خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

سال نو فرارسید، اما معیشت هزاران ماهیگیر زحمتکش در شمال و جنوب کشور همچون سالیان گذشته نه‌تنها بهبود نیافته بلکه وخیم‌تر نیز شده‌ است. معیشت و امنیت شغلی ماهیگیران مانند دیگر کارگران و زحمتکشان رشته‌های صنعتی و خدماتی، با اجرای سیاست‌های نولیبرالی در رژیم ولایت ‌فقیه بیش از گذشته به‌مخاطره افتاده ‌است. ماهیگیران ۴ شهرستان ... خواست ماهیگیران: بهبود معیشت، بیمه، و تضمین امنیتِ شغلی است

ادامه

ایران, حقوق بشر, کارگران, ماهیگیران, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

روایت کارگرانی که ۱۸ ماه حقوق نگرفته‌اند/ برای فرار از قانون، کارگر آبدار را پیمانکار بیان می‌‌کنند

ریل مظلومیت طبقه کارگری این بار به آبداران چهارمحال و بختیاری رسیده است، این طبقه زحمتکش ۱۸ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

 

به گزارش تسنیم از شهرکرد ، آبداران برای حراست و نگهبانی از آب تلاش بسیاری می‌کنند، آن‌ها در خدمت‌رسانی به مردم روستایی و شهری در خط مقدم قرار دارند و برای رسیدن آب سالم علاوه بر کلرسنجی و قرائت کنتور، انشعابات غیرمجاز را نیز گزارش می‌دهند.

 

اما این قشر (طبقه) زحمتکش در استان چهارمحال و بختیاری نسبت به پرداخت حقوق و همچنین بیمه و سایر موضوعات اعتراض دارند، بحث عدم پرداخت حقوق از یک الی دوماه گذشته و به ۱۸ ماه رسیده است، حال سوال اینجاست که چگونه با این وضع نامطلوب اقتصادی این افراد زندگی خود را سپری می‌کنند؟

 

به سراغ یکی از این کارگران رفتیم، این کارگر در گفت‌وگو با تسنیم تاکید می‌کند که از ترس آنکه همین کار بی مزد و اجرت را از دست بدهیم، ترس داریم که اسم خود و روستا یا شهر خود را بگوییم. وی اظهار داشت: هفته‌های پیشین نزد مدیر عامل آبفا استان چهارمحال و بختیاری رفتیم، مدیرعامل وعده پرداخت حقوق آبداران تا آخر هفته را داد، اما از آن آخر هفته، چند هفته‌ای می‌گذرد.

 

وی با بیان اینکه نامه کتبی برای فرماندار ارسال شد، ییان داشت: صحبت و جلسه‌ها صورت گرفت و وعده حل این قضیه داده شد، اگر قرار است کارگر حقوق نگیرد و بیمه‌ی او پرداخت نشود باید مسئولین هم از حقوق و بیمه محروم شوند تا عدالت اجرا شود.

 

این کارگر آبدار افزود: بیمه تکمیلی اصلا برای ما وجود ندارد، کارمندان رسمی سه ماه حقوق دریافت نکردند و با تجمع در دفتر مدیر عامل به حق و حقوق خود رسیدند اما آبداران با تورم زیاد و اوضاع نابسامان اقتصادی حدود ۱۸ ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، باید وضعیت ما مشخص شود.

 

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۸ ماه حقوق و مطالبات آبداران نادیده گرفته شد و از آبان ماه تاکنون فاقد بیمه هستیم، پیگیری‌ها صورت گرفته اما هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.اگر تا روزهای آتی معوقات و بیمه‌ها پرداخت نشوند، آذر و دی ماه هم چیزی پرداخت نمی‌شود.

 

وی افزود: درست است نیروی پیمانکار بوده‌ایم اما زمانی که آب و فاضلاب روستایی وجود نداشت چه کسی بی هیچ چشمداشت در آن قسمت فعالیت داشت و روستاها حمایت می‌شدند؟ اکنون که شرکت آب و فاضلاب تشکیل شده و نیروی رسمی گرفته است و آبداران که در گل‌ و لای غوطه ور هستند، نیروی پیمانکار نامیده می‌شوند.

 

وی گفت: چرا اطلاعات غلط داده می‌شود، مشکل حل نمی‌کنید پس زخم‌های عمیق هم مسئولان ایجاد نکنند، ای کاش کمی در این اوضاع نامناسب درک می‌کردند و لااقل حقوق یک ماه را واریز می‌کردند. ماهانه ۱ الی ۲ میلیون تومان چه ارزشی دارد که ۱۸ ماه حقوق آبداران به تعویق بیفتد، شرم‌آور است ترس از بیان اسم خود داشته باشیم تا اخراجمان نکنند.

 

یک کارگر آبدار دیگر در گفت‌وگو با تسنیم تصریح کرد: چرا یک آبادی با ۱۲۰۰ مشترک آب و درآمد ماهانه ۱۵ میلیون تومان که دارای یک آبدار با حقوق دو میلیون است، نمی‌تواند جوابگوی حقوق یک آبدار باشد؟ در سه سال اخیر آبفای استان سه میلیون تومان هم برای روستا خرج نکرده است، مسئولان وعده وعید می‌دهند اما مشکل حل نمی‌شود.

 

وی با گلایه از قراردادهای غیرقانونی، بیان داشت: در قراردادها برای فرار از قانون، آبدار را پیمانکار بیان می‌‌کنند، پیمانکار کسی است که بودجه در اختیار دارد، آیا یک کارگر بدون حقوق و بودجه را می‌توان پیمانکار نامید؟ تاکنون پیگیری‌های زیادی داشته اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده‌اند، امید است مسئولین مربوطه حق آبداران را بدهند.

۶ میلیون و۸۹۵ هزار تومان سبد معاشِ خانوار نرخ‌گذاری‌شده، هزینه‌های مسکن و اجاره بها و درمان و غیره را شامل نمی‌شود

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران اعلام شده غیر از هزینه های مسکن و اجاره بها و درمان است و تنها بخش خوراکی ها را شامل می شود، از نمایندگان مجلس خواست تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را ... ۶ میلیون و۸۹۵ هزار تومان سبد معاشِ خانوار نرخ‌گذاری‌شده، هزینه‌های مسکن و اجاره بها و درمان و غیره را شامل نمی‌شود

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

طرحی برای افزایش دستمزد؛ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حداقل دستمزد بیفزایند

آنچه برای کارگران شاغل و بازنشسته اهمیت دارد، نه درصد افزایش مزد بلکه رقم ریالی افزایش است؛ فاصله دستمزد ۹۹ و سبد توافقی محاسبه شده برای ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و برای «واقعی شدن دستمزد» در ۱۴۰۰، همین رقم ریالی یعنی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید به ... طرحی برای افزایش دستمزد؛ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حداقل دستمزد بیفزایند

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

بیش از ۶ هزار کارگر کشت و صنعت هفت تپه مخالف حضور کارفرمای بخش خصوصی در این مجموعه‌اند

به گفته نماینده کارگران؛ در این دوره که بخش خصوصی مدیریت کارخانه را برعهده داشته است هر ماهه از حقوق کارگران برای پرداخت بیمه کسر می‌شده ولی چندین ماه به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

ادامه

ایران, تحلیل, حقوق بشر, کارگری