گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

روزنامه کره‌جنوبی: اعزام نظامی به تنگه هرمز، مشارکت در محاصره ایران است

یک روزنامه چاپ کره جنوبی با انتقاد از تصمیم دولت این کشور برای اعزام نظامی به آب‌های جنوبی ایران، گفت این کار خطر درگیری را افزایش داده و مشارکت در کارزار فشار آمریکا و محاصره ایران تلقی می‌شود.

 

به گزارش فارس، روزنامه «هان‌کیوره» چاپ کره جنوبی امروز چهارشنبه، در یادداشت سردبیری خود به بررسی تصمیم سئول برای اعزام نیروی نظامی به منطقه تنگه هرمز پرداخته و نوشت این اقدام می‌تواند خطر برخورد نظامی را افزایش دهد.

 

در ابتدای این یادداشت، با بیان اینکه تصمیم سئول احتمالا به دلیل ناتوانی در دادن پاسخ منفی به درخواست واشنگتن است، ذکر شده است: «اما سئول به دلیل ملاحظه‌ای که برای روابط با ایران داشت، گفت نیروهایش بدون پیوستن به ائتلاف امنیتی آمریکا، مستقل عمل می‌کنند».

 

این روزنامه ضمن اشاره به بهانه دولت کره جنوبی برای اعزام نیروی نظامی به آب‌های جنوبی ایران مبنی بر حفاظت از شهروندانش و ناوبری آزاد کشتی‌هایش، تصریح کرد: «این در حالی گفته می‌شود که هیچ کشتی کره جنوبی تا کنون در تنگه هرمز به خطر نیافتاده است… دلایل بسیار کمی وجود دارد که بخواهیم تهدیدی فوری برای ناوبری آزاد [در تنگه هرمز] در نظر بگیریم».

 

هان‌کیوره با ابراز تاسف از اینکه دولت سئول بدون گرفتن موافقت مجمع ملی کره جنوبی (پارلمان) تصمیم اعزام نیروی نظامی را اتخاذ کرد، نوشت: «باید آگاه باشیم که فارغ از هر چیز، استقرار شناورهای نیروی دریایی کره جنوبی در نزدیکی تنگه هرمز، خطر حادثه را افزایش می‌دهد».

 

در ادامه این یادداشت آمده است: «موضع دولت این است، به دلیل اینکه یگان چیونگ‌هائه (ناوگان کره جنوبی در منطقه) هم‌اکنون در خلیج عدن حضور دارد، دیگر نیازی به اجماع نظر مجمع ملی برای گسترش محوطه پوشش آن به خلیج فارس نیست. اما مأموریت یگان چیونگ‌هائه، حفاظت از شهروندان و کشتی‌های کره‌ای در برابر دزدان دریایی خلیج عدن است».

 

این روزنامه با بیان اینکه تصمیم سئول برای اعزام مستقل نیروی نظامی چند وجهی است و همزمان روابط با ایران، آمریکا و کره شمالی را در نظر می‌گیرد، ادامه داد: «اما ارزیابی جامعه بین‌الملی این است که آمریکا مسئول هرگونه خطر امنیتی است که در تنگه هرمز رخ می‌دهد زیرا به‌صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد».

 

هان‌کیوره در پایان به عواقب اعزام نظامی به آب‌های جنوبی ایران اشاره کرد: «هرگونه استقرار [نیروی نظامی در تنگه هرمز] به عنوان مشارکت در کارزار فشار غیرموجه آمریکا و محاصره ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل، دولت به جای اینکه سر خود تصمیم بگیرد، باید با درخواست موافقت از مجمع عمومی، به افکار عمومی اجازه بیان نظر خود در این زمینه را می‌داد».

 

وزارت دفاع کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد فعالیت ناوگان چیونگ‌هائه را به منطقه خلیج فارس گسترش داده اما قصد ندارد رسما به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق شود.

 

بیانیهٔ مشترک: دربارهٔ حملهٔ جنایتکارانهٔ آمریکا در خاورمیانه

حزب‌های کارگری و  کمونیستی، حمله جنایتکارانه جدید آمریکا، با فرمان ترامپ، به فرودگاه بین‌المللی عراق و قربانی کردن چند مقام عراقی و یک ژنرال ایرانی را محکوم می‌کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, افغانستان, امریکا, اوکراین, ایران, بیانیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, لیبی, ناتو, یوگوسلاوی

فشار ترامپ بر ناتو برای ایفای نقش بیشتر در خاورمیانه

به دنبال فشار دونالد ترامپ بر ناتو به منظور ایفای نقش بیشتر در خاورمیانه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پی بررسی افزایش نقش‌ خود در مناطق حساس است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, بلژیک, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, عراق, ناتو

عبدالمهدی: رایزنی‌ها برای خروج نظامیان امریکا از عراق آغاز شده است

“عادل عبدالمهدی” رییس دولت پیشبرد امور در عراق شامگاه سه‌شنبه در خصوص خروج نظامیان خارجی از جمله آمریکایی‌ها از این کشور اعلام کرد: پارلمان خروج نظامیان خارجی را تصویب کرد و برای اجرای این طرح، رایزنی‌های خود را آغاز کرده‌ایم.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, عراق