دومای روسیه تعلیق همکاری با آمریکا در زمینه کاهش ذخایر پلوتونیوم را تصویب کرد

دومای دولتی روسیه (پارلمان) لایحه توافق کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا را پس از درخواست پوتین، معلق کرد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از وستی، نمایندگان دومای روسیه اجرای همکاری مجدد با آمریکا را منوط به کاهش نیروهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، ابطال قانون ماگنیتسکی، رفع تحریم‌های وضع شده علیه این کشور و جبران خسارت توسط آمریکا منوط کردند.

 

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ۵ اکتبر امسال با صدور فرمانی توافقنامه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا را که قابلیت استفاده تسلیحاتی دارد، با آمریکا به دلیل “اقدام‌های غیردوستانه” این کشور تعلیق کرد.

 

مجلس نمایندگان پارلمان روسیه، قانون تعلیق اعتبار توافقنامه روسیه و آمریکا درباره کاهش ذخایر پلوتونیوم و پروتکل‌های الحاقی را با ۴۴۵ رای موافق و یک رای ممتنع به تصویب رساند.

 

قرارداد کاهش ذخایر پلوتونیوم در سال ۲۰۰۰ میلادی میان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه آمریکا امضا شد و اجرای آن بر اساس توافقنامه‌ای در سال ۲۰۱۰ آغاز شد تا دو طرف ۳۴ تن از ذخایر پلوتونیوم خود را با سوزاندن در رآکتورهای اتمی از بین ببرند.

 

با این حال روابط روسیه و آمریکا از زمان الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ و حضور نظامی این کشور در روسیه به شدت متشنج شده است.