حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، باردیگر مانورها و جوسازی‌هایی مختلف را شاهد هستیم. تردیدی نیست که تعیین دستمزد برای کارگران و زحمتکشان اهمیتی بسیار دارد.

بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اول بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در نشست ۷ بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت ۱۰ میلیون تومان تعیین شد، یعنی برابر با یک‌سوم هزینه سبد معیشت! شورای عالی کار در نشست ۹ بهمن‌ماه تصمیم گرفته است که حداقل دستمزد کارگران را نه بر اساس منطقه بلکه بر اساس یک مزد ملی تعیین کند. در‌حالی که نرخ تورم رسمی و حکومتی ۴۳ درصد است، انتظار می‌رود حداقل دستمزدها هرچه‌بیشتر نسبت به تورم و هزینه سبد معیشت بی‌تناسب‌تر باشد. علاوه بر آن، آمار سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که ۲۱ درصد کارگران فقط حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند و بس. این بدان معنی است که فشار معیشتی بر اکثر زحمتکشان در سال نو ادامه خواهد یافت و جای شگفتی ندارد که در روزهای اخیر ده‌ها تجمع و حرکت‌های اعتراضی زحمتکشان در رابطه با خواست دستمزدهای عادلانه و در بسیاری موارد حتی به‌علت پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه و حقوق و مزایا نیز بوده است. پاره‌ای از این تجمع‌های اعتراضی کارگران در رابطه با دستمزدهای ناعادلانه و دیگر خواست‌ها در نیمه اول بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از این قرار بوده‌اند:

کارگران شرکت برق منطقه‌ای غرب از طریق نمایندهذشان به شرایط دشوار شغلی‌اشان و این که به‌عنوان کارگر پیمانی ناچار هستند با یک شرکت خصوصی پیمانکاری قرارداد داشته باشند اعتراض کردند. به‌گفته نماینده این کارگران حقوق اپراتورهای شرکتی به‌قدری پایین است که کفاف هزینه روزمره‌ زندگی را نمی‌‌دهد و حتی با ۶۰ ساعت اضافه‌کاری، حق سنوات، و حق شیفت‌‌های بیست‌وچهار ساعته، در حد یک کارگر رسمی حقوق ماهانه نمی‌ گیرند.

اعتراض کارگران بازنشسته شرکت مخابرات راه دور ایران به عملی نشدن وعده‌ها و پرداخت نشدن مطالبات‌شان.

در حدود ۱۳۰۰ نفر کارگر بازنشسته این شرکت هنوز در انتظار دریافت دستمزد، مزایا، و سنوات‌شان هستند و ۱۲۵ نفر از همکاران آنان نیز پیش از دریافت حقوق قانونی‌شان درگذشته‌اند.

اعتراض کارگران نگهبان قطار شهری اهواز به تعویق در پرداخت مطالبات مربوط به یک سال دستمزد پرداخت نشده و بیش از یک سال معوقات مزدی آنان در سال‌‌های گذشته و جاری.

اعتراض کارگران پتروشیمی هگمتانه همدان در اعتراض به واریز نشدن به‌موقع معوقات مزدی.

تجمع کارگران پروژه راه طرود به شاهرود در مقابل فرمانداری شاهرود در اعتراض به تعویق در پرداخت مطالبات‌شان.

شکایت کارگران روغن‌نباتی جهان در پی تعطیلی این واحد تولیدی برای دریافت سنوات کاری و مطالبات معوقه مزدی قدیمی مربوط به سال‌های ۹۲ تا ۹۷.

تجمع اعتراضی کارگران پروژه آب شیرین مکران واقع در سواحل چابهار استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به‌ پرداخت نشدن دستمزدشان از مهرماه ۱۴۰۲ به بعد.

اعتراض ۸۰ نفر کارگران شهرداری رودبار به پرداخت نشدن بیش از چهارماه دستمزد معوقه‌شان در سال ۱۴۰۰ و پرداخت نشدن اضافه‌کاری و ارائه نشدن لباس و کفش مناسب به کارگران.

اعتراض و تجمع پرستاران دانشگاه‌‌های علوم پزشکی استان مازندران به وضعیت مزد و شرایط شغلی در شهر ساری.

تجمع کارگران شرکت ارکان ثالث نفت و گاز گچساران در اعتراض به وضعیت مزد و حقوق‌شان.

