رئیس‌جمهور جدید گامبیا: “یحیی جامع” خزانه دولت را خالی کرد و رفت

یکی از معاون‌های رئیس جمهوری جدید گامبیا گفت: رئیس جمهوری سابق و در تبعید کشور میلیون‌ها دلار از خزانه دولتی را در هفته‌های آخر بر سر قدرت بودنش برداشته و خزانه را خالی کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یحیی جامع، رئیس جمهور در تبعید و سابق گامبیا روز شنبه با خروج از این کشور به ۲۲ سال قدرت خود پایان داد و به سمت گینه استوایی رفت تا در کنار خانواده‌اش باشد.

 

نیروهای نظامی غرب آفریقا روز یکشنبه وارد گامبیا شدند تا امنیت را برای آداما بارو به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور کوچک غرب آفریقا تضمین کنند.

 

اما در بحبوحه مناقشه‌های پیش آمده درباره پیشنهاد تضمین به جامع برای خروج از کشور، مای فتی، معاون بارو گفته که دولت جدید متوجه شده که ۱۱ میلیون دلار از خزانه دولت به سرقت رفته است.

 

وی ادامه داد: خزانه دولتی کاملا خالی است. در دو هفته گذشته،‌ ۱۱ میلیون دلار از خزانه دولت گامبیا توسط جامع خارج شده است. در حال حاضر دولت گامبیا با مشکلات و بحران مالی روبرو است.

 

در پی پیروزی آداما بارو در انتخابات ریاست جمهوری دسامبر ۲۰۱۶ گامبیا، جامع این نتایج را نپذیرفت و از قدرت کناره گیری نکرد و تنها بعد از تهدیدهای کشورهای عضو اکوواس و تهدید به مقابله نظامی به گامبیا پذیرفت که قدرت را واگذار کند.

 

دولت جدید گامبیا از اکوواس می‌خواهد تا نیروهایش را در این کشور باقی بگذارد تا روند کشورداری در گامبیا تضمین شود.

 

در همین حال، منتقدان نگرانی خود را بابت پیشنهاد تامین تضمین برای آینده جامع از سوی سازمان ملل، اکوواس و اتحادیه آفریقا اعلام کرده‌اند.

 

گینه استوایی که رئیس جمهوری سابق گامبیا در آن ساکن شده امضا کننده اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی نیست و به این ترتیب در صورت متهم شدن جامع به نقض حقوق بشر یا سایر جرایم، گینه استوایی وی را مسترد نمی‌کند.

 

از سوی دیگر، شاهدان عینی گفتند، نیروهای گروه اقتصادی غرب آفریقا معروف به اکوواس وارد مجتمع کاخ ریاست جمهوری در پایتخت شده‌اند و موجی از شادی با رفتن جامع و آمدن نیروهای غرب آفریقا به کشور مشاهده می‌شود.

 

۱۵ خودرو شامل نفر بر زرهی و سلاح‌های سنگین و کامیون‌های کوچک حامل سربازان از یکی از خیابان‌های پایتخت عبور کردند در حالی مردم در مسیر صف کشیده و از آنها استقبال کردند.

ایسنا

 

جمهوری اسلامی گامبیا کشوری در شمال غرب آفریقا، کوچکترین کشور این قاره و پایتخت آن بانجول است. در سال ۱۴۵۵ میلادی پرتغالی‌ها خاک گامبیا را اشغال کردند ولی این کشور ۳ قرن بعد در سال ۱۷۶۵ مستعمره بریتانیا شد. «یحیی جامع» در سال ۱۹۹۴ با انجام یک کودتای نظامی قدرت را در گامبیا در دست گرفت. او در دسامبر ۲۰۱۵ این کشور را جمهوری اسلامی اعلام کرد.