نیوزویک: آمریکا رو به افول است

نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود. به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «ویلیام کوپر» نوشینده این مقاله‌ به نتایج یک نظرسنجی جدید در موسسه گالوپ اشاره کرده و نوشت: این ... نیوزویک: آمریکا رو به افول است

ادامه

آزادی, آمریکا, آمریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا, مقاله, هژمونیسم

چین ۵ شرکت دفاعی آمریکا را تحریم کرد

در بحبوحه تشدید تنش‌های دو جانبه، وزارت خارجه چین از تحریم پنج شرکت آمریکایی به دلیل فروش تسلیحات به تایوان خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، پکن روز یکشنبه، اعلام کرد که پنج شرکت دفاعی آمریکایی را در واکنش به فروش تسلیحات ایالات متحده به تایوان و اقدام واشنگتن در تحریم شرکت‌ها و شخصیت‌های چینی ... چین ۵ شرکت دفاعی آمریکا را تحریم کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, تایوان, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

دیپلمات چینی: غرب در آسیا و اقیانوسیه درگیری نظامی ایجاد می‌کند

سفیر چین در تایلند می‌گوید که برخی کشورهای غربی برای مهار توسعه پکن، حتی درگیری‌های نظامی در منطقه ایجاد می‌کنند که صلح و ثبات را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، «هان ژی‌کیانگ» سفیر پکن در تایلند گفت که آمریکا در حال دامن زدن به درگیری‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه با هدف مهار چین ... دیپلمات چینی: غرب در آسیا و اقیانوسیه درگیری نظامی ایجاد می‌کند

ادامه

آسیا, آمریکا, اقتصادی, اقیانوسیه, تایلند, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, غرب, گزارش

چین واردات هرگونه محصولات دریایی از ژاپن را متوقف کرد

وزارت خارجه چین در واکنش به تخلیه آب آلوده به مواد رادیو اکتیو در اقیانوس آرام از سوی ژاپن، اعلام کرد که واردات هرگونه محصولات دریایی از این کشور را متوقف کرده است. به گزارش مهر به نقل از شبکه الجزیره، وزارت خارجه چین امروز پنج شنبه در ارتباط با موضوع تخلیه پساب نیروگاه هسته‌ای ... چین واردات هرگونه محصولات دریایی از ژاپن را متوقف کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, ژاپن, شرق آسیا

یک دانشمند هسته‌ای: گزارش آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشتباه است

یک دانشمند هسته‌ای پاکستانی می‌گوید« گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر بلامانع بودن ریختن پساب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن به اقیانوس اشتباه است”. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از چاینا دیلی، «ظفر قریشی” استاد دانشگاه پاکستانی در مصاحبه با خبرگزاری شین هوا گفت: منافع مردم محلی که تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند ... یک دانشمند هسته‌ای: گزارش آژانس درباره پساب نیروگاه فوکوشیما ژاپن اشتباه است

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, پاکستان, تحلیل, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, کره جنوبی

رئیس سیا مخفیانه به چین سفر کرده است

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه گذشته میلادی به صورت مخفیانه به چین سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی گزارش داده ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه گذشته میلادی به صورت مخفیانه به چین سفر کرده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با گزارش این خبر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت این بلندپایه‌ترین سفر یک مقام دولت «جو بایدن» به پکن بعد از سرنگونی یک بالن شناسایی چین توسط ارتش آمریکا ست. 

این سفر که نخستین بار روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز آن را گزارش داد در شرایطی منتشرشده که رسانه‌ها پیشتر از تلاش واشنگتن برای آب کردن یخ روابط با چین خبر داده‌اند. این دو اقتصاد بزرگ دنیا علاوه بر پرونده بالن در چندین مسئله دیگر نیز اختلاف نظر دارند. 

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به آسوشیتدپرس گفت: «ماه گذشته، برنز به پکن سفر کرد و در آنجا با همتایان چینی دیدار کرده و بر ضرورت باز کردن خطوط ارتباطی در کانال‌های اطلاعاتی تأکید کرد.»

 روزنامه واشنگتن‌پست حدود دو هفته پیش گزارش داده بود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به «وانگ یی»مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی حزب حاکم چین گفته واشنگتن قصد دارد از تنش‌های میان دو کشور بر سر بالن جاسوسی چین عبور کند. 

 واشنگتن‌پست در آن خبر که روز ۲۲ اردیبهشت منتشر شده بود به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید نوشته بود این می‌تواند نشانه‌ای احتمالی از آب شدن یخ در روابط بین پکن و واشنگتن باشد.

سالیوان و وانگ یی در هفته جاری در وین دیدار کرده و طی دو روز به مدت ۸ ساعت با یکدیگر گفت‌وگو کردند. این در حالی است که مقام‌های چین و آمریکا پیشتر مدعی شده بودند گفت‌وگوهای دو مقام به صورت فوری جمع‌بندی شده است. 

تنش‌های شدید در روابط میان چین و آمریکا به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا اواخر سال گذشته میلادی با دیدار جو بایدن و «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین در بالی در ماه نوامبر تا حدودی فروکش کرد. 

این دیدار توانست برخی از نگرانی‌های ایجادشده پس از سفر «نانسی پلوسی»، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت میلادی را رفع کند. 

ورود یک بالن جاسوسی چین به حریم هوایی آمریکا و اسقاط آن توسط یک جنگنده آمریکایی در نزدیکی سواحل کارولینا تنش‌ها در روابط را به اوج خود رساند. 

رزمایش دریایی مشترک آمریکا، ژاپن و فیلیپین در نزدیکی دریای جنوبی چین

آمریکا، ژاپن و فیلیپین یک رزمایش مشترک دریایی را به زودی برگزار می‌کنند. به گزارش مهر به نقل از کیودو، کشورهای آمریکا، ژاپن و فیلیپین برای برگزاری رزمایش دریایی مشترک خود در شرق آسیا آماده می‌شوند. مقامات فیلیپین روز دوشنبه اعلام کردند که ژاپن، آمریکا و فیلیپین اولین رزمایش دریایی سه جانبه خود را به ... رزمایش دریایی مشترک آمریکا، ژاپن و فیلیپین در نزدیکی دریای جنوبی چین

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, چین, خبر, ژاپن, فیلیپین