چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

رئیس‌جمهور چین خواستار آمادگی ارتش شد

رئیس جمهور چین در جریان یک نشست پارلمانی عنوان کرد ارتش این کشور باید برای مقابله با وضعیت امنیتی “ناپایدار” مقابل کشورهای دیگر، “آمادگی داشته باشد”.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طبق گزارش نشریه ساوث چاینا مورنینگ پست، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در جریان نشستی که در آن نمایندگان نیروهای مسلح این کشور حضور داشتند اظهار کرد: وضعیت امنیتی فعلی کشور ما هم اکنون ناپایدار و نامطمئن است.

 

وی اظهار کرد: کلیت ارتش باید در رابطه بین ایجاد ظرفیت و آمادگی رزمی هماهنگی ایجاد کند، برای پاسخ به مجموعه‌ای از وضعیت‌های دشوار و پیچیده در هر زمان آماده باشد، قاطعانه از امنیت، منافع توسعه‌ای و حاکمیت ملی حراست کند و به حمایت قاطع از ساخت فراگیر یک کشور سوسیالیستی مدرن بپردازد.

 

این اظهارات رئیس جمهور چین بعد از آن مطرح می‌شود که ژنرال وی فنگ‌هه، وزیر دفاع چین روز شنبه خواستار تقویت آمادگی رزمی در ارتش چین شده و تاکید کرد، امنیت ملی چین “وارد یک مرحله با ریسک بالا” شده است.

 

او گفت: ما با وظایف فزاینده‌ای در حوزه دفاع ملی مواجهیم … و ما باید به صورت جامعی آموزش و آمادگی نظامی برای جنگ را با هدف افزایش قابلیت‌های راهبردی و غلبه بر دشمنان قدرتمند بهبود بخشیم.

 

چند روز پیش وانگ یی، وزیر خارجه چین هم از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواست تا سیاست‌های دولت سابق متعلق به دونالد ترامپ در قبال تایوان را لغو کند.

 

وانگ همچنین از بایدن خواست تا “اقدامات خطرناک دولت قبلی در عبور از خط قرمز و بازی با آتش را تغییر دهد” و همچنین گفت: ما از دولت جدید آمریکا می‌خواهیم تا کاملا حساسیت بالای مساله تایوان را درک کند.

 

چندی پیش به دنبال سفر وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا به تایوان تنش‌های بین چین و آمریکا هر چه بیشتر تشدید شد. این عالی رتبه ترین مقام کابینه آمریکا از زمان قطع رسمی روابط دیپماتیک واشنگتن و تایپه در ۱۹۷۹ تا کنون بوده که به تایوان سفر کرده است.

جهت گیری‌های اصلی در راهکار جدید امنیت ملی آمریکا

دولت جو بایدن در راهکار جدید امنیت ملی مورد نظر خود، توجه اصلی را به روی چین- بعنوان “رقیب اصلی” آمریکا قرار داده، نقش متفاوتی برای روسیه تعریف کرده و برخی نقش آفرینان منطقه‌ای را هم از یاد نبرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, مقاله, میلیتاریسم

نیروی دریایی آمریکا، ناوگانی که دیگر قدرت اول جهان نیست

شمار رزمناوهای نیروی دریایی ارتش چین (PLAN) طی چند سال گذشته رو به افزایش گذاشته بطوری که اکنون تحلیلگران و ناظران بین‌المللی قدرت و توان نیروی دریایی چین را از نیروی دریایی آمریکا بالاتر و برتر می‌بینند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین