اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

دفتر بروکسل با وجود انتقادات کاخ سفید، موگرینی به کوبا سفر کرد

فدریکا موگرینی، نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، دوشنبه در هاوانا در نشست مشترک کوبا و اروپا شرکت می‌کند.

 

به گزارش یورونیوز، حضور فدریکا موگرینی در کوبا در حالی است که ایالات متحده سفر مقامات اروپایی به کوبا و ارتباطات گسترده تجاری و اجتماعی و فرهنگی بین کوبا و اتحادیه اروپا را مورد نقد شدید قرارداده است.

 

همتای فدریکا موگرینی در این نشست، وزیر خارجه کوبا، برونو رودریگز خواهدبود. محور اصلی گفتگوها در این نشست روی تفاهم نامه های سیاسی و قراردادهای تجاری متمرکز خواهد بود. یکشنبه رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه کوبا در هاوانا دیدارکرد.

 

نزدیکی دیپلماتیک اتحادیه اروپا و کوبا در حالی است که کاخ سفید در دو سال گذشه چندین بار تحریم های جدیدی علیه این کشور آمریکای مرکزی وضع کرده است.

 

هرچند باراک اوباما به بیش از پنج دهه به عدم رابطه دیپلماتیک بین کوبا و آمریکا پایان داد اما دونالد ترامپ به محض ورود به کاخ سفید این کشور همسایه جنوب شرقی ایالات متحده را یکی از اصلی ترین دشمنان کشورش خواند و رابطه دیپلماتیک را متوقف کرد. آلبرتو ناوارو، سفیر کوبا در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا می گوید روابط بین اتحادیه و کوبا هیچ گاه تا این اندازه گسترده نبوده است.

 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا اعلام کرد دیدار فدریکا موگرینی از کوبا تنها به روابط با این کشور محدود نمی شود و بحران ونزوئلا و نگرانی های اتحادیه اروپا در این باره را نیز دربرمی گیرد. هاوانا مهم ترین حامی منطقه ای دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری، ونزوئلا است.

 

گسترش روابط ونزوئلا – روسیه مانعی در برابر فشارهای آمریکا

 

ونزوئلا و روسیه در حالی روابط نظامی و تجاری دوجانبه را گسترش خواهند داد که این مسئله می تواند به مانعی جدی در مسیر سیاست های خصمانه واشنگتن علیه کاراکاس تبدیل شود.

 

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسالاتینا، «یوری بوریسوف» 

معاون نخست وزیر روسیه که به ونزوئلا سفر کرده، روز گذشته پس از دیدار با «نیکلاس مادورو» عنوان کرد که سطح تجارت میان دو کشور تا ۱۵۰ میلیون دلار در ماههای باقی مانده سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت.

 

معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد که سطح روابط تجاری میان دو کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تا ۱۰ درصد افزایش یافته و این روند ادامه دارد.

 

وی به این موضوع اشاره کرد که ونزوئلا برای روسیه در مسائل تجاری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و مسکو به دنبال تقویت روابط تجاری با کاراکاس است.

 

ونزوئلا و روسیه در راستای گسترش روابط دوجانبه یک کمیسیون عالی میان دولتی تشکیل داده‌اند. نشست های قبلی این کمیسیون در مسکو منجر به امضای ۱۳ توافق نامه در خوزه های انرژی، بازرگانی، صنایع و فنی- نظامی و بهداشت و درمان شد.

 

روسیه و ونزوئلا همچنین روز گذشته به دنبال سفر معاون نخست وزیر روسیه به کاراکاس، روابط نظامی شان را گسترش دادند.

 

مادورو در دیدار با یوری بوریسوف از روسیه به خاطر همکاری های نظامی با کاراکاس قدردانی کرد و تاکید کرد : ونزوئلا امور دفاعی مستحکمی برای مقاومت در برابر هرگونه تجاوز در اختیار دارد.

 

رئیس جمهوری ونزوئلا خاطر نشان کرد که دو طرف توافق نامه های نظامی- فنی شان را نیز به روز کرده اند. مادورو تاکید کرد که روابط ونزوئلا- روسیه قوی تر از هر زمان دیگری است.

 

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) «خوان گوایدو» رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت «نیکلاس مادورو»، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سووال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

 

ونزوئلا همچنان بدنبال راههای مختلف برای جبران هزینه و درآمدهای خود است و در این راستا دولت مادورو توانسته برای بدست آوردن درآمد و به رغم مواجهه با تحریم‌های آمریکا، بخشی از ذخایر طلا خود را بفروشد.

 

در این راستا دولت مادورو امیدوار است با همکاری کشورهایی همچون روسیه و چین با تحریم‌های اقتصادی آمریکا مقابله کند.

 

تظاهرات گسترده مردم هائیتی برعلیه دخالت‌های امریکا در این کشور

هزاران نفر از پایتخت نشینان هائیتی روز شنبه با آمدن به خیابان های پورتو پرنس، دخالت سازمان های خارجی را در امور داخلی کشورشان محکوم کردند.

ادامه

اسپانیا, المان, امریکا, امریکای لاتین, انگلستان, جهان, خبر, فرانسه, هائیتی

رئیس‌جمهور اکوادور در مناطق دولتی منع آمد و شد شبانه اعلام کرد

رئیس جمهور اکوادور در حکمی اعلام کرد، در حالی که وضعیت فوق‌العاده در این کشور به قوت خود پابرجاست، مردم بین ساعت ۲۰ تا پنج صبح اجازه دسترسی به مناطق نزدیک به ساختمان‌های دولتی و تاسیسات استراتژیک را ندارند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, اکوادور, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, صندوق بین‌المللی پول