تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ارتش بورکینافاسو طی عملیاتی موفق شد شماری از تروریست‌ها را از میان بردارد. به گزارش ایسنا، ارتش بورکینافاسو در عملیاتی ضدتروریستی در شرق این کشور بیش از ۱۰۰ تروریست را کشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه با انتشار تصاویری از نظامیان این کشور، نوشت این کشور واقع در غرب آفریقا سال‌هاست که با تروریست‌ها در نبرد است ... کشته‌شدن ۱۰۰ تروریست در عملیات ارتش بورکینافاسو

ادامه

بورکینافاسو, تروریسم, جهان, خبر, غرب آفریقا, غرب اروپا, فرانسه

وزارت خارجه روسیه: آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید که آمریکا خیلی عجولانه مسئولیت حمله تروریستی مسکو را به گردن داعش انداخت و با این تصمیم خودش در گوشه رینگ گیر افتاده است! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به حمله تروریستی جمعه هفته گذشته به یک سالن کنسرت ... وزارت خارجه روسیه: آمریکا در حمله تروریستی مسکو، خودش را گوشه رینگ گرفتار کرد!

ادامه

آمریکا, انگلس, اوکراین, تحلیل, تروریسم, جهان, روسیه, شرق اروپا

حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

به‌دنبال حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در پاکستان، سفارت پکن در اسلام‌آباد به شهروندان چینی حاضر در کشور جنوب آسیا اعلام کرد که تدابیر امنیتی را تشدید کرده و گوش به زنگ باشند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی کشته شدن ۶ نفر از جمله پنج شهروند چینی در حمله ... حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان

ادامه

امنیتی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

دبیر شورای امنیت روسیه امروز (سه ‌شنبه) گفت که اوکراین در حمله تروریستی مرگبار به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو دست دارد. به گزارش ایسنا، «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه در پاسخ به اینکه آیا اوکراین یا داعش مسئول این حمله هستند که ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، گفت «البته که اوکراین است». به ... شورای امنیت روسیه: اوکراین در حمله تروریستی مسکو دست دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا

رهبر مخالفان دولت ترکیه: به جای ارسال نیرو به سوریه باید سفارتمان را بازگشایی کنیم

پس از درخواست دولت ترکیه برای تمدید مأموریت نیروهای این کشور در خاک سوریه، رهبر مخالفان ترکیه با انتقاد از سیاست‌های رئیس‌ جمهور این کشور تصریح کرد به جای ارسال نیرو به سوریه باید سفارت آنکارا در آنجا بازگشایی شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «کمال قلیچ دار اوغلو» رهبر مخالفان ترکیه، امروز (سه‌شنبه)، از سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه در ارتباط با مسائل مختلفی انتقاد کرد.

 

بر اساس گزارش شبکه «العربیه»، رهبر مخالفان ترکیه که در برابر حزب پارلمانی خود سخنرانی می‌کرد، ابتدا اظهار داشت که کشور ترکیه را نمی‌توان به دستان «یک فرد» سپرد و چنانچه کشور به این فرد سپرده شود، «ما شاهد حوادث عجیبی در مراحل پی‌درپی‌‌ای خواهیم بود».

 

کمال قلیچ دار اوغلو در ادامه با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه ترکیه نقشی برعهده ندارد، افزود: «بارها و بارها اشاره کرده‌ام که سیاست خارجی باید ملی باشد. سیاست خارجی باید یک‌صدا باشد نه [فقط] صدای اپوزیسیون یا [تنها] دولت. بر این اساس، حداقل باید احزاب در جریان تصمیماتی که درباره سیاست خارجی گرفته می‌شود، قرار بگیرند. متأسفانه با وجود دولت حزب “توسعه و عدالت” هیچگاه این امر رخ نداد و وزارت خارجه کاملا بدون اثرگذاری است».

 

رهبر مخالفان دولت ترکیه همچنین به مسئله تمدید مأموریت نیروهای ترکیه در سوریه و عراق پرداخت و گفت که حزب او تمدید این مأموریت را رد می‌کند و خواهان بازگشایی سفارت میان دمشق و آنکاراست و نمی‌خواهد سربازان بیشتری به سوریه اعزام کند.

 

بر اساس این گزارش، قلیچ دار اوغلو عنوان کرد: «ما با سوریه صلح می‌کنیم؛ با آن‌ها جنگ نمی‌کنیم.. سفارت‌هایمان را به صورت متقابل بازگشایی می‌کنیم.. ما پناهده و آواره بیشتر نمی‌خواهیم.. نمی‌خواهیم سربازان بیشتری از ما در سوریه کشته شوند».

 

وی همچنین به نهاد موسوم به «جوانان ترکیه» که «بلال اردوغان» پسر رئیس‌ جمهور ترکیه آن را ریاست می‌کند، اشاره کرد و در این خصوص بیان کرد: «چرا سربازان ما در آنجا کشته می‌شوند، برخی از اعضای نهاد جوانان ترکیه سرود نیروهای ویژه را می‌خوانند و می‌گویند:‌ رهبر ما اردوغان است. برادر من (خطاب به اردوغان)، آن‌ها را به سوریه بفرست؛ اما بلال اردوغان فرمانده آن‌ها در آنجا باشد».

 

رهبر اپوزیسیون‌های ترکیه همچنین از اردوغان خواست که حساب‌های بانکی القاعده و داعش در ترکیه را بررسی کند و به جای ارسال نیرو به سوریه هسته‌های تروریستی خاموش در این کشور را ریشه‌کن کند.

 

طبق این گزارش، قلیچ دار اوغلو در این باره گفت: «تو نیروهای داعش و القاعده را از زندان آزاد می‌کنی همانانی که سربازان را زنده زنده می‌سوزانند. پلیس آن‌ها را دستگیر می‌کند و تحویل عدالت می‌دهد. همانطور که می‌بینید بعدها این افراد آزاد می‌شوند. چرا حساب‌های بانکی داعش و القاعده را بررسی نمی‌کنی؟ همه درباره این هسته‌های خاموش می‌دانند. پس چرا مداخله نمی‌کنید؟ ابتدا به خاک خود نگاه کن».

 

ترکیه سال‌هاست بخش‌هایی از خاک سوریه را تحت اشغال خود درآورده است. بهانه ترکیه برای انجام عملیات در مناطق شمالی سوریه حضور شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) ایجاد منطقه کُردی در جنوب مرزهای ترکیه بود.

 

دولت سوریه بارها تأکید کرده است که حضور آمریکا و ترکیه در خاک این کشور، اشغالگری است و کنترل تمام اراضی خود را به دست خواهد گرفت.

 

از سوی دیگر، ترکیه مدت‌هاست که بهانه مبارزه با تروریسم و انجام عملیات‌های گسترده در مناطق شمالی عراق در حال نقض حاکمیت این کشور است.

 

نیروهای ترکیه با انتقال خانواده گروه‌های مسلح تحت حمایت خود به شمال سوریه (مناطق چشمه صلح)، قطع آب اهالی این مناطق، و آتش زدن محصولات کشاوزری مدت‌هاست که در تلاش بوده‌اند بافت جمعیتی این مناطق را به تدریج تغییر دهند.

بیانیه مشترک وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان + روسیه

وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان + روسیه از وضعیت پیچیده نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در افغانستان نگرانی عمیق خود را ابراز کردند.

ادامه

ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, ترکمنستان, تروریسم, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه

غزه در آستانه انفجار و خارج شدن از کنترل

کارشناس نظامی اسرائیلی در ارزیابی اوضاع جاری در اراضی اشغالی فلسطین می‌نویسد که همه امور در نوار غزه، در حال خارج شدن از کنترل است و در چنین شرایطی تل‌آویو باید هرچه سریع‌تر رویکرد خود را از میان دو گزینه موجود مشخص کند.

ادامه

اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فلسطین, مقاله

جباروف: قرقیزستان میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا نخواهد بود

«سادیر جباروف» رئیس جمهوری قرقیزستان روز شنبه اعلام کرد کشورش از پایگاه نظامی آمریکا میزبانی نخواهد کرد، زیرا حضور روسیه در این کشور کافی است.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, قرقیزستان