اشاره گذرا به‌این اعتراض‌ها ازآن‌رو اهمیت دارد که نشانه نارضایتی عمیق کارگران و درعین‌حال نشانهٔ رشد آگاهی طبقاتی آنان است.

شرایط دشواری که کارگران و زحمتکشان میهن ما در رابطه با دستمزدها و سایر دغدغه‌های گذران زندگی‌شان که با آن‌ها مواجه هستند، ناشی از ده‌ها سال اجرای سیاست‌های تعدیل‌ساختاری توسط رژیم ولایت فقیه است. ازجمله این سیاست‌ها، از سیاست تعیین حداقل دستمزدها که بسیار غیرعادلانه‌اند و نیز بی‌اعتنایی تمام ‌و کمال رژیم به خواست حیاتی ترمیم مزد را می‌توان نام‌برد. آزادسازی دستمزدها، غارت سرمایه‌های سازمان تأمین اجتماعی، خصوصی‌‌سازی در قالب سیاست مولدسازی و تضمین نبودن امنیت شغلی با مجاز شمردن قراردادهای موقت، از دیگر اجزای سیاست‌های ضدکارگری حکومت جمهوری اسلامی است. مبارزه برای افزایش عادلانه مزد خواست کارگران و زحمتکشان میهن ماست که می‌توان برپایه این مطالبهٔ به‌حق جنبش اعتصابی در مراکز مختلف صنعتی و خدماتی را تدارک و سازماندهی کرد.

به نقل از ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»، شمارۀ ۸۲، ۷ اسفند ۱۴۰۲

سایه سنگین عواقب اعتصاب‌های تاریخی بر سر آلمان

یک نشریه آلمانی در مطلبی موج اعتصاب‌های گسترده در بخش‌های مختلف المان را یک وضعیت اعتصابی خارق العاده که می‌تواند جمهوری فدرال را به حالت سکون در آورد ارزیابی کرد. به گزارش تسنیم، روزنامه “تاگس اشپیگل” در مطلبی به موج اعتصاب ها و اعتراضات در آلمان که همچنان ادامه دارد و به بخش‌های مختلف گسترش ... سایه سنگین عواقب اعتصاب‌های تاریخی بر سر آلمان

ادامه

اروپای مرکزی, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی

به کشتار مردم فلسطین خاتمه دهید! کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسید!

ادامهٔ پیشروی ماشین جنگی و کشتار اسرائیل در نوار غزه زیر چتر حمایت قدرت‌های امپریالیستی بمباران و خون‌ریزی و کشتار و آوارگی و گرسنگی و ناامنی در غزه همچنان ادامه دارد. نیروهای نظامی اسرائیل پس از آنکه بخش بزرگی از ساکنان شهرهای غزه و خان یونس در شمال و مرکز نوار غزه را به‌زور بمباران‌های ... به کشتار مردم فلسطین خاتمه دهید! کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسید!

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, الجزایر, امپریالیسم, ایران, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, صلح, فلسطین, کارگری, گرسنگی, مقاله, هلند, هندوستان

کارگران آبفای شوش خواستار پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌‌ای و حذف شرکت‌های پیمانکاری شدند

کارگران قرارداد مستقیم و پیمانکاری آب و فاضلاب شهرستان شوش با دو تا سه ماه حقوق معوقه و مطالبات پرداخت نشده، شرایط معیشتی نامناسبی دارند. به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود ۳۷ کارگر قرارداد مستقیم و ۵۴ کارگر پیمانکاری اداره آب و فاضلاب شهرستان شوش در استان خوزستان با عناوین شغلی مختلف، دو تا سه ماه ... کارگران آبفای شوش خواستار پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌‌ای و حذف شرکت‌های پیمانکاری شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران‌ ام دی اف هفت تپه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود

کارگران بخش ام‌دی‌اف شرکت هفت تپه با برپایی تجمع در دهمین روز اعتراضات خود خواستار پرداخت مطالبات معوقه و رسیدگی مسئولان به خواسته‌های پرسنل شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع خبری در هفت تپه گفت: خواسته اصلی کارگران واحد‌ ام دی اف که از هفته گذشته در اعتراض به سر می‌برند، افزایش حقوق با ... تجمع کارگران‌ ام دی اف هفت تپه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت