برانگیز خواهد شد.

آمریکا پیش از این در یک اقدام جنجالی دیگر بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین داده بود.

استفاده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده یکی از مسائل جنجال‌برانگیز است و مخالفان آن از جمله «ائتلاف بین‌المللی منع تسلیحات اورانیومی» می‌گوید که این سلاح‌ها، خطرناک بوده و باعث ابتلا به سرطان یا تولد کودکان معلول می‌شود.

اورانیوم ضعیف‌شده یکی از محصولات فرعی اورانیوم غنی‌شده است که استفاده آن در مهمات باعث نفوذ آسان در خودروهای زرهی و ایجاد ابرای از غبار و فلز می‌شود.

آمریکا در جنگ‌های خلیج فارس در سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ بطور گسترده از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرد. ناتو نیز در سال ۱۹۹۹ در بمباران یوگسلاوی سابق از این سلاح‌های استفاده کرد.

تجارب جنگی نشان داده‌است که همانند بمب‌های خوشه‌ای، مهمات حاوی اورانیوم با غنای کم نیز بیش از نظامیان از بین مردم عادی قربانی می‌گیرد.

به گفته دولت عراق، در سال ۲۰۰۵، میانگین ابتلاء به سرطان در این کشور به دلیل استفاده از گلوله‌های [حاوی] اورانیوم ضعیف شده از ۴۰ به یک هزار و ۶۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته‌است. بغداد به همین دلیل از آمریکا در سال ۲۰۲۲ شکایت کرد و غرامت خواست.

نیمه فروردین ماه امسال، روزنامه «گاردین» در گزارشی به مطالعه‌ای بر اساس اطلاعات و داده‌های ارائه شده توسط پزشکان در عراق در مورد افزایش قابل توجه نرخ سرطان و نقایص مادرزادی پس از شروع بمباران آمریکا پرداخت و نوشت که حمله آمریکا به عراق در ۲۰ سال پیش، میراثی بدتر از بمباران هیروشیما با بمب هسته‌ای توسط آمریکا، برجای گذاشته‌است.

استقرار دائمی یک تیپ آلمانی در لیتوانی

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان چهارشنبه شب گفت: برلین به عنوان بخشی از برنامه‌هایش برای ایفای نقش قوی‌تر در ناتو، به‌طور دائم یک تیپ در لیتوانی مستقر خواهد کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزیر دفاع آلمان اظهار کرد: آلمان باید نقش رهبری در اروپا را بر عهده بگیرد، به همین دلیل ... استقرار دائمی یک تیپ آلمانی در لیتوانی

ادامه

آلمان, آمریکا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, خبر, شرق اروپا, لیتوانی, ناتو

اوکراین ۷۰ درصد از تسلیحات غربی را از دست داد

فرمانده نیروهای چچنی گفت، اوکراین حدود ۷۰ درصد از تجهیزات نظامی را که از غرب دریافت کرده بود، از دست داده است. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، اپتی علاءالدینوف فرمانده یگان نیروهای ویژه احمد یکشنبه اظهار کرد: امروز با قاطعیت می‌توانیم بگوییم ۶۰ تا ۷۰ درصد تجهیزاتی که برای نیروهای اوکراینی فرستاده شده ... اوکراین ۷۰ درصد از تسلیحات غربی را از دست داد

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

یک نماینده کنگره: جنگ طلبان دیوانه در آمریکا به دنبال اعزام نیرو به اوکراین هستند

مارجوری تیلور گرین عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان کنگره از ایالت جورجیا گفت که مقامات ایالات متحده ممکن است تصمیم به اعزام نیرو به خاک اوکراین و آغاز جنگ علیه روسیه بگیرند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، گرین روز سه شنبه در X (توئیتر سابق) نوشت: “بزرگترین نگرانی من جنگ جهانی ۳ است. جنگ ... یک نماینده کنگره: جنگ طلبان دیوانه در آمریکا به دنبال اعزام نیرو به اوکراین هستند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه

کوبا با قاچاق شهروندانش برای جنگ در اوکراین مقابله می‌کند

کوبا اعلام کرد که به دنبال کشف مواردی از قاچاق انسان برای جنگ در اوکراین است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کوبا اعلام کرد که به دنبال کشف مواردی از قاچاق انسان برای جنگ در اوکراین است. وزارت خارجه کوبا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور یک شبکه قاچاق انسان را کشف ... کوبا با قاچاق شهروندانش برای جنگ در اوکراین مقابله می‌کند

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اوکراین, بیانیه, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, کوبا, گزارش